Pilotstudien av instrumentet ChASE (Children and Adolescent Service Experience) - ”Ungas röster” Barnen och ungdomarnas egen upplevelse av den behandling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

easyresearch. se/s. asp Varför?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Enkät och undersökningservice för kommuner Multibase Oy servicemodell:1-3 process:4-7 eksemplar:8-14 Innehåll.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Talföljder formler och summor
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Patientenkät sommaren -13
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Uppgiften i PowerPoint
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Landstinget och Kommunerna i Kalmar län - i samarbete
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Kortprogram för cannabismissbrukare
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Skolval – HT 13 • ”Flyer” - mitten av december till ”måsteväljare” • Annons i Nacka Värmdö posten – vecka 2 • Skolvalsperiod i år 10 – 31 januari.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Strandgården vår gemensamma angelägenhet!. Strandgården Strandgården drivs av Stiftelsen Fritidsgårdar i samverkan med församlingarna inom Equmeniakyrkan.
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
HS-utmaningen Kickoff
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
BHV studie om prevention av lägesbetingad skallasymmetri
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
Instruktioner BF12A – BF12B
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Så planerar och samverkar vi bättre för våra mest sjuka äldre
Utvärdering och nya instrument ChASE
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Fredrik Lindencrona & Sofie Sjöborg PSYNK
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Medarbetarundersökning Informationsmaterial-
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Kära vänner, Detta är mitt sista . Ni undrar säkert varför, men jag har tagit ett stort beslut. Fr.o.m. månadsskiftet så tar jag ett sabbatsår.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Samordnad Individuell Plan
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Case Management (CM) I vår modell samarbetar landstinget och länets 12 kommuner Sammanhållet stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning En service.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
BCFPI Varför och till vilken nytta? SKL 28 april
Synpunkter, klagomål och beröm
Den nationella sentinelövervakningen för influensa
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
NP mottagningen BUP Lund
Framtidskartläggning
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samordnare samsjuklighet
Elin Hultman & Therése Wissö
Presentationens avskrift:

Pilotstudien av instrumentet ChASE (Children and Adolescent Service Experience) - ”Ungas röster” Barnen och ungdomarnas egen upplevelse av den behandling de får

Läs mer om varför just ChASE!  linjen/instrumentet-chase

Västerås Barn- och ungdomshälsan Västerås Göteborg BUPs akutenhet Göteborg Vänersborg Barn- och ungdomshabiliteringen Vänersborg Lund Första linjen Lund Våra stjärnor! HudiksvallBUPSocialtjänsten Barn- och familjehälsan HudiksvallBUPSocialtjänsten VisbyBUP VisbyBUP LudvikaBUPLudvikaBUP Alingsås Barn- och ungdomshabilitering Alingsås SkellefteåBUPSkellefteåBUP Malmö Första linjen Malmö ÖstersundBUPÖstersundBUP MotalaBUPMotalaBUP 3 MjölbyBUPMjölbyBUP Borås BUP – 4 mottagningar Borås

Pilotstudien fas II - dagsläget Insamlingsperioden förlängd till sista april; Startgrupp 1: december a april 2014 Startgrupp 2: 27e januari - 31a april 2014

Pilotstudien fas II - dagsläget  Fokus nu är att komma upp i våra målnivåer för att kunna säkerställa den psykometriska analysen  kräver minst 500 ifyllda enkäter  Analysen av resultatet görs av forskarna så snart vi är uppe i 500 enkäter  Validering av instrumentet för svenskt kontext  Era verksamhetsspecifika analyser

Materialet  4 Affischer, 2 stora & 2 små att sätta upp i väntrum, receptionen, personalrum  ChASE-brevlåda förslagsvis placera vid ingången så barnen och ungdomarna kan lägga i kuverten på vägen ut  Psynk-pennor  Stickers

I kuverten  Kuverten märkta ”B” eller ”U”; - ”Barn”10-14:Ett infoblad riktat till vårdnadshavare, talong för samtycke för deltagande i studien (krav från EPN) samt infoblad riktat till barnen -”Ungdomar”15-18: Ett infoblad riktat till de ungdomar då de själva väljer om de vill delta  Enkät + samtyckestalongen i kuverten när de lämnas in, infoblad tas med hem

ChASE-enkäten – Ungas röster  Enda skillnaden på versionena är antalet illustrationer (illustration vid varje fråga på version “ChASE-yngre/Barn” och en illustration per sida I versionen “ChASE- äldre/Ungdom”)  Totalt innehåller enkäten 29 frågor

ChASE-enkäten – Ungas röster  10 minuter att fylla i  Tänk vara väntrumsenkät för att undvika bortfallet det tyvärr ofta blir om folk tar med enkäten hem.. .. men enkäten delas ut i ett förfrankerat kuvert om barnen/ungdomarna skulle önska fylla i hemma och posta till era mottagningar

