MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Svensk sjuksköterskeförenings kampanj för att göra vården säkrare
Advertisements

Psykisk ohälsa – överenskommelse 2014 mellan staten och SKL
Organisation Operationsavdelningen
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
MÅLKORT - VO Ortopedi - Sjukgymnastikenheten 2011 Vision: Skånes bästa akutsjukhus (Helsingborgs lasarett) Intressent/patientperspektivet.
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Genombrottet – ett patientfokuserat arbete
Distriktet i Stockholm
Äldreomsorgens demensteam
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Patientsäkerhetsläget i Sverige
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
35 % är urinvägsinfektioner
Patientupplevd vårdkvalitet
Vårdsamverkan Fyrbodal
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Bättre liv för sjuka äldre
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Arbetsmiljöverkets vision
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
Rutiner kring inskrivningsmeddelande i Meddix
CASE Nässjö Ledarutveckling över gränserna
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Södra Länsdelsgruppen 29 april Återinskrivning Örebro Län Grundkrav 4 av 6 månader lägre än 2013 Andel oplanerade återinskrivna minskade totalt.
Erfarenhetsutbyte Svenska palliativregistret 24 oktober 2012.
Ortopedavd 6 Karlskoga lasarett Vårt arbetssätt
Vinster med förebyggande företagshälsovård
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Palliativ vård och samordning
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Resultat: Antalet personcentrerade genomförandeplaner i verksamheten har ökat från 62% till 100%.. Våra kollegor har, med hjälp av ”verktygen”, fått ökad.
Patientens bästa väg genom vården Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt Bilaga till Verksamhetsplan.
Effekt ResultatPrestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patientens bästa väg genom vården - Verksamheternas professioner.
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Använder vi oss av Fysisk aktivitet på Recept? Carin Molin, sjukgymnast, PatientForum UMAS Ulrika Björck, sjukgymnast, Endokrinologiska kliniken UMAS.
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
Trygg hemma Gällivare Chefsträff 5 oktober 2015
Trygg och säker hemma SVOM
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp träff 2
HbA1c <50 efter kost beh
på personer i behov av hjälp
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Övergripande uppföljningar 2017
Överenskommelse och riktlinje för Västra Götaland
Vilka tankar väcker filmen hos dig?
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Tillsammans för ökad patientsäkerhet
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentationens avskrift:

MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer MÅLKORT - VO Internmedicin - Avdelning 47 Vision: Bättre liv i Skåne (Region Skåne) Rätt vård – bättre liv (Helsingborgs lasarett) Verksamhetsidé: Att med hög tillgänglighet, bra bemötande och rätt kompetens erbjuda vård för att lindra, bota och förebygga sjukdomar KUNDPERSPEKTIV MEDARBETARPERSPEKTIV PROCESSPERSPEKTIV UTVECKLINGSPERSPEKTIV EKONOMIPERSPEKTIV Strategiska mål Kvalitet på vården och nöjd patient Delaktiga och kompetenta medarbetar som trivs på arbetsplatsen, ger bra vård och utvecklar verksamheten Korta ledtider Integrera endokrinologisk vård och geriatrisk vård Kontroll över resursåtgång och kostnader Avgörande framgångsfaktorer Se sid. 2-3 Se sid. 4-5 Se sid. 6-7 Se sid. 8 Se sid. 9 Mått Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Kundperspektiv 1 (2) Strategiskt mål Kvalitet på vård och nöjd patient Avgörande framgångsfaktorer Bra bemötande, den personliga vården och miljö (ej könsblandade patientsalar) Riskbedömningar för fall, nutrition och tryckskada upprättade inom 24 efter inskrivning Upprätta vårdplan vid identifierad risk Mått/Mål 90 % av patienterna är nöjda med