Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen Strukturera Förberedelser för besöket Anpassa rådgivningen efter gården Ge lantbrukaren något konkret innan du åker hem Några erfarenheter… Exempel på ”typ-kunder” Några exempel på bra verktyg
Strukturera
Förberedelser för besöket!
Anpassa rådgivningen efter gården! Rådgivningen ska GE något för lantbrukaren Ta god tid på er att lära känna varandra Gå igenom besökets innehåll med lantbrukaren
Lek med datorn och siffrorna
Ge lantbrukaren något konkret innan du åker hem! Sträva efter att komma fram till några konkreta råd och slutsatser redan vid besöket Presentera nya moduler, uppdatera rådgivningsplan Ge lantbrukaren möjlighet att ställa frågor Rapporten Skriv rapporten för den enskilda gården, ”blankt papper” Kort och konkret Sammanfattning i början av rapporten
Några erfarenheter… Varje rådgivningstillfälle är unikt! Var lyhörd för vad lantbrukaren är intresserad av! Prioritera att göra moduler som lantbrukaren själv tycker är intressanta! Håll koll på klockan! Fokusera på det du är där för att göra! Skriv rapporten direkt efter besöket! Var ärlig med vad du kan och inte kan!
Exempel på ”typ-kunder” Den mycket pålästa och intresserade Den förvirrade som inte verkar ha någon koll Den ointresserade som bara vill prata om annat Den som är stressad och egentligen inte vill/har tid Den som inte pratar alls Den ”perfekta” gården – beröm! Men försök också hitta något som lantbrukaren kan jobba vidare med. ”Katastrofgården” – Välj ut några saker att fokusera på, Vad är värst? Vad är faktiskt möjligt att åtgärda?
Några exempel på bra verktyg