Introduktionskurs Greppa Näringen 2013-11-06 Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
LEDARSKAP Kristina Yondt
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att arbeta med Greppa Näringen Anki Sjöberg, Lovanggruppen, november 2008.
Intervju inför ViV-projektet.
Nationellt prov Sv1.
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Journalister har ofta kontakt med forskare
Att genomföra gårdsbesök Greppa Näringen, Energikollen grundkurs 9-10 maj 2012, Linköping David Hårsmar, Rådgivarna i Sjuhärad
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Arbetsformer, moduler och material Stina Olofsson,
Administrativa systemet och databasen för växtnäringsbalanser Cecilia Linge, Jordbruksverket
Administrativa systemet Cecilia Linge, Jordbruksverket Introduktionskurs Linköping
Att representera Greppa Näringen Stina Olofsson
Gränsöverskridande rådgivning? Strandbaden 6:e September 2006 Ulrik Lovang(HS), Carin Clason(HH)
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Utgifter på äldre dar. Vad gör Budget- och skuldrådgivarna? Finns i alla kommuner Gratis hjälp och rådgivaren har tystnadsplikt Hjälper till att göra.
Att arbeta med Greppa Näringen Katarina Berlin Thorell, Hushållningssällskapet Sjuhärad.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Prestation, stress, motivation & hjärnan Njuter du av ditt arbete?
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
Arbete för ett fortsatt Greppa Näringen Ett fortsatt nära samarbete med LRF är viktigt Projektet ska nå fler än målgruppen för rådgivning God kontakt med.
Anställningsintervjun
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Vad händer framöver? Linköping Stina Olofsson, Jordbruksverket.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Jobbskuggning 8A och 8B Vecka 17 mån och tis 20 och 21 april 8C och 8D
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Att representera Greppa Näringen
Undvik intervjumissarna
Greppa Näringen Vad är Greppa Näringen? Greppa Näringen erbjuder kostnadsfri rådgivning som både lantbrukare och miljön tjänar på. Målen är: › minskade.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Retoriska arbetsprocessen
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Kommunikationspass Jag heter
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Personlig försäljning Kap. 2
Kurser och underlagsmaterial för rådgivare Pernilla Kvarmo Jordbruksverket.
Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Kurser och underlags-material för rådgivare
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet

Att arbeta som rådgivare i Greppa Näringen Strukturera Förberedelser för besöket Anpassa rådgivningen efter gården Ge lantbrukaren något konkret innan du åker hem Några erfarenheter… Exempel på ”typ-kunder” Några exempel på bra verktyg

Strukturera

Förberedelser för besöket!

Anpassa rådgivningen efter gården! Rådgivningen ska GE något för lantbrukaren Ta god tid på er att lära känna varandra Gå igenom besökets innehåll med lantbrukaren

Lek med datorn och siffrorna

Ge lantbrukaren något konkret innan du åker hem! Sträva efter att komma fram till några konkreta råd och slutsatser redan vid besöket Presentera nya moduler, uppdatera rådgivningsplan Ge lantbrukaren möjlighet att ställa frågor Rapporten Skriv rapporten för den enskilda gården, ”blankt papper” Kort och konkret Sammanfattning i början av rapporten

Några erfarenheter… Varje rådgivningstillfälle är unikt! Var lyhörd för vad lantbrukaren är intresserad av! Prioritera att göra moduler som lantbrukaren själv tycker är intressanta! Håll koll på klockan! Fokusera på det du är där för att göra! Skriv rapporten direkt efter besöket! Var ärlig med vad du kan och inte kan!

Exempel på ”typ-kunder” Den mycket pålästa och intresserade Den förvirrade som inte verkar ha någon koll Den ointresserade som bara vill prata om annat Den som är stressad och egentligen inte vill/har tid Den som inte pratar alls  Den ”perfekta” gården – beröm! Men försök också hitta något som lantbrukaren kan jobba vidare med.  ”Katastrofgården” – Välj ut några saker att fokusera på, Vad är värst? Vad är faktiskt möjligt att åtgärda?

Några exempel på bra verktyg