Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
”Plug-in” avbrott från gymnasiet. Andel av befolkningen i åldrarna 18–24 år med högst grundskola som inte genomgår utbildning (2009) Källor:
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Reveal Kurs HR och Volontärsamordning Medel This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views.
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Ulf P Andersson GMV
Att utvärdera nyttan av FoU
Christina Jansson
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
1 Säkerhet & Samhälle Rosersberg Skada och Säkerhet Vt 2007 Definitioner Föreläsning Leif Svanström.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Stöd för inkludering.
Utbildningsvetenskap med lärarutbildning En komplett miljö för lärarutbildning. Dessutom påbyggnadsutbildningar, forskarutbildning och forskning.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Som utvecklingskraft. Internationalisering: varför?
Roserberg Systematiskt säkerhetsarbete VT 2007 Föreläsning av Leif Svanström En säker och trygg kommun.
När internationalisering är en del av utbildningen Sara Meyer Internationell samordnare Norrköpings kommun
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
1 IT i skolan internationella och nationella trender Dialog i Väst, 22 maj 2003 Jan Hylén.
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Läroplansträff Välkomna!.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Europeisk utbildning för livslångt lärande för sjuksköterskor inom neurovård (nEUroBlend) Bakgrund I Europa finns drygt 13,5 miljoner patienter med neurologiska.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Elevdemokrati i praktiken
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
NEUroBlend Presentation, May 9, 2007 LEONARDO DA VINCI nEUroBlend Europeiskt kompetensbaserat material avsett för undervisning och livslångt lärande för.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Studiegångar 2011 års lärarutbildning Förskollärarexamen, 210 hp, 3,5 år 2 Utbildningsvetenskaplig kärna 60 hp Förskolepedagogik 105 hp –Teknik,
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Framtidskompetenser Ditt namn här börja här:
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Planering i matematikundervisning
Professionell utveckling för den reflekterande praktikern
Vad betyder Social Kompetens
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Georgia Wilhelmsson Uddevalla Gymnasieskola
Presentationens avskrift:

Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker

Kunskaper Kompetenser Attityder Kompetenserna är… En dynamisk och komplex kombination av Leder till effektivt agerande i praktiken

Referensram för lärarkompetenserna Nationell nivå: Många olika sätt att definiera och genomföra referensramen för lärarkompetenser, allt från omfattande kompetenspaket (t.ex. Finland) till normativa listor (t.ex. UK).

Referensram för lärarkompetenserna På EU-/internationell nivå: En omfattande allmän referensram finns inte, endast referensramar för särskilda ämnesområden (t.ex. UNESCO’s ICT Competency Framework for Teachers; European Profile of Language Teacher Education) 3 omfattande kompetensområden definierades 2005 i policydokumentet: Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (Europeiska kommissionen, 2005) Internationell litteraturöversikt över lärarkompetenser, standarder och utveckling: Teachers’ Core Competences: requirements and development (European Commission Thematic Working Group on Professional Development of Teachers, 2011)

3 omfattande kompetensområden för lärare 1)Arbeta med andra Arbeta effektivt med studerande Samarbeta med kolleger Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

3 omfattande kompetensområden för lärare 2) Arbeta med och i samhället Arbeta effektivt med lokala nätverk och intressenter inom utbildning (t.ex. föräldrar, lärarutbildningar, kulturorganisationer, företag etc.) Förbereda studerande för att bli globalt ansvarsfulla medborgare Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

3 omfattande kompetensområden för lärare 3) Arbeta med kunskap, teknik och information Goda ämneskunskaper och pedagogiska kunskaper Förmåga att effektivt integrera teknik för att utveckla undervisning och lärande Förmåga att effektivt nå, analysera, validera, reflektera över, överföra och bygga på information Common European Principles for Teacher Competences & Qualifications (EC, 2005)

Lärares kunskaper Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011) 1. Ämneskunskaper 2. Pedagogikkunskaper 3. Pedagogiska kunskaper 4. Läroplanskunskaper 5. Utbildningsvetenskaper (historiska, filosofiska, psykologiska, sociologiska etc.) 6. Utvecklingspsykologi 7. Integration och mångfald 8. Ny teknik 9. Utbildningspolitik (kontextuella, institutionella, organisatoriska aspekter) 10. Gruppdynamik, inlärningsteorier och motivation 11. Processer och metoder för utvärdering och bedömning

Lärarkompetenser 1. Planera, leda och samordna undervisningen 2. Använda material och teknik för undervisningen 3. Leda elever och grupper 4. Kontrollera och bedöma inlärningen 5. Samarbeta med kolleger, föräldrar och sociala myndigheter 6. Förhandlingsförmåga 7. Förmåga till samarbete, reflektion, interpersonella kontakter för lärande i professionella nätverk 8. Förmåga till dynamik på flera nivåer (allt från dynamiken i förhållande till myndighetsåtgärder och elever till klassrummet och skolan) 9. Förmåga att dra slutsatser och fatta beslut genom att tolka belägg och uppgifter Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Lärares attityder/värderingar 1. Engagemang för sina ämnen; medvetenhet om deras historiska utveckling, nuvarande ställning och förhållande till andra ämnesområden 2. Förmåga att anpassa sig till förändringar 3. Engagemang för att främja elevernas lärande 4. Förmåga att utveckla eleverna till demokratiska medborgare 5. Förmåga till livslångt lärande 6. Förmåga till självreflektion och ifrågasättande av egna metoder Literature Review on Teachers’ Core Competences (EC, 2011)

Intresserad av att utveckla dina kärnkompetenser? KeyCoNet online kurs ”Competences for 21st Century Schools” Startdatum: 17 nov Anmälan på: oolnetacademy.eu/web/k eyconet oolnetacademy.eu/web/k eyconet Se hur dina kompetenser utvecklas genom att delta i eTwinnings uppföljningsaktiviteter Start: Veckan den 13 oktober 2014 KeyCoNet Final Conference on Integrating Competence-Based Learning into Education nov Anmälan: org/conference org/conference