Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Examensarbete - ett projekt
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Nationella kvalitetsregistret inom gynekologisk kirurgi
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Välkommen till examensarbetet i kortalärarprogrammet!
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Exjobb--Från Idé till Rapport Jürgen Börstler Umeå University SWEDEN
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Hur presentera och opponera?
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 15 okt Kommer igång med tungvrickare Dagens text Den finska och svenska arbetskulturen Övning 1) Likheter och.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Att formulera vetenskapliga problemställningar
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Teoretisk referensram
Uppföljning och utvärdering
Huvudområde offentlig förvaltning Kandidatprogrammets profil bygger på tre huvudspår: Policyanalys Ledning och styrning Förvaltningsekonomi.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Att söka information och bli källkritisk
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Andreas Gunnarsson, studierektor/kursansvarig, Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Ulrika Agby, studievägledare/administratör,
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Informationssökning Carina Ekengren Pedagogiska biblioteket
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Undersök och analysera
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Utvärdering Miljösamverkan Skåne Anna Asp
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Då det finns en uppdragsgivare  Vad är en uppdragsgivare?  Fördelar och nackdelar med uppdragsgivare  Viktiga frågor vid uppdragsuppsatser Seminarieboken, Kapitel 6 - Då det finns en uppdragsgivare

Vad är en uppdragsgivare? Ett företag/organisation som formulerat ett ämne/ämnesområde den är intresserad av att få undersökt.  Uppdragsgivaren har formuleringsprivilegiet  Författarna har genomförandeansvaret Seminarieboken, Kapitel 6 - Då det finns en uppdragsgivare

Fördelar och nackdelar med uppdragsgivare  I den inledande fasen Komma snabbt igång, påverkar problematisering?  Självständighet Större behov vid uppdragsuppsatser  Vid val av metod Synpunkter på hur studien ska genomföras  Tidsramar Hjälpa till att hålla skrivprocessen igång Seminarieboken, Kapitel 6 - Då det finns en uppdragsgivare

Fördelar och nackdelar med uppdragsgivare  Annan innehållsfördelning Ofta mindre tid på metodfrågor och teorigenomgång, mer tid på att samla in/analysera data och få fram resultat  Resultatens karaktär Uppdragsgivaren vill gärna ha klara, entydiga resultat som kan ge vägledning  Resultatförankring och generalisering Risk att förankring och generalisering blir ofullständig, känslomässig bindning till organisationen Seminarieboken, Kapitel 6 - Då det finns en uppdragsgivare

Viktiga frågor vid uppdragsuppsatser  Grad av engagemang  Finansieringshjälp  Hur hantera sekretessfrågor?  Att skriva en eller två versioner av uppsatsen Seminarieboken, Kapitel 6 - Då det finns en uppdragsgivare