Kajsa Haag PhD. generationsskifte eller?planera!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

år i Boden!.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Äldre i välfärden.
Att bygga förnyelse – Hur byggbranschen förnyas!
~ Den första mobiltelefonen ~
Från forskning till praktik
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Swedish Medtech Branschorganisationen för de medicintekniska företagen i Sverige Anders Wennerberg vice vd.
Nordisk slutkundsmarknad
Ulf P Andersson GMV
Ett regionalt kriskompetenscentrum med människan i centrum.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Att arbeta praktiskt.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Marknadsplan för HälsoFreak
Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Lika leka bäst - eller? Andreas Jönsson, medicinteknisk ingenjör och
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
14 år av utveckling
Bra skolor kännetecknas av:
Utvärdering av processmognad
Den samhällsekonomiska nyttan av utlandsstudier Resultat från studier i utredningen av utlandsstudiemedel (SOU 2011:26)
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
Design En process på modet i organisationer Patrik Persson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Att hitta sina kunder och lära känna dem
GRÖNA HYRESAVTAL REINHOLD LENNEBO VD FASTIGHETSÄGARNA SVERIGE HÅLLBAR SAMVERKAN FÖR HÅLLBARA FASTIGHETER 15 APRIL 2014.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Medlemsvård och rekrytering
Bakgrund Iden att samla specialister i barnsjukvård föddes under 1990-talet. Detta möjliggjorde ett tvärvetenskapligt arbete över de olika teamgränserna.
Projektperiod 1 feb juli 2010 Projektledning Uppdragsutbildningen i Säffle Kommun.
Noggrant kvalitetsarbete tack vare rätt kompetens! Morgan Persson.
Något om Intern REDOVISNING
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
1 miljard människor 1 låda Befolkningen i de industrialiserade länderna år miljard människor Befolkningen i de utvecklingsländerna år miljard.
Yoghurtförpackning!.
Samverkan – stöd och utmaning Trollhättan Susanne Rolfner Suvanto - SKL.
Atlassian Roadshow Karlstad Introduktion 1.Om oss 2.Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
NetInfo L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Verksamhet 2008: ca 6 miljarder SEK ca 1/3 utbildning och 2/3 forskning Sveriges.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
HOLGERS STUGMATERIAL. Holger Larsson grundade Holgers Stugmaterial AB den 24 februari Detta var samma dag som yngste sonen Torbjörn föddes.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
 Växte fram gradvis – den var inte planerad  Viktigt att det finns marknad, dvs köpare och säljare samt kommunikationer  Det fanns i Storbritannien.
Team 4 Trust AB. Team 4 Trust - Varför? Fyra seniora industrialister som tillsammans har bred kunskap, samt erfarenhet av långa internationella karriärer.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Föreläsning 1, s i PDD. Grundkurs i Produktutveckling, KPP015 Joakim
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Vad? Ett återuppringningssystem - samtalsbokning istället för kö för bl.a. vårdcentraler och bilverkstäder. Inte vanlig CallBack!
Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:. Bolaget Namn: VD: Kontaktperson: Telefon:
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Marknad, målgrupp och mål
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
Tekes nyckeltal DM
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Ägarskiften i familjeföretag
Presentationens avskrift:

Kajsa Haag PhD

generationsskifte

eller?planera!

Karl Andersson & Söner Handmade in Huskvarna since 1898

samma familj, samma värderingar, samma plats, samma produkter OCH nya individer, ny teknologi, ny design, nya kunder, nya marknader i 115 år – men hur?

” endast tillverka välgjorda och hållbara snickerier bevara & förnya

FAKTA: Ingvar barnbarn till KA Heltidsanställd sedan 1960 Ägarandel sedan 1968 VD Andreas barnbarns barn till KA Heltidsanställd sedan 2000 Ägarandel sedan 2001 VD PRAKTIK: Socialisering Gradvisa rollförändringar Gemensam familjeledning Fokus på möblerna

Utvecklande generationsskifte 3 nya personer: Marknad Kundansvar Produktutveckling Många nya aktiviteter: Nya produkter Nya marknader Högre omsättning Ökad vinst Fler mässor …

Generationsskifte till vardags bevara kärnan och uttrycka den på nya sätt ”ta del” snarare än ”ta över” lärande över generationsgränserna

Vad är generationsskifte i (små) familjeföretag? a.Pågående i familjecykeln b.Tillsammans c.Ingår i vardagligt lärande d.Chans att utveckla a.Börjar vid VD byte? b.En i taget? c.Separat process? d.Problem att lösa?