Samverkan för Barn och Ungdomar Socialförvaltning och Utbildningsförvaltning
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Barnperspektiv Teamet ska tillsammans med barn, föräldrar, skolan och andra aktörer hitta nya perspektiv som gör skolan tillgänglig för barnet. Kasam Känsla av sammanhang -begriplighet -meningsfullhet -hanterbarhet -
Metod/Struktur Skriftlig ansökan till Teamet Infomöte Presentationsmöte Familjesamtal Handlingsplan Uppstartsmöte Uppföljningsmöte
Hur? Pedagogisk/Skolsocial kartläggning Social kartläggning Inventering av nätverk Stödinsats för familjer Konsulterande/stödinsatser för skolor Samverkansfunktion -Socialförvaltning -Utbildningsförvaltning -Landsting
Förutsättningar Frivillighet Samtycke av föräldrar till samverkan krävs Teamet är inte en beslutad insats Individuella lösningar/upplägg
Framgångsfaktorer Utifrånperspektiv Bygga goda relationer Respektera allas sanningar Förankrat på alla nivåer Tydlig struktur Låta det ta tid
Case Flicka åk 6 0% närvaro, diagnos ADD. Skolan har gjort anmälan till socialtjänsten. Socialtjänsten har utrett och beslutat om familjebehandling. Skolans bild Mamma håller flicka hemma. I skolan fungerar flickan bra, behöver inga större anpassningar eller stöd. Mammans bild Behövs stora anpassningar både pedagogiskt och strukturellt för att flickan ska orka/klara av skolan.
Case Teamets arbete Nystart på ny skola Handlingsplan där både familj och skola känner sig lyssnade på med ett tydligt barnperspektiv. Stötta mamman att få tillit till skolan. Stötta skolan att bemöta mamman som en kompetent förälder. Närvaro idag ca 90% Måluppfyllelse 100%
Kontaktuppgifter fredrik.hartman@botkyrka.se