bemötande, den personliga vården och miljön 90% ej könsblandande salar efter 24 h efter inskrivning 95 % av patienterna är det taget vikt inom 24 h efter inskrivning 60 % riskbedömningar inom 24 h 100 % upprättade vårdplaner Handlingsplan - aktivitet Nationell patientenkät vartannat år Ris & ros blankett delas ut till patient av sjuksköterska el. undersköterska inför utskrivning Ej könsblandade patientsalar Utbildning i riskbedömningar Mätas 1g/kvartal Mätas 1 g/kvartal - tidplan Nationell patientenkät redovisas våren 2013 Ris & ros blankett redovisas fortlöpande på APT Fortlöpande utbildning Redovisas vid APT 4 ggr/år Redovisas 4 ggr/år - ansvarig Sjuksköterska/undersköterska/enhetschef Dokumentationsansvarig/ patientsäkerhetsombud/ enhetschef Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Kundperspektiv 2 (2) Strategiskt mål Kvalitet på vård och nöjd patient Avgörande framgångsfaktorer Informerad och delaktig patient Rehabplan Mått/Mål 100 % av patienterna får informationsbroschyr om avdelningen För de patienter behov föreligger pga nedsatt funktionsförmåga har 100 % upprättad rehabplan Handlingsplan - aktivitet Delas ut av ansvarig sjuksköterska el. undersköterska vid inskrivning eller skickas med kallelse för inskrivning Nationell patientenkät vartannat år Funktionsbedömning av arbetsterapeut och sjukgymnast Upprättande av rehab.plan Rehabrond 1g/vecka - tidplan Start sommar 2012 Nationell patientenkät redovisas våren 2013 Utvärdering 2 ggr/år - ansvarig Sjuksköterska/undersköterska/ avdelningssekreterare/enhetschef PAL/arbetsterapeut/sjukgymnast Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Medarbetarperspektiv 1 (2) Strategiskt mål Delaktiga och kompetenta medarbetar som trivs på arbetsplatsen, ger bra vård och utvecklar verksamheten Avgörande framgångsfaktorer Delaktighet hos medarbetare Social klimat och trivsel Individuell skriftlig kompetensutvecklingsplan för samtliga medarbetare Delge kunskaper till sina kollegor Mått/Mål Delaktighet ska uppgå till minst riktvärde 80 enligt medarbetarenkäten Social klimat ska uppgå till minst riktvärde 70 enligt medarbetarenkäten Medarbetarsamtal 1g/år för samtliga medarbetare Minst 1 ggr/år har kunskap förmedlats om ansvarsområde Handlingsplan - aktivitet Deltagande vid APT enligt samverkans överenskommelse Följa och använda Region Skånes Policy för hälsofrämjande arbetsmiljö Medarbetare läser sin mail vid varje arbetstillfälle Medarbetarsamtal minst 1g/år Medarbetarenkät vartannat år, nästa tillfälle HT 2012 Förtroendevalda och enhetschef, möte varannan vecka, start september 2012 Festkommitté, två aktiviteter/år Kompetensutvecklingsplan upprättas under medarbetarsamtalet Medarbetare som har ansvarsområde planerar och förmedlar minst 1 ggr/år kunskaper om sitt ansvarsområde till sina kollegor - tidplan Fortlöpande Redovisas efter genomförd enkät Uppföljning januari - ansvarig Medarbetare/enhetschef Enhetschef/festkommitté Enhetschef Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Medarbetarperspektiv 2 (2) Strategiskt mål Delaktiga och kompetenta medarbetar som trivs på arbetsplatsen, ger bra vård och utvecklar verksamheten Avgörande framgångsfaktorer Följsamhet av rutiner och handlingsplaner Ökad frisknärvaro Kommunicera om verksamheten Mått/Mål 100% följsamhet Antal sjukdagar minska med minst 1 dag/år Kännedom om in- och utskrivningar, ”nej-pat.” osv. Handlingsplan - aktivitet Introduktion av rutiner till nyanställda Medarbetare använder framtagna checklistor Region Skånes Policy för hälsofrämjande arbetsmiljö och Region Skånes Rehabprocess används och följs Samling kl. 7 och 15 - tidplan Fortlöpande Redovisas 1 g/kvartal - ansvarig Handledare/enhetschef Medarbetare/enhetschef Driftansvarig/enhetschef Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Processperspektiv 1 (2) Strategiskt mål Korta ledtider Avgörande framgångsfaktorer Medicinteknisk utrustning Kort ledtid för förråd/logistik Direktinläggningar Fungerande SVPL-processen Mått/Mål Bestämd plats för utrustning Dokumentation på tavla Felanmälningsrutin fungerar 100 % följsamhet av rutin. 