”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Styrmedel för biodrivmedel samt utblick mot EU
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Hur länge har vi haft vi regler?
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Sidan 1 Samfakturering privatkunder Telge Energis erfarenheter EI:s referensgruppsmöte 14 januari 2013.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Funktionshinderspolitiken
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Länk till kommersialisering i försörjningssektorn
Behovet av nationell satsning på IT-stöd Barns behov i centrum (BBIC)
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Ramavtalen Informationsförsörjning 2005
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Barn i Riskmiljö Nätverk Närvård CFL Söderhamn 22 februari 2013 Karin Gisselman Processledare Kunskap till praktik.
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Upphandlingssamverkan mellan Falun, Borlänge, Ludvika, Gagnef, Säter och Hedemora kommuner Våra ramavtal ger goda affärer UhC-dagen 2015 i Borlänge.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Informationsmöte kring E- legitimationsnämndens arbete mot morgondagens digitala behov.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Järnhandelsvaror 2015.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Norrlandstingen blir Region Norrland - förberedelsearbete
Hur kan man jobba framgångsrikt och strategiskt med upphandling?
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Birgitta Laurent.
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Peter Nohrstedt Hållbarhetsansvarig SKL Kommentus
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Sten från Kina och etanol från Brasilien - etiska krav i praktiken Göteborgs stad Trafikkontoret tel
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Miljöbilar 2007/2008 – Myndigheter som uppfyllt kraven eller ej
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg

Kort om SKI Ramavtalet ”Stationstankning 2011” Uppföljning, erfarenheter Arbetet vidare

SKL Kommentus Inköpscentral (SKI) Ägare: 98 % SKL, 2 % kommunerna Nationella och regionala upphandlingar för kommuner, landsting och deras bolag Avrop på ramavtal - möjlighet, inget krav Marknadsandel 1 %

Ramavtalsområden Fordon IT Myndighetsnära tjänster Energi Övriga varor och tjänster

Stationstankning 2011 Inköp via bensinstation Avtalstid till leverantörer 393 avropande myndigheter/enheter Ca 40 miljoner liter drivmedel per år Rangordning per geografiskt anbudsområde kommun

Särskilda kontraktsvillkor MSR:s krav på basnivå: -Spårbarhet Ursprung och produktionsanläggning Råvarubas -Klimatkrav Förnybart – minst 35 % reduktion Fossilt – ej överstiga bränslekvalitetsdirektivets värde på lägsta standard för bränslen. -Sociala och etiska krav Internationella konventioner

Uppföljning SKI och representant för kunderna Kontakt ca tre månader innan uppföljning Material till oss på förhand Uppföljning på plats hos leverantörerna Sammanfattande rapport till samtliga som avropar på ramavtalet

Erfarenheter/intryck Mindre än 1 % av leverantörens totala volym = inga problem att verifiera kravuppfyllnad Problem om stor andel av volymen skulle behöva redovisas Skillnader i hur långt de olika leverantörerna kommit i sitt arbete Hjälp i leverantörernas interna process Inget större intresse från kunderna…….

Arbetet vidare Ny uppföljningsrunda pågår. Här samlar vi också in generell feedback på befintligt avtal Tankar inför nästa upphandling: Erbjuda kunderna samtliga kravnivåer? Flytta från kvalificering till utvärdering? Inom ramen för vårt avtal ”Uppföljandekontroll av etiska och sociala krav”, kommer en av leverantörerna att följas upp ”på plats” av extern part

”Först när många ställer krav och följer upp dem, blir kraven verkligt styrande!”