Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort presentation katalogisering specialpedagogers examensarbeten
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
KANDIDATUPPSATS.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Källkritiska kriterier
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Klas Gäre Linda Askenäs Linköpings universitet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
På tal om källor Magisteruppsats i biblioteks- och informationsvetenskap, BHS, Högskolan i Borås Ann-Louise Larsson En studie av lärarstudenters informationsanvändning.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Att skriva en C-uppsats
Hur presentera och opponera?
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Seminarieboken Kapitel 7 – Att presentera sin uppsats
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera Kapitel 6 – Då det finns en uppdragsgivare MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON.
7 1 Individual Project No.1: Paper Sus Lundgren. 7 2 Mål Att fördjupa dig i en aspekt av kursen du tyckte var intressant Att reflektera kring, analysera.
Outline för dagens övning
Seminarieboken Kapitel 8 – Att opponera på ett annat arbete
Kandidatuppsats i Statistik F3
Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning
Kompletterande återkoppling till reflektionsuppgift 2 Sammanfattning av kvalitetsgranskningen.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Teoretisk referensram
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Val, införande och användning av AS
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Socialpedagogiska innebörder
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Vetenskaplig kommunikation och forskningsmetodik Från Henrik Boström Momentets mål Examination Föreläsningar Litteratur Kontaktinformation.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Andreas Gunnarsson NU2012 På gränsen till godkänt – vetenskaplig kvalitet och gränsarbete i examensarbeten i lärarutbildning.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Projektplanering och rapportering – del 2
Bedömning i formativ mening
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Presentationens avskrift:

Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete att skriva, presentera och opponera Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON

Bedömning av ett akademiskt arbete Kan man bedöma uppsatser objektivt? Fusk och vikten av tydliga spelregler Bedömningskriterier Att väga samman och sätta betyg Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Kan man bedöma uppsatser objektivt? Fastställa tydliga bedömningskriterier Låta flera olika personer bedöma uppsatsen Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Fusk och vikten av tydliga spelregler Svårt att avgöra om någonting är fusk Vad kommunicerar handledare, seminarieansvarig, och examinator under uppsatsskrivandet Få gemensam syn på vad som är fusk Utnyttja de kunskaper/det vetande som redan finns men ange källor tydligt En handledare eller examinator kan aldrig döma en student för fusk Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Ämnets relevans Tydligt definierad uppgift Undersökningsdesign och metodval Teori Empiri Analys Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Fungerande helhet Bearbetningsgrad Kreativitet Presentationen av studien Opposition Vilka kriterier gäller för ditt arbete Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Ämnets relevans Teoretisk relevans Allmän relevans Ämnets svårighetsgrad Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Tydligt definierad uppgift Syftet Avgränsningar och fokus Målgrupp Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Undersökningsdesign och metodval Använt vetenskapliga metoder Metodkännedom Metodtillämpning Kritiskt tänkande, metodmedvetenhet Tydlighet Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Teori Teoriförtrogenhet Teorianvändning Empiri Relevans Intressant Rikhaltig Tillförlitlig Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Analys Användning av teori och empiri Egna resonemang och slutsatser Systematik och struktur Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag Distinkt resultat Teoretisk relevans och kunskapsbidrag Praktisk relevans och kunskapsbidrag Relatering till tidigare kunskaper inom området Generalisering Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Fungerande helhet Logik Röd tråd Balans Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Bearbetningsgrad Formalia och layout Språk Kreativitet Presentationen av studien Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömningskriterier Opposition Fokus Genomarbetning Fullständighet Dialog Vilka kriterier gäller för ditt arbete? Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Att väga samman och sätta betyg Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på godkänt. Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Att väga samman och sätta betyg Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på icke godkänt Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete

Bedömning av ett akademiskt arbete Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete