Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete att skriva, presentera och opponera Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON
Bedömning av ett akademiskt arbete Kan man bedöma uppsatser objektivt? Fusk och vikten av tydliga spelregler Bedömningskriterier Att väga samman och sätta betyg Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Kan man bedöma uppsatser objektivt? Fastställa tydliga bedömningskriterier Låta flera olika personer bedöma uppsatsen Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Fusk och vikten av tydliga spelregler Svårt att avgöra om någonting är fusk Vad kommunicerar handledare, seminarieansvarig, och examinator under uppsatsskrivandet Få gemensam syn på vad som är fusk Utnyttja de kunskaper/det vetande som redan finns men ange källor tydligt En handledare eller examinator kan aldrig döma en student för fusk Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Ämnets relevans Tydligt definierad uppgift Undersökningsdesign och metodval Teori Empiri Analys Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Fungerande helhet Bearbetningsgrad Kreativitet Presentationen av studien Opposition Vilka kriterier gäller för ditt arbete Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Ämnets relevans Teoretisk relevans Allmän relevans Ämnets svårighetsgrad Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Tydligt definierad uppgift Syftet Avgränsningar och fokus Målgrupp Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Undersökningsdesign och metodval Använt vetenskapliga metoder Metodkännedom Metodtillämpning Kritiskt tänkande, metodmedvetenhet Tydlighet Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Teori Teoriförtrogenhet Teorianvändning Empiri Relevans Intressant Rikhaltig Tillförlitlig Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Analys Användning av teori och empiri Egna resonemang och slutsatser Systematik och struktur Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Resultat, slutsatser och kunskapsbidrag Distinkt resultat Teoretisk relevans och kunskapsbidrag Praktisk relevans och kunskapsbidrag Relatering till tidigare kunskaper inom området Generalisering Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Fungerande helhet Logik Röd tråd Balans Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Bearbetningsgrad Formalia och layout Språk Kreativitet Presentationen av studien Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömningskriterier Opposition Fokus Genomarbetning Fullständighet Dialog Vilka kriterier gäller för ditt arbete? Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Att väga samman och sätta betyg Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på godkänt. Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Att väga samman och sätta betyg Kriteriebetyg och sammanvägning av dessa – ett exempel på icke godkänt Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete
Bedömning av ett akademiskt arbete Ambitionsnivå kontra betyg Delade uppfattningar om satt betyg Seminarieboken, Kapitel 9 - Bedömning av ett akademiskt arbete