Informationskompetens
Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att finna, tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktig. Eleverna ska träna sig att tänka kritiskt, att granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ. På så vis närmar sig eleverna ett vetenskapligt sätt att tänka och arbeta. (LGY11) söka fram, samla in och bearbeta information och använda den på ett kritiskt och systematiskt sätt och att kunna bedöma dess relevans och skilja mellan den fysiska och virtuella verkligheten, samtidigt som man är medveten om de samband som finns mellan dem. (EU:s nyckelkompetenser för livslångt lärande)
Hej! Jag har ett arbete i kulturkunskap där jag vill jämföra gamingkultur i två europeiska länder. Jag tänker Sverige jämfört med något medelhavsland. Tyvärr är det svårt att få tag i någon statistik på Google, men om du har lust att hjälpa mig är alla studier om internetanvändning, datoranvändning eller "gaming"/datorspelande bland unga intressant. Frågeställningen är "Varför spelar svenska ungdomar så mycket?". Jag har lite tankar runt och tror mig veta några av anledningarna, men det är ju viktigt att kunna backa upp med fakta.
Olof Sundin Att hantera kunskap och information i den digitala samtiden ”Det verkar alltså som om elevernas många gånger stora förtrogenhet med digitala medier utanför skolan inte får så stora konsekvenser för elevers förmågor avseende sökning och värdering av information i digitala nätverk för skolans räkning.”
Martin Lindqvist ”Sätter dina elever likhetstecken mellan informationssökning och att googla? Du är inte ensam. Många högskolestudenter har inte utvecklat metoder för informationssökning utan kastar sig över första bästa söktjänst.”
Vad googlar vi?
Google personaliserar
Martin Lindqvist ”När du har tappat dina nycklar vet du precis hur du ska börja din sökprocess. Då tittar du först där du brukar lägga dem, sedan där du skulle kunna ha lagt dem och sedan där du har varit tidigare. Men på nätet gör vi märkligt nog inte så utan går direkt till en söktjänst för att be om hjälp. Kanske borde vi istället börja med frågan var informationen skulle kunna finnas.”
En bred repertoar av källor
Global Issues in Context
Ne.se
1. Större fokus på källorna utifrån vårt informationsbehov. 2. Olika typer av källor kräver olika sökstrategier. 3. Informationssökningsprocessen är inte linjär. Hur blir man informationskompetent?
Google Trends
Plötsligt intresse för mat i Louisiana?
Google Public Data