En dag på. Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

PRAO v 9 för A och B, v 11 för C.
Välkomna till Förskolan Lodet
Välkomna till Blåa Skor!
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
På en utflykt till havet ser vi att barnen visar ett stort intresse för vattnet, sanden och allt som går att upptäcka stranden. Det som väckte vårt intresse.
Så här jobbar vi på smaragden
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Nödvändigt att bygga fler äldreboenden. Inspirera och förbereda oss för att uppvakta våra respektive kommuner och efterfråga deras planer på äldreboenden.
Föräldramöte 12 september 2011
En presentation för dig som är lärare
Välkommen till Edboskolan
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
_______________ _____ ____________ __________
En guide i praktisk loggboksanvändning
verksamhetsförklaring
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Föräldramöte Idun läsår
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
En återupptäckt … ” Svensk kristenhets största behov är inte i första hand mer pengar, fler anställda och bättre metoder – utan en återupptäckt av evangelium.
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Välkommen till Förskolan Ekorren
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Föräldramöte 30 oktober 2012 Välkomna.
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Stallmiljö och byggnadsåtgärder Falköping 23 april 2013.
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Rosen hösten 2014 Vår vision:
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Välkommen!.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
Förskoleklass på Tomtebogård
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Välkomna till Edboskolan
En bro mellan förskolan och skolan
Välkommen.
Hur ska man planera upp sina måltider?
-Möjliggöra utbyte av erfarenhet och kunskap, -Stimulera till utbildning och forskning -Främja lagarbetet inom hjärtsjukvården -250 kr/år -7 arbetsgrupper.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Föräldramöte Välkomna!.
Välkomna.
Sommarlovsbingo Bokrecension skriv om den bästa boken du läst i sommar
Mer äventyr med Testtorps scoutkår!
Luncherna äter vi på Helges!!
Presentationens avskrift:

En dag på

Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva, hälla, vika, stryka, duka, experiment Spel Djuren Konstruktionslekar Eller material från matte, språk eller sensoriska hyllan som de kan eller nyss blivit intresserade av 7.30 Lillskolan öppnar (personal förbereder för dagens aktiviteter) 7.45 Barnen kommer och börjar ”arbeta”. Kommer dom ej själv på vad dom ska sysselsätta sig med får de hjälp av en vuxen.

DET PRAKTISKA MATERIALET De praktiska vardagsövningarna ger barnen praktiska färdigheter. Att göra samma saker som vuxna dras barn till automatiskt och med redskap i deras storlek kan de utföra övningarna skickligt och effektivt

Skillnaden mellan hur barn och vuxna utför de praktiska övningarna ligger i att vuxna gör det för förbättring av miljön medan barnet förbättrar sig själv! Häll övningar med större ärtor som blir mindre och i tredje steget sand/ris övar barnet på för att få full kontroll att hälla upp vatten eller mjölk i sitt glas till middag eller mellanmål Fingerfärdigheten övas tillsammans med mönsterseende i början större och tillslut mindre såsom pärlor till pärlplattor

9.00 Alla barn och personal på plats. Dörren stängs! Nu blir barnen introducerade/inspirerade till nya material eller arbetar vidare med ett material de har påbörjat tidigare. Detta beror på vilken ålder och erfarenhet de har *Praktiska *Sensoriska *Kultur (biologi, geografi) *Språk och Matematik *Gruppaktiviteter *Mycket spring i benen (de här barnen går ut på lilla gården en stund, får sköta på- och avklädning själva)

DET SENSORISKA MATERIALET Det sensoriska materialet övar mycket konkret tänkande för kommande abstrakta i språk och matematik. Ett tydligt exempel är den finmotorik som övas med att hålla knopparna i cylinderblocken som är den samme som penngreppet.

DET KULTURELLA MATERIALET Barns nyfikenhet och upptäckarglädje är en del av insikten att ”allt hänger samman” Natur och kultur är en viktig del i Montessoripedagogik en då den ger barnet en helhetssyn på världen

DET SPRÅKLIGA MATERIALET Barn och vuxna lär sig språk på olika vis, man kan likna det vid fotografen och målaren. Målaren tar tid på sig, är noggrann och behöver skicklighet, man ser hur det fortskrider. Fotografen däremot tar ett ögonblick och utan ansträngning för att uppnå perfektion, men man ser inte hur det hela går till

DET MATEMATISKA MATERIALET De matematiska Montessorimaterialet är för att introducera talbegreppen genom att bygga på kunskap som barnet redan besitter. Barnen går från ett konkret till ett abstrakt tänkande, och låter barnet själv hitta de matematiska mönstren och regler som döljer sig i matematiken

11.30 Förberedelser inför lunch och samling Ett barn per bord dukar. Det rings i klockan och dags att plocka undan och gå till samlingen

Samling; Måndag, tema: Saga/berättelse, ramsor, sång och rörelser Tisdag, musik och rytmik Onsdag, lursäck, sång, berättar om något aktuellt Torsdag, sagor (bok, flano eller ritsagor) Fredag, tema, sång och rörelser Måndag Tisdag

Lunch Härefter dukar barnen av tallrik, bestick och glas samt hjälps tillsammans åt att duka av resterande på bordet

Påklädning Utevistelse

14.30 Mellanmål och på fredagar bjuder ett av barnen på fredagsmys

Barnen börjar återigen ”arbeta”. Kommer dom ej själv på vad dom ska sysselsätta sig med får de hjälp av en vuxen. Barnen börjar gå hem….

16.30 Lillskolan stängs för dagen VÄLKOMMEN ÅTER!