10 % av inläggningarna på avdelningen sker som direktinläggning 95 % fungerade SVPL-process Handlingsplan - aktivitet Förvaring på bestämd plats Felanmälas av den som har upptäck brist Vid service eller utlån - dokumenteras på utsedd tavla Medarbetare ansvarar för att flytta fram förrådsvara och hänga upp ”bricka” Enhetschef beslutatt. i tid. Ta fram handlingsplan Ha en tillgänglig vårdplats för direktinläggning varje vardag Utbildning för sjuksköterskor i SVPL-process och SVPL-IT Utse SVPL-ombud Följsamhet av vid ”Rutiner Samordnad vårdplanering i samverkan mellan Kommunförbundet Skåne och Region Skåne” - tidplan Uppföljning 2 ggr/år Fortlöpande 2012 - ansvarig Medarbetare Medarbetare/enhetschef Läkare/Driftansvarig Enhetschef/sjuksköterskor Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Processperspektiv 2 (2) Strategiskt mål Korta ledtider Avgörande framgångsfaktorer Patientsäkerhet Omvårdnadsepikris, medicinisk epikris och patientinformation medföljer patient vid utskrivning Dokumentation och registrering vid dödsfall Mått/Mål Avvikelserapportering skrivs vid händelser som orsakat eller riskerat orsaka skada eller sjukdom för patienten. 100 % följsamhet av basala hygienrutiner vid nationell mätning 2 ggr/år Patientinformation medföljer 100 % av patienterna Epikriser till berörda vårdkontakter 100 % följsamhet till rutin för dokumentation av dödsbevis 70 % av avlidna registreras i palliativa registret Handlingsplan - aktivitet Medarbetare skriver avvikelse vid risk för skada och vid skada och vidta åtgärder Utbildning om avvikelserapportering Journalgranskning Genomgång av avvikelser vid APT Följsamhetsmätning av basala hygienrutiner minst 2 ggr/år Epikriser och patientinformation påbörjas vid beslut om utskrivning Omvårdnadsepikris påbörjas när ”4:1” skickas Dödsbevis skrivs av läkare som har konstaterat dödsfallet, se PM Dödsbevis Ansvarig sjuksköterska och undersköterska registrerar i palliativa registret vid dödsfall - tidplan Fortlöpande. Redovisas 1 g/kvartal Uppföljning 1g/halvår Uppföljning 1 g/halvår - ansvarig Medarbetare/patientsäkerhetsombud/ dokumentationsansvarig/ enhetschef Läkare/sjuksköterskor/dokumentationsansvarig/avdelningssekreterare Avdelningssekreterare/ ansvariga palliativ vård Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Utvecklingsperspektiv Strategiskt mål Integrera endokrinologisk vård och geriatrisk vård Avgörande framgångsfaktorer Kompetenta medarbetare Mått/Mål Hospitering 1 g/år/medarbetare 40 % av medarbetarna har genomgått utbildningen demenssjukdomar – klinisk bild och omvårdnad, 2013 100 % har genomgått utbildningen kognitiv svikt Specialiserade undersköterskor (inom äldre och palliativ vård) 2 st 2014 Specialistutbildade sjuksköterskor (äldre) 2 st 2014 Handledarutbildning Omvårdnad vid diabetes (kurs I och II), 2 st 2014 100 % av sjuksköterskor hospiterat på diabetesmottagningen, 2013 100 % har genomgått HLR-utbildning/år Geratriknåls utbildning utvecklad och påbörjad Handlingsplan - aktivitet Medarbetare bokar in hospitering Två medarbetare/år går utbildningen demenssjukdomar – klinisk bild och omvårdnad Sjuksköterskor hospiterar 1/2-dag på diabetesmottagningen HLR-utbildning 1 g/år Utveckla innehåll i geratriknålen 2012. Start HT 2012. - tidplan Fortlöpande Redovisas januari - ansvarig Medarbetare/enhetschef/HLR-ansvariga/avdelningsansvarigläkare Revideras senast 2012-08-20

MÅLKORT - Avdelning 47 Ekonomiperspektiv Strategiskt mål Kontroll över resursåtgång och kostnader Avgörande framgångsfaktorer Kostnadsmedvetna medarbetare Mått/Mål Resultat i kostnader ska följa budget Handlingsplan - aktivitet 1 g/kvartal ekonomisk uppföljning områdeschef, verksamhetschef och controller - tidplan Redovisa 1 g/kvartal på APT - ansvarig Medarbetare/enhetschef Revideras senast 2012-08-20