Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

GRÄNSLANDET Syfte Vidareutveckla samarbetet mellan socialförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen samt att samordna program/metoder gällande.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Familjeverksamheten Råd och Stöd Familjebehandling
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
KIA - Göteborgs Stad Utbildningsförvaltningen har registeransvar
Utväg barn och ungdom Lena Hogander, Barnhuset.
E-post: Rosenlund Tideliusgatan 12, 6 tr Box Stockholm Tel: E-post:
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Undersköterskans roll i framtiden 2012 –
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
I transit – ensamkommande barn berättar
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
NPF-Huset.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Tidiga insatser för barn i förskolan
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Parallella stödgrupper för barn och föräldrar
Hälsokällan Möter du hemmasittare? 26 nov 2014
Magelungen Hemmasittarprogram
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Överenskommelse om samordning kring barn
Ia Sundberg Lax Robert Palmér Socialpedagog
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Mobila enheten Salems kommun *.
AME/EMS Samverkansuppdraget Eva Marie Sjöberg Leg arbetsterapeut, specialist inom hälso- och sjukvård Leg psykoterapeut med auktorisation inom.
Söderhamnsmodellen.
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
SKOP Tullinge skolor - Trädgårdsstadsskolan - Trädgårdsstadsskolan åk 7 1 Nöjd Skol- & Förskole-index SKOLA: Hur nöjd eller missnöjd är Du på det hela.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
DIVISION Vuxenpsykiatri Stöd till barn och familjer Hospiteringsprojektet Maud Söderholm Häll.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Erfarenheter av insatser med socialpedagogisk inriktning i Älvkarleby kommun Arbetet med hemmasittare … Peter Hallberg Socionom.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Operativ personal från:
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Nuläget i Älvkarleby kommun
Skolan som Arena i Enköpings kommun
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Presentation av tjänst
Vad vi behöver när vi kunskapar
Vad är Folkhögskolespåret?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
För föräldrar till barn 6-12 år
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Ett teamarbete mellan socialpedagoger och specialpedagoger i förskolan
Presentationens avskrift:

Samverkan för Barn och Ungdomar Socialförvaltning och Utbildningsförvaltning

Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”

Barnperspektiv Teamet ska tillsammans med barn, föräldrar, skolan och andra aktörer hitta nya perspektiv som gör skolan tillgänglig för barnet. Kasam Känsla av sammanhang -begriplighet -meningsfullhet -hanterbarhet -

Metod/Struktur Skriftlig ansökan till Teamet Infomöte Presentationsmöte Familjesamtal Handlingsplan Uppstartsmöte Uppföljningsmöte

Hur? Pedagogisk/Skolsocial kartläggning Social kartläggning Inventering av nätverk Stödinsats för familjer Konsulterande/stödinsatser för skolor Samverkansfunktion -Socialförvaltning -Utbildningsförvaltning -Landsting

Förutsättningar Frivillighet Samtycke av föräldrar till samverkan krävs Teamet är inte en beslutad insats Individuella lösningar/upplägg

Framgångsfaktorer Utifrånperspektiv Bygga goda relationer Respektera allas sanningar Förankrat på alla nivåer Tydlig struktur Låta det ta tid

Case Flicka åk 6 0% närvaro, diagnos ADD. Skolan har gjort anmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten har utrett och beslutat om familjebehandling. Skolans bild Mamma håller flicka hemma. I skolan fungerar flickan bra, behöver inga större anpassningar eller stöd. Mammans bild Behövs stora anpassningar både pedagogiskt och strukturellt för att flickan ska orka/klara av skolan.

Case Teamets arbete Nystart på ny skola Handlingsplan där både familj och skola känner sig lyssnade på med ett tydligt barnperspektiv. Stötta mamman att få tillit till skolan. Stötta skolan att bemöta mamman som en kompetent förälder. Närvaro idag ca 90% Måluppfyllelse 100%

Kontaktuppgifter fredrik.hartman@botkyrka.se