Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Kapitel 13, Likviditet.
Swot - analys.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kapitel 21 Periodisering.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!
Marknadsföring av turism
Block 4: Att driva företag
Block 4: Att driva företag
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Internationell Ekonomi
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
Intressenter OL108A.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Kapitel 20 Personal och löner.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kunskapskrav och matriser
Förslag till planering kapitel 12
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Föreläsning
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Ta pulsen på ditt företag! – Health Check™ NyföretagarCentrum tar nu steget från att kostnadsfritt hjälpa entreprenörer igång med att starta nya företag,
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Massmedia.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Beslut i kommunfullmäktige
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Marknad, målgrupp och mål
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Design, strategi, management
Risk- och sårbarhetsanalyser
(Företagsnamn) SWOT-analys
Introduktion till processen för balanserad styrning
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden

Kunskaper och förmågor: 1. Kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Förmåga att reflektera över företagens ansvar för en hållbar utveckling samt över demokratiska värderingar, etik och genus i samband med ekonomiskt beslutsfattande. 2. Kunskaper om olika typer av företag samt deras villkor i form av lagar och andra bestämmelser och andra förutsättningar som påverkar företagens verksamhet. 3. Kunskaper om hur man startar och driver företag och hur olika funktioner inom företagen samverkar för att förverkliga en affärsidé. 4. Kunskaper om företagsekonomiska begrepp, metoder, teorier och modeller samt förmåga att använda dessa. 7. Förmåga att använda relevant teknik som ett redskap för kommunikation, beräkning, informationssökning, presentation och dokumentation i företagsekonomiska sammanhang.

Företagsekonomi 2 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med detta behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar. Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer.

Affärsidé Vilken produkt företaget säljer Vilken målgrupp företaget vänder sig till Hur produkten ska säljas och till vilket pris Vad företaget ska vara bra på Vilka resurser företaget har och hur affärsidén ska genomföras

Vad är marknadsföring? Alla riktade aktiviteter ett företag eller en organisation gör för att marknadsföra sina produkter till kunderna Syftar till att väcka och tillfredsställa kundernas behov

Omvärldsanalys Behöver marknadsföra sig effektivt och analysera sin omvärld genom Intressentmodellen Omvärldsmodellen (PESTLE) SWOT-analysen

Intressenter Har intresse av hur det går för företaget, t.ex. Anställda Långivare Kunder Konkurrenter Kommuner och stat Leverantörer Media Organisationer (NGO)

Omvärldsmodellen - PESTLE Political – t.ex. skatter & handelshinder Economic - t.ex. lågkonjunktur, tillväxt i landet Social – t.ex. åldersfördelning, trender Technological – forskning & utveckling Legislative – olika lagar Environmental – fysiska miljön, hållbar utveckling

SWOT-analys Nulägesanalys som ger en allsidig bild av företaget och omvärlden: Strengths – styrkor i företaget Weaknesses – svagheter i företaget Opportunities – möjligheter utifrån Threats – hot utifrån

Planeringar Planer av betydelse för en marknadsavdelning: Affärsplan – strategisk (ofta mer än fem år) Marknadsplan – taktisk (vanligtvis ett år) Säljplan - operativ (månader/veckor) Kan också använda dig av operativ och taktisk planering i skolarbetet – hur?

Marknadsplan Nulägesanalys (SWOT) Målen formuleras (kvantitativa & kvalitativa) Aktiviteter (när, var, hur) Styrning och uppföljning (ger erfarenheter)

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht