Planering workshop 2014-09-08 ABF Vux
Förbättringsområden av olika slag från värdeflödeskartläggningen Antagning –Intro (14) Stressfri planeringstid för personal (9) Tydliggöra målen för eleverna – löpande (8) Närvarorapportering (6) Praktikhantering (6) Identifiera tidstjuvar i undervisningen, paretofördela för åtgärder (5) Adm rutiner – ändringsblankett (4) Klagomur – hur undvika/hantera? (1) Återkoppling till praktikcoacher vid förändringar (1) Öka mtrl-bank för individuella övningar (1) Mejl-kulturen (1) Koordinera olika elevkartläggningar (1) Inventera arbetsuppgifter studieservice, paretofördela och åtgärda (1) Praktikbesök Inventering av praktikintresse Interna kommunikationslistor Inloggning datorer kopieringskort Skötsel/underhåll/hantering skrivare/datorer Sena ankomster Utveckla digitalisering per målgrupp Flyttning av elever mellan grupper
Förutsättningar Deltagare Lag 1 = korttidsutbildade - Marie* - Elisabeth* - Bodil - Rakel - Mona - Willy - Annelie* - Cecilia * = Alfa - Karin – speciallärare - Fardouza – modersmålsstöd - Darya – modersmålsstöd - Maria A – studieservice - någon coach - Osborn, Maria, Sofia, 2xHanna, Anders - Peter = 20 personer Lokal med datorprojektor, whitebord och blädderblock. Macka vid 10 Bulle vid 14 08.30-15.30 minus 1 timma lunch
Syfte & Innehåll Övergripande syfte – ökad elevnytta och minskad upplevd stress Genomgång av befintlig SFI-kartläggning av MS under ca 15 minuter. Blocken i värdeflödeskedjan består i huvudsak av: - kallelse - intro med klassplacering och IFS - undervisning med praktik - parallellt hålls lagmöten och APT Peter visar upp den viktade prio-listan från kartläggningen. Vi diskuterar VAD som Lag 1 finner angeläget att kartlägga. Tänkbara områden vi tror kan komma upp: - IFS:ar - Adm. Generellt - Närvaro-rapportering - Allt fler elever som lever i ett kris-tillstånd Krutet efter kartläggning läggs på Förbättringstavla, PDCA och simulering av ett förbättringsmöte. Förhoppningsvis hinner vi säga något om ”daglig styrning” och visualisering också, utifrån kartläggningen.
1. Standardiserat arbetssätt På enhetsnivå PDCA från ledningens x-matris OBS: Ibland har man en kombinerad styr- och mätetals-tavla . Antagningens förbättringstavla Antagningens styrtavla 3. Förbättra Antagningens mätetal 1. Standardiserat arbetssätt 2. Följ upp