Medeltiden C:a 500 – 1500 e.Kr.
Några hållpunkter År 476: Roms sista kejsare avsätts och romarriket faller 800-1100: Vikingatiden infaller i Norden 1453: Medeltiden slutar när turkarna invaderar Konstantinopel
Tidig medeltid ca. 500-1000 Handeln går tillbaka Städerna dör ut Kulturlivet försvinner Läskunnigheten minskade
Högmedeltiden ca 1000 - 1300 Nya städer Mer handel God ekonomi Kulturliv
Senmedeltid ca. 1350-1500 Digerdöden - minst 1/3 av Europas befolkning dukar under Lilla istiden: klimatförsämring, dåliga skördar och svält
Medeltiden – en förtalad epok ”Den mörka medeltiden” Ljusare syn i dag: Ridderlighet, lärdomen, konsten.
Feodalsamhället
Kyrkans starka roll Den romersk-katolska kyrkan en maktfaktor i Europa Klostren viktig kulturbärare klosterbibliotek, universitet. Kyrkan svarade för utbildning och kultur
Kyrkans starka roll ”Gud har skapat lotter tre – bonde, riddare och präst är de”. Att inte arbeta hårt = att bryta mot Guds bud. Kyrkan såg till att medeltidens enkla människor levde i ständig skräck för alla grymma helvetesstraff
Dante Alighieri (1256-1321) Florens Gjorde italienskan till litteraturspråk Levde länge som landsflyktig
Den gudomliga komedin Till mitten hunnen på vår levnadsvandring hade jag i en dunkel skog gått vilse och irrat bort mig från den rätta vägen.
Börjar med att han går vilse i en skog Träffar på en varg, ett lejon, en leopard
När allt ter sig hopplöst möter han den romerske skalden Vergilius – symbol för mänskliga förnuftet Vergilius lovar att leda Dante genom själarnas tre tillstånd efter döden: Inferno (Helvetet) Purgatorio (Skärselden) Paradiso (Paradiset)
Som en medeltidens ”Hänt i veckan” Stöter på kändisar från den tiden Den är på våning sju och straffas på det sättet. Aktuella personer
Inferno Framställs som en jättelik tratt – sänker sig ned genom jordklotet Uppdelat i nio avsatser med trånga passager Modellen kallas contrapasso: människornas plågor efter döden är avhängiga av det liv de levat. De lättjefulla blir således med piska tvingade att springa runt i cirklar och förrädarna är mer eller mindre infrysta i is så att de omöjligen kan göra en svikande gest igen. Alla syndare straffas också (med möjligt undantag för dem i första kretsen, limbo) nakna. Längst ner sittar
Längst ned i tratten finns förrädarna: Judas, som förråde Kristus Längst ned i tratten finns förrädarna: Judas, som förråde Kristus. Brutus och Cassius som förråde Caesar och den romerska staten. Straffen består i att det som var symboler för lasternas påföljder har blivit verklighet. De som hängett sig åt passionens stormar drivs nu fram av en avgrundsorkan som aldrig vilar. Längst ner sitter Lucifer fastfrusen i is fastfrusen i kyla och is. De giriga får känna att ägodelar är en börda, då de välter stora tyngder mot varandra. Alla är ensamma utom kärleksparet Pablo och Francesca.
De som varit alltför passionerade drivs fram av en avgrundsorkan. De giriga får känna att ägodelar är en börda, då de välter stora tyngder mot varandra.
Längst ned finns förrädarna: - Judas, som förrådde Kristus - Brutus och Cassius som förrådde Caesar
Allra längst ner sitter Lucifer – fastfrusen i is
Skärselden I slutet kommer Dante ur helvetet och vandrar mot Skärseldens topp Skärselden är en väg mot rening – kristna själar som gjort misstag som är förlåtliga Befolkas av historiska personer
Paradiset Träffar sin älskade Beatrice Klättrar upp mot Paradiset Beatrice avlöses av ett helgon och så småningom får Dante möta Gud.
Kan tolkas på olika sätt Vad vill Dante säga? Kan tolkas på olika sätt 1. Bokstavligt: Äventyrshistoria. Hjältens färd till underjorden för att lösa en uppgift eller gåta. 2. Allegoriskt: Skogen symboliserar Italiens nödläge, djuren som jagar Dante står för Florens, Frankrike och påvens Rom. 2. Moraliskt: Vill ge läsarna en moralisk vägledning till hur ett gott kristet liv bör levas. Varnar för konsekvenserna av ett liv i synd 3. Psykologisk resa: Berättelse om människans livsvillkor. Att Konfronteras med sina egna svagheter skulle människan ledas till Gud. 4. Religiöst: Vägen till frälsning
Medeltidens helvetesskildringar Helvetesskildringar vanliga under medeltiden Hade att göra med den verklighet man levde i: epidemier , svält, krig. Döden som dansar med människorna – ett välkänt motiv under medeltiden
Medeltidsmänniskan trodde inte att döden var slutet. De hade hoppet om det eviga livet i glädje hos Gud. Djävulen var en påtaglig makt både i livet och efter döden. Att hamna i hans rike, helvetet, efter döden var något som människorna fasade för. Människans själ behövde renas efter döden innan den kunde få komma till Guds rike. Detta skedde i skärselden, reningselden.