Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden
Kunskaper och förmågor: 1. Kunskaper om företagens roll i samhällsutvecklingen, i nutiden och ur ett historiskt perspektiv. Förmåga att reflektera över företagens ansvar för en hållbar utveckling samt över demokratiska värderingar, etik och genus i samband med ekonomiskt beslutsfattande. 2. Kunskaper om olika typer av företag samt deras villkor i form av lagar och andra bestämmelser och andra förutsättningar som påverkar företagens verksamhet. 3. Kunskaper om hur man startar och driver företag och hur olika funktioner inom företagen samverkar för att förverkliga en affärsidé. 4. Kunskaper om företagsekonomiska begrepp, metoder, teorier och modeller samt förmåga att använda dessa. 7. Förmåga att använda relevant teknik som ett redskap för kommunikation, beräkning, informationssökning, presentation och dokumentation i företagsekonomiska sammanhang.
Företagsekonomi 2 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med detta behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar. Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. Marknadsföring i form av omvärldsanalys och olika verktyg för värdeskapande processer.
Affärsidé Vilken produkt företaget säljer Vilken målgrupp företaget vänder sig till Hur produkten ska säljas och till vilket pris Vad företaget ska vara bra på Vilka resurser företaget har och hur affärsidén ska genomföras
Vad är marknadsföring? Alla riktade aktiviteter ett företag eller en organisation gör för att marknadsföra sina produkter till kunderna Syftar till att väcka och tillfredsställa kundernas behov
Omvärldsanalys Behöver marknadsföra sig effektivt och analysera sin omvärld genom Intressentmodellen Omvärldsmodellen (PESTLE) SWOT-analysen
Intressenter Har intresse av hur det går för företaget, t.ex. Anställda Långivare Kunder Konkurrenter Kommuner och stat Leverantörer Media Organisationer (NGO)
Omvärldsmodellen - PESTLE Political – t.ex. skatter & handelshinder Economic - t.ex. lågkonjunktur, tillväxt i landet Social – t.ex. åldersfördelning, trender Technological – forskning & utveckling Legislative – olika lagar Environmental – fysiska miljön, hållbar utveckling
SWOT-analys Nulägesanalys som ger en allsidig bild av företaget och omvärlden: Strengths – styrkor i företaget Weaknesses – svagheter i företaget Opportunities – möjligheter utifrån Threats – hot utifrån
Planeringar Planer av betydelse för en marknadsavdelning: Affärsplan – strategisk (ofta mer än fem år) Marknadsplan – taktisk (vanligtvis ett år) Säljplan - operativ (månader/veckor) Kan också använda dig av operativ och taktisk planering i skolarbetet – hur?
Marknadsplan Nulägesanalys (SWOT) Målen formuleras (kvantitativa & kvalitativa) Aktiviteter (när, var, hur) Styrning och uppföljning (ger erfarenheter)
Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 ht