Www.cero.nu Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
Framtidskanal till arbetsmarknaden 1 Etablerings lotsare.
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Moderat miljöpolitik i kommunerna Henrik Ripa Kommunstyrelse ordförande – hur kan vi med våra styrmekanismer påverka människors beteende?
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Kvalitetsregister som stöd för patient och profession Carina Andrén, vårddesigner Staffan Lindblad, registerhållare
Mobility Management och Hälsa.
Goda kommunikationer med omvärlden
Fossilbränslefri region
Hållbart Campus - miljöledningssystem
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
– hållbar regionförstoring med ett hela – resan - perspektiv
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Johan Sundqvist, Miljöchef
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Tillgänglighets- uppdraget
Energiråd för företag “Vi hade ingen aning att det gick så mycket energi till belysningen. Den investering vi gjorde i ny modern belysning betalade sig.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Bilpooler i Örebroregionen
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Att arbeta för ett starkare lärosäte Agneta Bladh Rektor Högskolan i Kalmar.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Från ideologi till verklighet
Mall för årsplaner i SSP VFA Mall för årsplaner i SSP Kartlägg Beskriv lokalområdet och de ungas levnadsvillkor i området. -det objektiva.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Transporter 1. Hannele Johansson 2. Per Hansson 3. Bengt Nordström.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Projekt Svensk Cykel. Svensk Cykel = Allt som har med cykel att göra och som organiseras av Svenska Cykelförbundet.
Bilpool som en del av ett transportsystem Jonas Hedlund Projektsamordnare HMSkåne.
Bilens betydelse för svenska hushålls dagligresande Cecilia Jakobsson och Tommy Gärling Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Stadens prioriterade mål Minskad fossilbränsleanvändning Anders Roth Anette Thorén Petter Kjellgren.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Kommunikationsplan för ----
Vandrande skolbussar.  att skapa möjligheter för och uppmuntra nya resvanor;  att skapa en trafiksäker och trygg miljö runt skolan och;  att öka kunskapen.
Näringslivslunch 16 december. Varmt välkomna  Tillståndsguiden  Parkeringsplan  Ny bygglovschef.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Miljömålen består av tre slags mål
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Projektet Hållbara resor
Miljömålen består av tre slags mål
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)

Långsiktiga och kortsiktiga strategier...

Så...vilken strategi går vi på?

Strategi 1: ”Struts-taktiken...”

Strategi 2: ”Lipstick on a pig...”

Strategi 3: ”knatte-fotboll”

Miljöpolicy Resepolicy Mötespolicy Fordonspolicy Parkeringspolicy Inköpspolicy CSR Förmånsregler Miljöledningssystem Kvalitetsledningssystem Policys/riktlinjer %CO 2 Konkretisera målet Cost/benefit-analyser Människor är inte atomer! Benchmarking Verktyg för implementering Att ta ett målorienterat helhetsgrepp

2. Kartläggning Utsläppsnivåer Reskostnader Resvanor Attityder/preferenser Rese/Miljö-policies Arbetsförutsättningar Tillgång till färdmedel Bostadsort/resväg Verksamhet Annat... Kollektivtrafik Bilpool Virtuella möten Cykel/lånecykel Samåkning Taxi Miljöbilar Distansarbete Parkeringsregler Annat Målformulering 3. Åtgärder Backcasting

Kartläggning –att undvika suboptimeringar och hitta synergier

Benchmarking

Vem väljer vad och varför? - Statistisk modellering av färdmedelsval

% - mål är tydliga vid redovisning men svåra att arbeta mot… %CO 2

Målscenario Transformation av backcastingmålet...

Smörgåsbord av 1% CO 2 -reduktioner (pendlingsresor) 31 bilister byter till laddfordon SJ-kort till 4 bilister med längst resväg Uppmuntra 38 bilister att övergå till förnybara bränslen 56 bilister byter till kollektivtrafik 27 bilister distansarbetar per dag (motsvarar att anställda distansarbetar en dag varannan månad) Ca ¼ av personalen genomgår kurs i bränslesnål körning (s.k. eco-driving) Uppmuntra de 191 bilister som bor närmast (<0,5km) att cykla eller gå

Smörgåsbord av 1% CO2-reduktioner (tjänsteresor) Ersätt 7% av tjänsteresor med bil till kollektiva färdmedel Kostnadssänkning 1,1 Mkr Ersätt 6% av tjänsteresor med bil till virtuella möten Kostnadssänkning 2,3 Mkr Privatbil mot laddfordonspool Kostnadsökning kr Ersätt 3% av resor med flyg till virtuella mötesformer. Kostnadssänkning kr Ersätt 3% av inrikes flygresor med tåg istället för flyg Kostnadssänkning kr Ersätt korta tjänsteresor med elcykel Kostnadssänkning kr

Exempel målscenario 20% CO2-reduktion ca 4Mkr/år Tjänsteresor inrikesAndel som byterCO 2 reduktion Kostnadssänkning Mkr/år Korta tjänsteresor mot laddfordon/elcykel3 %1 %0,54 Inrikes flyg mot tåg32 %10 %2,15 Privatbil mot elbilspool43 %5 %-1,25 Bil mot virtuella möten6 %1 %2,31 Alternativ arbetspendling Antal anställda som byterCO 2 reduktion Bil mot kollektiva färdmedel31 bilister (2%)1% Bil mot elbil114 bilister (9%)3% Tåg/distansarbetsavtal för längst resväg8 långdistansbilister2 % Kollektivtrafikens förnybara bränslemål0 (som idag)>2% Totalt25%3,75 Mkr/år

2. Potentiell nivå – konkretisera målet utifrån nuläge Smörgåsbord och reduktionspaket utifrån mål och dagsläge 1. Principiell nivå – målformulering Klimatmål, ekonomi, hälsa, verksamhet, Åtgärdsnivå – selekteringsprocess av åtgärder Konkret handlingsplan mot målet CO 2 Ekonomi Personalacceptans Målscenario och handlingsplan utvecklas i workshop

”Går CERO-metodiken att använda på regional nivå?”

CERO-databasen resdata från > observationer

SIM-CERO