En dag på
Läser en bok Bygga med tågbanan Rita Mysan – rollekar Lyssnar på musik eller en saga på CD:n Väver Syr Praktiska hyllan; tvätta golv, skruva, hälla, vika, stryka, duka, experiment Spel Djuren Konstruktionslekar Eller material från matte, språk eller sensoriska hyllan som de kan eller nyss blivit intresserade av 7.30 Lillskolan öppnar (personal förbereder för dagens aktiviteter) 7.45 Barnen kommer och börjar ”arbeta”. Kommer dom ej själv på vad dom ska sysselsätta sig med får de hjälp av en vuxen.
DET PRAKTISKA MATERIALET De praktiska vardagsövningarna ger barnen praktiska färdigheter. Att göra samma saker som vuxna dras barn till automatiskt och med redskap i deras storlek kan de utföra övningarna skickligt och effektivt
Skillnaden mellan hur barn och vuxna utför de praktiska övningarna ligger i att vuxna gör det för förbättring av miljön medan barnet förbättrar sig själv! Häll övningar med större ärtor som blir mindre och i tredje steget sand/ris övar barnet på för att få full kontroll att hälla upp vatten eller mjölk i sitt glas till middag eller mellanmål Fingerfärdigheten övas tillsammans med mönsterseende i början större och tillslut mindre såsom pärlor till pärlplattor
9.00 Alla barn och personal på plats. Dörren stängs! Nu blir barnen introducerade/inspirerade till nya material eller arbetar vidare med ett material de har påbörjat tidigare. Detta beror på vilken ålder och erfarenhet de har *Praktiska *Sensoriska *Kultur (biologi, geografi) *Språk och Matematik *Gruppaktiviteter *Mycket spring i benen (de här barnen går ut på lilla gården en stund, får sköta på- och avklädning själva)
DET SENSORISKA MATERIALET Det sensoriska materialet övar mycket konkret tänkande för kommande abstrakta i språk och matematik. Ett tydligt exempel är den finmotorik som övas med att hålla knopparna i cylinderblocken som är den samme som penngreppet.
DET KULTURELLA MATERIALET Barns nyfikenhet och upptäckarglädje är en del av insikten att ”allt hänger samman” Natur och kultur är en viktig del i Montessoripedagogik en då den ger barnet en helhetssyn på världen
DET SPRÅKLIGA MATERIALET Barn och vuxna lär sig språk på olika vis, man kan likna det vid fotografen och målaren. Målaren tar tid på sig, är noggrann och behöver skicklighet, man ser hur det fortskrider. Fotografen däremot tar ett ögonblick och utan ansträngning för att uppnå perfektion, men man ser inte hur det hela går till
DET MATEMATISKA MATERIALET De matematiska Montessorimaterialet är för att introducera talbegreppen genom att bygga på kunskap som barnet redan besitter. Barnen går från ett konkret till ett abstrakt tänkande, och låter barnet själv hitta de matematiska mönstren och regler som döljer sig i matematiken
11.30 Förberedelser inför lunch och samling Ett barn per bord dukar. Det rings i klockan och dags att plocka undan och gå till samlingen
Samling; Måndag, tema: Saga/berättelse, ramsor, sång och rörelser Tisdag, musik och rytmik Onsdag, lursäck, sång, berättar om något aktuellt Torsdag, sagor (bok, flano eller ritsagor) Fredag, tema, sång och rörelser Måndag Tisdag
Lunch Härefter dukar barnen av tallrik, bestick och glas samt hjälps tillsammans åt att duka av resterande på bordet
Påklädning Utevistelse
14.30 Mellanmål och på fredagar bjuder ett av barnen på fredagsmys
Barnen börjar återigen ”arbeta”. Kommer dom ej själv på vad dom ska sysselsätta sig med får de hjälp av en vuxen. Barnen börjar gå hem….
16.30 Lillskolan stängs för dagen VÄLKOMMEN ÅTER!