Framtidens specialistläkare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Bättre mat och hälsa för äldre
Utgångspunkter/Genombrott
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Processkartläggning.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
En introduktion till SEB Way
Systemkarta.
Landstingens framtidsplanering i NLL - verksamhet och lokaler
Webbkollen Hemma Berit Hassel Utvecklingsledare Region Värmland.
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Välkommen till Ledardagen!
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Processorientering Januari 2014.
Utvecklingscentrums uppgift
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Detta är God Vård.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Att göra förändringar till förbättringar I komplexa sysytem Sarah Lundberg och Ulf Andersson Memeologen.
Nolans förbättringsmodell
Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör
Margareta.
Ett aktivt medarbetarskap
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Processorientering
Varför förändring? Problembild
Kort presentation av vad vi gör
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Detta är God Vård
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Personalpolitisk inriktning
Offensiv kvalitetsutveckling
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Framtidskartläggning
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Förbättringskunskap. Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Fiskbensdiagram. Hjälper gruppen att: –Identifiera –Sortera –Illustrera –Skapa en gemensam bild av olika orsaker till ett problem eller ett tillstånd.
Lundens måltidsprojekt
Ramverk för patientmedverkan
PGSA: Planera – Agera - Studera - Agera
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Mikael Ohrling, sjukvårdsdirektör i SLSO
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
VARFÖR FÖRBÄTTRINGS- KUNSKAP. youtube. com/watch
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Gnosjö kommuns styrmodell
Presentationens avskrift:

Framtidens specialistläkare 2012-09-05 Förbättringskunskap Framtidens specialistläkare 2012-09-05 Karin Borgvall

Hur var det nu med vikten? ”Alla vill ha utveckling, ingen vill ha förändring” Søren Kirkegaard(1813-1855) Søren Kierkegaard omkring 1840. Hur var det nu med vikten?

Några förgrundsfigurer som kallar sig filosofer Clarence Irving Lewis (1883-1964) vars tankar påverkade både W. Edwards Deming (1900-1993) och Walter Shewhart (1891-1967) Särskilt intressant är Lewis inflytande på både PDSA-cirkelns tillkomst samt Demings tankar om förbättringskunskap (profund knowledge) Lewis Deming Shewhart

Aktivt medarbetarskap Utgå från kundens behov Vad vill vi uppnå? Systemförståelse -medarbetarna måste se/förstå det gemensamma målet Aktivt ledarskap stödja och skapa förutsättningar för innovationer Aktivt medarbetarskap -alla vill i grunden göra ett bra jobb Utgå från kundens behov kunden har tolkningsföreträde för vad som är bra kvalitet Vad vill vi uppnå? Demings 4 punkter •Utgå från patientens behov •Aktivt medarbetarskap •Aktivt ledarskap •Systemförståelse För att uppnå förbättringsarbete -mål Källa (urval): The Deming Management Method (Mary Walton/Edward Deming)

Var vill vi vara? Var är vi nu? ”Kunskapen om hur vi minskar gapet mellan det vi vet, och det vi gör”. Var vill vi vara? … minska gapet mellan det vi vet och det vi gör Vi vet att vi borde göra på ett annat sätt – men vi vet inte alltid HUR vi ska göra eller förändra?? Vi behöver ta oss tid - sätta oss ner för att prata om det. Ett annat sätt är Att lära av andra och lära av varandra vilket ger ett accelererat lärande. Hur kan vi då samla in tips och idéer om hur andra har gjort och sedan översätta/anpassa det till vår egen verksamhet? Slutrapporter finns på www.skane.se/utvecklingscentrum Studiebesök Bjuda in inspiratörer I förbättringsarbete måste vi först veta VAR är vi nu - Nuläge VAR vill vi vara - Mål … genom att … Initialt…. MÄTA för att VETA (fakta om utgångsläget) Och därefter …. MÄTA för att LÄRA (över tid) Var är vi nu?

Förutsättningar för kontinuerlig verksamhetsutveckling Professionell Kunskap • Ämneskunskap • Personliga färdigheter • Värderingar, etik Förbättringskunskap • System • Variation • Förändringspsykologi Förbättring av diagnos, behandling, processor och system Förbättring av medicinska, funktionella och patientupplevda resultat i relation till kostnader Efter Batalden och Landstingsförbundet

Offensiv kvalitetsutveckling Ledningens engagemang Ständiga förbättringar Arbeta med processer Sätt kunden i centrum Basera beslut på fakta Låt alla vara delaktiga Skapa helhetsbild Källa: Chalmers Avdelningen för verksamhetsutveckling

Att möta kunden på rätt nivå Kundnivå Vill avstå från all kontroll Vill dela kontroll Vill ha full kontroll Vägvisare Samtalspart/ rådgivare Guru/expert Vårdgivarroll Källa: HSO Skåne

Bild: Patientens väg. Akutmottagningen Lasarettet Trelleborg Detaljnivå! Bild: Patientens väg. Akutmottagningen Lasarettet Trelleborg

Flödet vid inskrivning Patient Läkare Bm/ssk Sekreterare Narkos Dr vet ej vem som är inskrivande bm/ssk Journal ej förberedd Patient ej i tid Undersökningsrum ej ledigt Tolk ej beställd Väntar på pat från bm/ssk Hittar ej journalen Flödet vid inskrivning Journal ej tillgänglig för sekr. Pat hittar ej preop.mottagning Läkaranteckning ej utskriven Pat. kommer för sent ner till preop.mottagning Op-program klart 11.00 Sekreterare Narkos

Förbättringsprocessen Säkra och sprid lösningen När rätt lösning är funnen Dra lärdomar av arbetet Inled ny cykel Påvisa och definiera behov av förbättring Mät och förstå problemet Analysera och hitta möjliga lösningar Agera Planera Studera Gör Utvärdera varje test - har vi hittat rätt lösning Om inte – testa andra lösningar Ibland måste man backa tillbaka till Planera-fasen P= Fiskben för att hitta orsak Rangorfdna förslag till förändring Testa den lösning som är mest sannolik

Visualisering! Personalens Pågående förbättringsidéer förbättringstest Indikator/ patient- feedback Flödesdata

We use only experience, not data. We collect data, but just look at the numbers. We group data so as to form charts and graphs. We use census data with descriptive statistics. We use sample data with descriptive statistics. We use sample data with inferential statistics. 13

Se på din verksamhet med andra ögon