Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson.
Advertisements

HÅLLBAR UTVECKLING INTEGRERING I SAHLGRENSKA AKADEMINS 19 PROGRAM Barbro Robertsson.
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Studera på Karolinska Institutet
8 700 invånare 900 km2 Centralort: Charlottenberg
Närvaro!!.
Jämställdhetspolicy- Vad planerar vi på institutionen?
Vardagsutveckling - vad är det?
Policy för miljö och hållbar utveckling
Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck Uttryck Avtryck Intryck.
Vad är teknik?.
Kalmar kommuns arbete med Välfärdsbokslut
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Hållbar utveckling i Sahlgrenska akademins utbildningsprogram
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Välkommen till Ledardagen!
ATT LÄSA PÅ MIUN: VI HAR MÖJLIGHETERNA - UPPTÄCK DINA!
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
Projektplanen Vård och stödsamordningsprojektet. Avgränsningar Vård och stödsamordningsprojektet avgränsas inte av några diagnostiska kriterier utan kan.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Med tyngd på yrkesutbildningar
Det regionala miljömålsuppdraget
Studentbarometern 2007 Antal svarande Göteborgs universitet 4322 (47%) Sahlgrenska akademin 842 (52,5%) Läkarprogrammet 201 (67%)
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vårdkedjearbete för personer med förvärvad hjärnskada under 65 år
Från Psykiatriutredningen till Psykiatrisamordningen
utveckla de styrkeområden som identifierats utvärdera och identifiera forskningsmiljöer och forskningsprojekt forskare med hög internationell kompetens.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Strategiska perspektiv på verksamheten
LUPP 2007 Lupp - lokal uppföljning av ungdomspolitiken.
Mälardalens högskola som kompetensförsörjare Åsa Lundkvist 28/9 1.
Hälso väg ledare Hälsoväg ledning Catrine Kostenius Doktor i Hälsovetenskap Utbildningsledare Hälsovägledarprogrammet.
Medieplan 2008 (2012) Arbetsplatslärande på Arvika Bibliotek.
Studentkåren Malmö Lena Petersson, Ordförande. Studenters perspektiv på karriär och Alumni Det är inte i första hand studenten som ska bli anställningsbar,
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Tillsammans skapar vi jobb för fler!
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet. Ledande i hälsovetenskap Sahlgrenska akademins vision.
Resultat: Under 5 veckor valde vi att mäta hur många gånger vi fick borsta tänderna minst 1 gång/dag på fyra av våra svåraste demenssjuka boende. Vi gjorde.
BREDDAD REKRYTERING NYBÖRJARE VID GÖTEBORGS UNIVERSITET 2014 FORSKNINGS- OCH INNOVATIONSKONTORET – ANALYS OCH UTVÄRDERING.
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Eget arbete till workshop Region Gotland.
Min verksamhet som mentororganisation. Att vara mentororganisation Associationer till betydelsen av ”mentor” Ledare Föreläsare Hjälp-stöd-stöttning Rådgivning.
GÖTEBORG – Chalmers – Göteborgs universitet Välkommen till Göteborg! - CHALMERS Göteborgs universitet.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Exjobb på Institutionen Energi och Miljö
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Verksamhetsplan FSV 2016.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Fysioterapeutstudenternas upplevelse under sin VFU, VLL, våren 2017
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
Arbetsterapeutstudenternas upplevelse under sin VFU, VLL, våren 2017
BMA-studenternas upplevelse av sin VFU, VLL, våren 2017
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
KAROLINSKA INSTITUTET
Läkarprogrammet vid LiU
Presentationens avskrift:

Integrering av HU i Sahlgrenska akademins 18 program Barbro Robertsson

18 program Apotekarprogrammet Receptarieprogrammet Audionomprogrammet Folkhälsovetenskapliga programmet Läkarprogrammet Biomedicinska analytikerprogrammet Dietistprogrammet Arbetsterapiprogrammet Sjukgymnastprogrammet

Logopedprogrammet Tandläkarprogrammet, Tandhygienistprogrammet Tandteknikerprogammet Sjukhusfysikerprogrammet Sjuksköterskeprogrammet Specialistsjuksköterskeprogrammet (10 inriktningar) Röntgensjuksköterskeprogrammet Reproduktiv och perinatal hälsa

Arbetsgrupp under 2006

Fortsatt arbete Grundutbildningsrådet nu RUGA har gett uppdraget till integrering En representant från varje program utsedd 5-6 möten per år

Arbetssätt Inventering av redan befintliga inslag Identifiera inslag som bör finnas med i programmet Utse kurser där dessa inslag naturligt kan komma in

Studentcentrerat lärande – studenterna arbetar framförallt själva med givna uppgifter relaterat till kursinnehåll Förslag till kursansvariga och föreläsare att t.ex. också beskriva sjukdomar i ett globalt perspektiv Inte tänkt att ersätta tidigare innehåll Framtid med en portfolio, portfölj, för alla uppgifter under programmet

Formulera lärandemål Föreslå kursinnehåll Föreslå undervisningsformer Skapa studieuppgifter

Till vår hjälp NLHU2s lärandemål Skrifter och texter – goda exempel Inspirationsföreläsning från Chalmers (Anna N C) GUL

Valda områden Begreppet HU och dess relevans i hälsa och vård Globaliseringsetik och miljöetik i relation till hälsa och vård Val av material och metoder i klinisk praktik i relation till HU Mikroorganismer och sjukdomar i globalt perspektiv Miljö och sjukdomar Folkhälsa och dess bestämningsfaktorer - makroperspektiv

Hinder och svårigheter Resurser för personer som leder arbetet Motstånd hos enskilda kursledare Bristande stöd från ledning Bristande kunskaper