Kommunerna i samhällsekonomin Vänersborgs ekonomi & ekonomiprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
RUR i praktiken Resultatutjämningsreserv Balanskravsutredning
Advertisements

Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
EKONOMIUTBILDNING 2 OCH 8 DECEMBER 2009
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda politiker.
Förändringar i kommunallagen (1990:900)
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Grundläggande redovisning
Hälsinglands utb förbund Förslag till hantering av ekonomi Presentation för ks feb 2014.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Oktoberrapport Oktoberrapport
Socialinvesteringsfond Norrköpings kommun
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Kommunfullmäktige 16 juni 2010 Budgetförslag för
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
(L 1) Perspektiv på ekonomisk analys
Ekonomisk information och extern redovisning
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Redovisningens kretslopp
Ekonomin inför 2016.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
BUDGETPROCESSEN 2015 (gäller åren )
Budgetberedningens förslag
Uppdrag Ersättning Migrationsverket
Ansvar gentemot vem/vilka?
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
PERIODISERING. Periodisering - definition Fördelning av utgifter och inkomster till den period då resursen förbrukats (kostnad) eller då prestationen.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Seniorer är en tillgång för kommunerna – även ekonomiskt Konferens om äldreomsorgen Tomelilla den 23 november Björn Sundström
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Förvaltningsekonomi. Nationell nivå Sverige  Riksdagen, högsta beslutande organ, utses genom allmänna val  Regeringen, utsedd av riksdagen, verkställer.
Budgetering Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal. Konkreta mål kan uttryckas i form av nyckeltal Tex. antal personal per boende.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Ekonomi beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska fattas av folkvalda.
God ekonomisk hushållning
Vision Verksamhetsidé Mål Nyckeltal
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Analysera, justera och fastställa
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2016
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Demokrati Kommunens verksamhet beslutas av politiska församlingar, gemensamma angelägenheter och beslut om inriktning, omfattning och finansiering ska.
Introduktion till processen för balanserad styrning
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Intern styrning och kontroll
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Gnosjö kommuns styrmodell
Budgetprocessen Okt 2018 – direktiv Feb 2019 – ram presenteras
Presentationens avskrift:

Kommunerna i samhällsekonomin Vänersborgs ekonomi & ekonomiprocesser Budget Uppföljning & Intern kontroll Ekonomiutbildning KF 2014-11-03

Kommunen i samhällsekonomin Fråga gärna. Kommunen en stor del av Sv ekonomi. Drygt 1,1 milj anställda eller 12% av Sv befolkningen Sektorns utgifter = 23% av BNP

Regelverk för kommunens ekonomihantering Kommunallagen, kapitel 8 God ekonomisk hushållning, avgifter, årsbudgeten, balanskrav, redovisning och årsredovisning. Lag om kommunal redovisning Ytterligare regler kring bokföring, delårsrapporter och årsredovisning. God redovisningssed skall tillämpas. Speciallagstiftning Reglementen och policydokument Ex. attestreglemente, intern kontrollreglemente, finanspolicy. Regelverk i lagen o våra egna i vbg. Slut på avsnittet om styrning. 2017-04-07

Några finansiella begrepp Likviditet Likvida medel (kassa, bankmedel) i procent av kortfristiga skulder – Mäter betalningsberedskap på kort sikt Eget kapital Tillgångar minus skulder - Hur mycket av våra tillgångar som vi finansierat med egna medel Soliditet Eget kapital i procent av totala tillgångar - Mäter ekonomisk styrka på lång sikt Avskrivningar Årlig beräknad värdeminskning på anläggningstillgångar. Redovisas som en kostnad Regelverk i lagen o våra egna i vbg. Slut på avsnittet om styrning. 2017-04-07

