Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson
18 program Apotekarprogrammet Receptarieprogrammet Audionomprogrammet Folkhälsovetenskapliga programmet Läkarprogrammet Biomedicinska analytikerprogrammet Dietistprogrammet Arbetsterapiprogrammet Sjukgymnastprogrammet
Logopedprogrammet Tandläkarprogrammet, Tandhygienistprogrammet Tandteknikerprogammet Sjukhusfysikerprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Specialistsjuksköterskeprogrammet (10 inriktningar) Röntgensjuksköterskeprogrammet Reproduktiv och perinatal hälsa
Arbetsgrupp under 2006
Fortsatt arbete Grundutbildningsrådet nu RUGA har gett uppdraget till integrering En representant från varje program utsedd 5-6 möten per år
Arbetssätt Inventering av redan befintliga inslag Identifiera inslag som bör finnas med i programmet Utse kurser där dessa inslag naturligt kan komma in
Studentcentrerat lärande – studenterna arbetar framförallt själva med givna uppgifter relaterat till kursinnehåll Förslag till kursansvariga och föreläsare att t.ex. också beskriva sjukdomar i ett globalt perspektiv Inte tänkt att ersätta tidigare innehåll Framtid med en portfolio, portfölj, för alla uppgifter under programmet
Formulera lärandemål Föreslå kursinnehåll Föreslå undervisningsformer Skapa studieuppgifter
Till vår hjälp NLHU2s lärandemål Skrifter och texter – goda exempel Inspirationsföreläsning från Chalmers (Anna N C) GUL
Valda områden Begreppet HU och dess relevans i hälsa och vård Globaliseringsetik och miljöetik i relation till hälsa och vård Val av material och metoder i klinisk praktik i relation till HU Mikroorganismer och sjukdomar i globalt perspektiv Miljö och sjukdomar Folkhälsa och dess bestämningsfaktorer - makroperspektiv
Hinder och svårigheter Resurser för personer som leder arbetet Motstånd hos enskilda kursledare Bristande stöd från ledning Bristande kunskaper