Tänkande och språk Våga Visa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Docent i pedagogiskt arbete, FD
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Mål och betygskriterier
En reviderad läroplan för förskolan
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Syftet med en personlig handlingsplan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
The big 5 1.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Konsten att lyckas med sina studier
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Mall för alignmentmatris
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Kommunikation OL108A.
Förskoleklassen Torpshammar
Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Läroplansträff Välkomna!.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Arbetsterapi i skolan.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Bedömning i formativ mening
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Klagshamns rektorsområde
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Tänkande och språk 2014-09-16 Våga Visa ann.pihlgren@igniteresearch.org www.igniteresearch.org

Peter Tillberg “Blir du lönsam lille vän?”

Vad behövs i framtiden? Snabba samhällsförändringar Snabb teknologiutveckling Globalisering av kommunikation, marknad och idéer Krav på likvärdig undervisning

Framtidens medborgare måste kunna… Anpassa sig till nya miljöer och förutsättningar Navigera bland massiva mängder information Göra produktiva och intelligenta val Vara kreativa Tänka kritiskt

Vad är intelligens och kreativitet? Intelligens eller intelligenser? Språklig, logisk-matematisk, kroppslig-kinestetisk, musikalisk osv. intelligens Formas av såväl genetiska som kontextuella förutsättningar Kreativitet är intelligens i en eller några specifika områden Men den kreative är inte nöjd med sakernas tillstånd Intelligens och kreativitet är resultatet av hårt arbete och kritiskt tänkande

Tänkandet är Explicit Implicit

Begrepp… Sätter handtag på verkligheten Vardagliga och abstrakta

Vilken skola fostrar goda tänkare?

Läraren är nyckeln till elevens framgångsrika lärande Tar ansvar i klassen/gruppen för Ämnet Aktiviteterna Resultaten Relationerna

Eleven ska uppleva… Tid att utforska från en rad vinklar Att gå från vardagserfarenheter till generaliserad kunskap genom utmanande kognitivt arbete genom Analys Metakognition Formativ bedömning Öppen dialog om hur tänkande går till Använda tankerutiner Kontextuell mediering Målfokuserad interaktion

Lärare bör… Börja sin planering genom att identifiera Centrala områden Önskade resultat Fokusera aktiviteterna på tänkandet Hjälpa eleven att avtäcka tankemönster genom att presentera komplexa och autentiska problem där svaret inte är uppenbart

- Så här tror jag om det här Nödvändig information Värsta farhåga Önskvärt Ståndpunkt - Så här tror jag om det här

Lärare säger i intervjuer att de utvecklar elevernas tänkande men… Lärare ber eleverna att komma ihåg eller resonera utifrån det de redan vet eller kan Få utmaningar eller systematiska hjälpmedel att utveckla analytiskt eller kreativt tänkande Aktiviteterna koncentreras runt läromedel och reproduktion snarare än kritiskt tänkande eller innovation Lärare dominerar genom att tala 70-75% av tiden och genom att ställa frågor där svaret är givet Eleverna har litet inflytande på aktiviteterna och tenderar att undvika intellektuella utmaningar

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   12 11 10 4 2 B. Begrepps-baserad kunskap 7 6 1 C. Processkunskap 8 >1 D. Metakognitiv kunskap <0

Fem olika lärarstilar identifierades Den traditionella lärarstilen Den elevutforskande lärarstilen Läraren som bygger byggnadsställningar (the scaffolding teaching style) Den moralistiska lärarstilen Låt-gå-lärarstilen

Den traditionella lärarstilen Läraren inleder med introduktion Läraren presenterar ny kunskap Klassen/gruppen praktiserar och läraren korrigerar Läraren summerar och ger läxa

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   B. Begrepps-baserad kunskap C. Processkunskap D. Metakognitiv kunskap

Den elevutforskande lärarstilen Oftast unga elever/förskolebarn eller i praktisk-estetiska aktiviteter… Introducerar nytt material som kommer hjälpa eleverna att utvecklas på egen hand Eleverna utforskar sina egna intresseområden på det sätt de själva önskar

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   B. Begrepps-baserad kunskap C. Processkunskap D. Metakognitiv kunskap

Den moralistiska lärarstilen Läraren verkar upptagen av någonting annat… Lära eleverna att uppföra sig?

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   B. Begrepps-baserad kunskap C. Processkunskap D. Metakognitiv kunskap

Låt-gå-lärarstilen Observerades på fritids, inte i skolan Personalen verkar sakna pedagogiska intentioner Aktiviteterna saknar i stort sett planerat kunskapsinnehåll Beslut och aktivering lämnas till eleverna, som också tar störst talutrymme

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   B. Begrepps-baserad kunskap C. Processkunskap D. Metakognitiv kunskap

Läraren som bygger byggnadsställningar (the scaffolding teaching style) Förvirring, perpelxitet och utmaning genom Filosoferande Experiment Analys: Vad kom vi fram till? Vad lärde vi oss? Vad vill vi lära oss/förstå nu? Tankeredskap och strategier Ny kunskap Föreläsningar, film osv. Museer och annat i samhälle och natur Söka i böcker, på internet osv. Generalisation och transfer Eftertänksam dialog ‘Skapa motsatsen’ Utvärdering av arbetet Vad lärde vi oss? Hur lärde vi oss?