Insamlingsrutinen för ChASE-enkäterna

Kriterier för deltagande  Barn och ungdomar mellan år  Dessa barn och ungdomar måste ha varit på minst 2 besök på er verksamhet/mottagning för samtalsbehandling (psykisk (o)hälsa), så att de hunnit bilda sig en uppfattning om besöken  Att finna de barn och ungdomar som ska tillfrågas kan antingen göras av en behörig person alternativt något varje behandlare får ansvara för ”sina” barn och ungdomar

Muntlig information vid tillfrågandet – för samtycke  Frivilligt  Anonymt  Kommer inte att påverka den vård barnet/ungdomen får  Har rätt att få ta del av resultatet när studien är klar

Olika verksamhetsstrukturer  Då alla verksamheter ser lite olika ut i struktur och arbetsfördelning har vi har tagit fram förslag på två modeller för insamlingsrutin, en för verksamheter med reception och en för verksamheter utan reception Hur ser det ut hos er?

Praktiskt genomförande – Insamlingsrutinen 1.Utse en kontaktperson samt en biträdande kontaktperson Ansvariga för verksamhetens insamlingsrutin  Förslagsvis en person som möter/tar emot barnen och ungdomarna när de kommer till verksamheten

Verksamheter med reception Sekreteraren/administratören/receptionisten ställer förfrågan om deltagande och ger då kort muntlig information om studien Noterar i listan vi distribuerar om beskedet från barnet/ungdomen angående deltagande Utgår från denna lista och ger oss veckovis återkoppling genom att svara på en enkät jag skickar ut via

Verksamheter med reception

Använda er av bokningssystemet  Går det att göra en minnesnotering som visas i bokningsbilden när de anmäler sig, på de barn och unga som ska tillfrågas om deltagande?

Verksamheter där behandlarna tar emot Behandlarna ställer frågan om deltagande och ger en kort muntlig information om studien Noterar i listan vi distribuerar om beskedet från barnet/ungdomen angående deltagande Viktigt att behandlaren lämnar rummet/erbjuder eller annat rum/ väntrummet så barnet/ungdomen kan fylla i ostört Behandlaren lämnar varje vecka in listan till den utsedde ChASE- ansvarige för sammanställning, så att denne i sin tur kan ge oss veckovis återkoppling genom att svara på en enkät jag skickar ut via e- mail

Verksamheter där behandlarna tar emot

Tips!  Barn & ungdomar I gruppbehandlingar – många samtidigt!  Har ni ett rum dit ni kan visa in barn/ungdomar efter besöken att sitta ned och fylla i?  Ringa in de besök där båda vårdnadshavarna medföljer barnet till verksamheten (kan då lättare få bådas samtycke för barnenkäten!)  Jätte bra att ni lägger fokus på att samla in enkäter direkt på mottagningarna, vi har relativt höga svarsfrekvenser på tillfrågade/inlämnade enkäter både för barn och ungdomar!

Uppföljning – Listan ”Statistik över ChASE- enkäter”  Minneslappar över veckans besök som faller inom kriterierna  Fylla i listan varje vecka när förfrågan skett och samtycke till deltagande eller nej till deltagande givits  En lista hos sekreterare/reception alternativt  En lista hos varje enskild behandlare  Lämnas varje vecka in till ChASE-ansvarige eller utsedd person som sammanställer listan  Det är uppgifterna i denna lista som kommer att efterfrågas i feedback-enkäten

Uppföljning - Listan ”Statistik över ChASE- enkäter”

Feedback-enkäten  Kommer att bestå av 8 frågor, både svarsalternativ samt ett öppet kommentarsfält  Skickas ut varje varannan vecka  Utgå från listan med uppgifter om insamlingen –fylla i verksamhetens totala utfall för veckan som gått (inkludera de enkäter som kommit in via post)

Via Google-docs  Ni får en länk till en feedback- enkäten via mail.  Enkäten ser ut så här.

Överlämning av material  Nu har vi samlat in 150 stycken enkäter!  Kommer även att finnas några belöningar till verksamheter som möter sina mål  En försändelse med paket/lådor och postförskottsenkäter går ut till er nu i vecka 11. Vänta till fredag 21/3 med att skicka in enkäterna, då det är denna dag jag kommer att be er om att fylla i nästa feedback-enkät!  Den andra insamlingen är planerad i april

Era åsikter & expertis är också viktig!  Utöver att vi uppskattar att få kommentarer från barnen och ungdomarna förmedlade till ochh får ni gärna komma med förslag angående enkäterna till mig.

Tack & lycka till!  Hur barn och unga upplever den behandling/insatser de får är viktigt så tack för er hjälp att validera ChASE/Ungas röster!

Hör av er!  Hoppas att denna presentation gav vägledning för arbetet, men vid frågor eller funderingar tveka inte att kontakta mig! Sofie Sjöborg