Olika förutsättningar - Samma uppgifter & lagstiftning Kommunalskatt 2014 Dorotea 23:90 kr Vellinge 18:50 kr Vänersborg 22:21 kr Västra Götaland 21:21 kr Riket 20:65 kr Median kommun 15 255 invånare 290 kommuner sammanlagt Gruppen 10-25 är den vanligaste, sen färre än 10 000 Vbg är större än man kan tro

Kommunala kostnader fördelade efter ålder Tkr per invånare i respektive åldersgrupp 20-65 liten kostnad, vi går på gatorna Hur fördela pengar i en kommuns budget Hur fördelar staten statsbidragen, utjämningen

Skatteintäkter Redovisas innevarande år Tre års uppräkning Prognoser SKL ”Justeras” i slutet av året, innevarande & föregående Vår största intäktskälla, varför blir det så stora budgetavvikelser. ”Det kan väl inte vara så svårt” Skatteintäkter redovisas innevarande år När budgeten gör s för 2015 har vi inte deklarerat 2013 än Preliminära skatteintäkter under år 2014 utbetalas med 2013 års taxering (2012 års inkomster) som grund, men uppjusterade till prognostiserad nivå för år 2014 genom så kallade uppräkningsfaktorer. Dessa fastställs av regeringen i september året före utbetalning och sätts lika för alla kommuner. Uppräkningsfaktorerna är regeringens prognos i budgetproppen över skatteunderlagets ökning och samhällsutv för flera år Kommunen gör inga egna skatterpognoser utan det gör SKL Det betyder prognoser på sysselsättning, arbetslöshet, löneutveckling och samhällsutv för flera år Justeringar (slutavr) kommer i efterhand (2013 slutjust jan 2015) ( i slutet av året, detta kan ibland vara en orsak till att kommunens resultat blir bättre (el sämre) än vad som prognostiseras). År 2008 kom en kraftig konjunktursväning mellan kv 2 o kv 3 innebar betydligt lägre skatteint än prognostiserat. Har man budgeterat med ett bra resultat behöver man in såna lägen inte ”dra ned” i verksamheten

Kommunala utjämningssystemet Inkomstutjämning Kostnadsutjämning Utjämningssystem LSS Systemet ska kapa likvärdiga ek förutsättningar för kommuner att erbjuda sina invånare likvärdig service oberoende strukturella (demografiska, sociala o geografiska) förhållanden och av kommuninvånarnas inkomster. Inkomstutjämning SAAB Varför ink utjämning ? Stora skillnader i inkomst ca 42 kr/inv mellan hög o låg kom, hela kostnaden för kom service för en inv. Genom inkomstutjämningen bestäms kommunernas skatteintäkter i huvudsak av genomsnittsinkomsten i riket och folkmängden i kommunen. Kommuner med en skattekraft under % av medelskattekraten får bidra de över bet avgift. Rika kommuner med höginkomsttagare bidrar till kommuner med låg ink tagare. DVS hög arbetslöshet i en kommun fördelas till hela riket T e x Danderyd 65 tkr skatteint/inv och Årjäng 27 tkr skatteint/inv efter ink utj Årjäng 41 tkr/inv och Danderyd 46 tkr/inv Skatteintäkter styrs efter antal invånare Kostnadsutjämning Kommun med ogymnasam struktur får bidrag medan de med gynnsamm avdrag.. Högre andel äldre än riket i genomsnitt innebär högre bidrag. Men om antal äldre ökar i kommunen och samtidigt ökar i hela riket får kommunen inte något ökat bidrag. Om en kommun får fler barn, ungdomar el äldre garanterar således inte kommunen ett högre bidrag. Detta beror på hur utvecklingen ser ut i hela landet. ”Friska 85-åringar ger mycket pengar” Systemet ska inte utjämna skillnader som beror på skillnader i effektivitet, avgifter o ambitionsnivå. Det bestämmer var kommen en högre ambitionsnivå ”innebär ” högre skatt Kostnadsutjämningen är ett utjämningssystem inte bidragssystem LSS Kommuner med beräknad kostnad över riket erhåller bidrag understiger avgift.