Tidigare erfarenheter Förebilder Planera Under processen Metakognitiva Liknar det något du stött på tidigare? Tidigare erfarenheter Är detta en av de där…? Vilka goda förebilder finns på området? Förebilder Varifrån kan du hämta idéer? Hur ska du genomföra uppgiften? Planera Vilket angreppssätt är det bästa här? Vad förstår du så här långt? Under processen Behöver du ställa någon fråga? Är du på rätt spår/ fortfarande på spåret? Metakognitiva frågor Hur gjorde du/gick du tillväga? Utvärdera Vilka metoder och strategier använde du? Gick det som du planerat? Hur har ditt tänkande utvecklats? Utveckling Vad tänkte du i början? Varför? Vad tänker du nu? Vad lärde du dig? Hur är din tanke lik/skiljer sig från någon annans? Varför? Jämföra Vad/vem har påverkat ditt tänkande? Varför? Kan du lära från något misstag? Förbättra Kan du göra något bättre nästa gång?

KOGNITIV PROCESSDIMENSION KUNSKAPS-DIMENSION KOGNITIV PROCESSDIMENSION 1. Minnas 2. Förstå 3. Tillämpa 4. Analysera 5. Utvärdera 6. Skapa A. Faktakunskap   B. Begrepps-baserad kunskap C. Processkunskap D. Metakognitiv kunskap

Eftertänksam dialog Fokus på samtalskultur OCH intellektuellt utforskande Det mänskliga samtalet genom tiderna Texten, författaren och karaktärerna som samtalspartners om de allmänmänskliga idéerna

”Seminarieregler” Ett gemensamt utforskande genom eftertänksam dialog Flera möjliga svar Lyssna Var beredd att ompröva och kanske ändra din åsikt

Se mer: www.ur.se: Jakten på det demokratiska klassrummet – Freinetskolan Mimer https://www.youtube.com/watch?v=iYVWtUAIdus YouTube Det glada lejonet

Samtalets uppbyggnad FÖRSEMINARIUM SOKRATISKT SEMINARIUM: Individuellt mål och gruppmål SOKRATISKT SEMINARIUM: Inledande fråga som alla kan svara på Analys (tolkningsfrågor) ”Sokratisk fråga” (värderingsfråga) POSTSEMINARIUM Utvärdering av seminariet, nåddes målet? Frågor som återstår?

Förtydliga Undersök antaganden Undersök skäl bevis, orsak Analys- Vad menar du? Förtydliga Vad är huvudpoängen? Vad antar du/det undersökta? Undersök antaganden Vad kan vi anta istället? Vilket antagande ligger bakom? Vilka är dina skäl för att säga så? Undersök skäl bevis, orsak Har du några bevis? Vad ledde fram till detta? Analys- och tolknings- frågor Undersök synvinklar Varför valdes den ståndpunkten? Kan någon annan se det på ett annat sätt? På vilket sätt är … lika/olika…? Vilken är skillnaden mellan… och…? Undersök förutsättningar Vad är underförstått? Vilka konsekvenser skulle det få? Vad händer om förutsättningar försvinner? Hur kan vi veta/ta reda på…? Ifrågasätt Hur kan vi utvärdera detta? Hur kan vi tolka…? Tolka Vad menas med…? Vad betyder….?

Lära sig tänka i seminariet Lärandet är interaktivt och kontextuellt: Vanor blir intellektuella och dialogiska dygder och längre fram intellektuell och moralisk karaktär/praktisk visdom ”Multiple proximal zones” Intellektuella dygder: undersöka kritiskt och ”förkasta” Dialogiska dygder: samarbeta för att göra detta

Forskningsresultat barn och ungdomar Språk Kritiskt tänkande, analyserande, logik Social kompetens ”Karaktärsdaning”, personlig utveckling

Forskningsresultat med vuxengrupper Seminariet stödjer bildandet av professionella arbetslag Relationer mellan medarbetare Trygg diskussionsmiljö Flerstämmighet Interaktion i hela gruppen Tillhandahålla möjligheter för brainstorming och förståelseskapande I handledning av ledare och/eller arbetslag: Seminarierna ökar diskussionsrepertoaren och ämnesområden som diskuteras Idéer diskuterade i seminariet ger hållbar kunskap Försök med samtal för exempelvis sjuksköterskor på hospis och samtal med äldre

Så här tänkte jag innan… Nu tänker jag så här…

Det är sannerligen så, att ju “smartare” omgivningen och ju kraftfullare insatserna och de tillgängliga hjälpmedlen är, desto skickligare kommer människor att bli och desto mindre betydelsefull blir deras särskilda genetiska arv. Howard Gardner

ann.pihlgren@igniteresearch.org www.igniteresearch.org Böcker: Pihlgren, Ann S. (2013). Det tänkande klassrummet. Stockholm: Liber. Pihlgren, Ann S. (2010). Sokratiska samtal i undervisningen. Lund: Studentlitteratur. Pihlgren, Ann S. (red) (2013). Demokratiska arbetsformer. Värdegrundsarbetet i skolan. Lund: Studentlitteratur. Pihlgren, Ann S. (red) (2013). Fritidshemmet. Lund: Studentlitteratur. Pihlgren, Ann S. (red) (2013). Fritidshemmets didaktik. Lund: Studentlitteratur. Forskningsartikel: som användes under förläsningen Pihlgren, Ann. S. (2013). Planning for Thinking and Cognitive Development of Students. Tillgänglig på: http://igniteresearch.org/english-planning-for-thinking-and-cognitive-development-of-students-2/ ´ ann.pihlgren@igniteresearch.org www.igniteresearch.org