1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Tobias Eriksson Västerås
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Policy för miljö och hållbar utveckling
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Information till nominerade studenter 25 februari 2014
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
MITTUNIVERSITETET FRAMGÅNG FÖR UNIVERSITETET GENOM REGIONAL MOBILISERING OCH SAMVERKAN.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Vår konkurrenskraft avgör
Internationell Ekonomi
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Näringslivet och universitetet Erfarenhet från samarbete med lokala företag och Compare Johan Eklund.
LUCAS Mål, strategi och organisation LUCAS - Center for Applied Software Research2 LUCAS mål Att i samverkan med näringslivet identifiera.
PA Consulting group ab.
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Utbildning. KTH utbildar arkitekter, civilingenjörer, högskoleingenjörer, teknologie kandidater och mastrar, lärare, licentiater samt doktorer Fler än.
Automationsutbildning
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategisk plan MEDICINSKA FAKULTETEN VID LUNDS UNIVERSITET.
Samverkan för programutveckling Lars Bengtsson Det är av yttersta vikt att studenter, högskolor samt företag uppfattar våra Masterprogram som program i.
Strategisk inriktning för Trafikverket
VÄLKOMMEN Forskningsportalen Livsmedels- och läkemedelsproduktion LTH Lunds universitet Anders Axelsson, Rektor LTH.
Struktur och Samverkan
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Ett modernt, internationellt universitet i Småland.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
STUDENTREKRYTERING.
”Allt färre elever söker sig till gymnasiernas yrkesprogram, trots att möjligheten till jobb efter studenten är god” DN.se ”Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet.
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
På väg mot Linnéuniversitetet
Välkommen som student på Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet Dekan informerar.
Processtekniska Gymnasiet
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Aktuella forskningsfrågor Universitetsstyrelsen
Lite statistik och några förslag
Omställningen av hälso- och sjukvården
VÄLKOMNA NYA STUDENTAMBASSADÖRER!
Elkraftingenjör Distansutbildning vid Norra Sveriges Universitet* I samarbete med Svensk Energi och dess medlemsföretag *Umeå, Luleå och Mittuniversitetet.
Alumnrelationer vid LNU
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Elkraftingenjör Distansutbildning vid Norra Sveriges Universitet* I samarbete med Svensk Energi *Umeå, Luleå och Mittuniversitetet.
Jakten på framtidens ingenjör
På väg mot nya riktlinjer för landstingets internationella arbete
Kunskapsmiljöer Linné
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

1 TUN-ingenjörsutbildningar vid Uppsala universitet

2 Styrkor Starka grund/ämnesvetenskaper. Bredd i utbildningen. Djup i utbildningen. Systemintegration. Nya ändamålsenliga lokaler. Gott rykte. Studentstad.

3 Svagheter Identiteten ingenjörer/naturvetare oklar. Status contra KTH och Chalmers. Svagt internationellt utbyte. Brist på målsättning. Svag teknikvetenskap. Svag koppling mellan matematik och teknik. Svag regional koppling. Bristande entreprenörstradition. Bostadsbrist.

4 Möjligheter Profilera ingenjörsutbildningen. Skapa en ingenjörs/teknikvetenskaplig ”bachelor”. Aktivera alumniverksamheten. Utnyttja kopplingen bas - tillämpning. Attrahera fler och motivera studenter. Attrahera lämpliga lärare. Selektera mer. Samarbetet. Stötta den nya entreprenörsandan.

5 Hot Tillgång på studenter. Dimensionering av utbildningsplatser. Ekonomiskt tilldelningssystem. Studentavhopp. Otydliga betyg. Bostadsbrist.

6 Slutsatser Ingenjörsidentiteten är svagare än hos de tekniska högskolorna. Anpassa ingenjörsutbildningarna till teknik och användbarhet inom industrin. Utveckla lärarkulturen mot en mer ingenjörsvetenskaplig ansats. Skapa en beslutsorganisation för ingenjörsprogrammen. Motivera studenterna genom att: Förtydliga mål Utveckla mentorskap Exemplifiera externt Utöka samarbete med industrin. ……………………………….Bologna ger möjlighet nu…..

7 Kommentarer: 1Styrkor Uppsala universitet har god kompetens inom de grundläggande ämnena. Samarbete sker såväl inom fakulteten som över fakultetsgränser och mellan Uppsala universitet och SLU. Uppsala universitets bredd och nämnda samarbete ger ett stort utbud med många valmöjligheter för studenterna. Uppsala universitet har därmed fördelen att kunna erbjuda en bredare utbildning för ingenjörer än andra universitet/högskolor. Hög forskningskompetens ger djup i utbildningen. Samarbeten, t.ex. inom forskningscentra för rymd och energi, ger också möjligheter att nå uppsatta mål på systemnivå. Under en tioårsperiod har målmedvetna och koncentrerade investeringar gjorts i den fysiska miljön vilket lett till moderna och ändamålsenliga lokaler. Uppsala universitet har gott rykte. Staden är attraktiv för studenter, nationslivet och valborgsfirandet är välkänt. 2Svagheter Skillnaden mellan ingenjörer och naturvetare är oklar i Uppsala för såväl studenter som lärare och avnämare. Varumärke/identitet för ingenjörsutbildningarna i Uppsala är svagare än för KTH och Chalmers. Målsättning saknas såväl för den enskilde studenten som för studierna och systemet i stort. Alltför många studenter hoppar av eller byter program. Det internationella utbytet inom teknikområdet är av för liten omfattning. Kopplingen mellan basämnet matematik och de tillämpade områdena är svag. Den regionala kopplingen till teknikföretag är svag förutom inom bioområdet. Fakulteten har ingen tradition av att ta hand om entreprenörsskap. Bostadsbristen i allmänhet och för studenter i synnerhet är ett problem, stödet från kommunen är svagt. 3Möjligheter Profilera internt och externt för att klarställa mål och kompetens för ingenjörsutbildningen. Uppsala universitet har god kompetens inom de grundläggande ämnena och Bologna ger möjlighet att skapa en ingenjörs/teknikvetenskaplig ”bachelor”. Universitetet bör skapa möjligheter att i laborationer göra tillämpningar och samarbeta mer med lämpliga företag. Detta kan minska avhoppen och öka studiemotivationen. Det är värdefullt om lärare inom teknikområdet har industriell erfarenhet. Fakulteten kan arbeta aktivt för att industriell erfarenhet räknas som en merit vid tillsättningen av lärare. Universitetet bör värna om sin status, tillåta tydligare prioriteringar av kvalitet framför kvantitet. Våga lägga ned utbildningsprogram och kurser. Ge färre men bättre kurser. Skapa en positiv spiral, god miljö ger bra lärare som ger bra studenter osv. Samarbetet över fakultetsgränserna, mellan institutioner, och mellan universitet inom regionen kan utökas. 4.Hot Tillgången på studenter minskar i hela landet. Dimensionering av utbildningsplatser nationellt är inte anpassad efter antalet tillgängliga studenter. Det ekonomiska tilldelningssystemet ger mindre pengar när antalet studenter inom grundutbildningen minskar. Tilldelningssystemet är inte indexreglerat. Inflation i betyg på vissa gymnasieskolor förekommer. Betygsskalan på kurser inom fakulteten går alltmer mot bara G och U. Bologna kan motverka detta. Sjunker kvaliteten på utbildningen kan intresset från företag att anställa studenter minska. Bostadsbristen gör att studenter kan tveka att söka till Uppsala.