Kostnadsutjämningen - kommuner Delmodell Exempel på strukturella faktorer VBG kr/inv Förskoleverks o skolbarns oms Andel barn, föräldr förv frekvens, befolkn täthet, -214 Grundskola o försk.klass Andel barn, barn m utl bakgr, glesbygd, ålder 350 Gymnasieskola Andel ungdomar, programval, bebyggelsestruktur 284 Äldreomsorg Ålder, könsförd, yrkesbakgrund,civilstånd 1 195 Ifo utrikes födda, arbetslösa, ensamst m barn,män med låg ink, bebyggtäthet -437 Barn m utländsk bakgrund Barn 0 – 19 år -116 Befolkningsförändringar Befolkn minskn under senaste 10 åren -115 Bebyggelsestruktur Uppvärmning, gator o vägar, byggkostn, glesbygdsspecifika adm, resor och räddn tj -295 Kollektivtrafik, m lönekostnader Gleshet, arbetspendling, tätortsstruktur -281 Summa 372 Ytterligare en medborgare i ålder 19-64 år ger ca 25 tkr medan en medborgare i åldern 7-9 år ger ca 100 tkr( både skola o fritids) Gator och vägar klinat o vägslitage Trafikbelastning, tjälskador UPPDATERA DE STRUKTURELLA FAKTORERNA

Utmaningar för kommunsektorn Demografiska förändringar, fler barn i skolåldern och fler äldre Investeringsbehov, skolor, fritidsanläggningar, behov av renovering eller ombyggnad Fortsatt avbetalning på gammal pensionsskuld Ökade krav från medborgare Urbanisering Volymen ökar både för förskolebarn och grundskoleelever och äldre om elevminskningen i gymnasiet håller på att plana ut. Vet inte behovet, har ökat inom förskola men har minskat något inom äldreomsorgen. Våra skolor och fritidsanläggningar som byggdes på 60-talet behöver renoveras eller förnyas. Urbanisering ställer också krav dels på inflyttningskommuner men även de kommuner minskar måste anpassa sina lokaler. Kraven ökar från medborgare. Högre service på äldreboende, högre personaltäthet i skolan, konstgräsplaner, innebandyhallar, gratis WIFI på stan, mer kulturaktiviteter.

Vänersborgs ekonomi & ekonomiprocesser

Varifrån kommer pengarna? -Skatteutjämning eller statsbidrag. Per invånare, för barn o gamla får vi mer. Beror ju på att de kostar mer. -Avg/ers Bo, Äo, VA, Bygglov -stbdr, söker förv själva, krävs oftast en motprestation, riktade, t.ex. -övrigt = försäljning av verks t.ex. interkommunala avg för skolabarn fr andra kommuner. S:a skatt o utjämning 80 kr, Vad går att påverka? Te x VBG hög kommunalskatt 22:21, Thn 20:96, U-valla 21:05 Gen statsbidrag bestäms av staten (räknas sällan upp) Spec des stats bidrag bestämda i lag Avgifter o ers: Reglerat i lag vad man får avgiftsbelägga och ofta hur mycket (maxtaxa) Te x få man inte avgiftsbelägga bibliotekslån men förseningsavgift är okej på böcker Ej ta ut avg på skolmålitd grund men däremot okej att ta ut avg på skolmål gymn Höjning av avg o taxor ger inte mycket tillskott därför blir det oftast på kostnadssidan man gör omfördelningar/neddragningar när det fattas pengar Förändring av skatt, 10 öre ger 6-7 Mkr. Skillnad jmfrt med företag: oändlig efterfrågan men opåverkbara intäkter, företag satsar och säljer mer och får då in mer pengar. Kommunen satsar, måste prioriteras inom samma kaka. 2017-04-07

Till vad går pengarna? 2017-04-07 Infrastruktur = gator o vägar, fastighet, Affärsverksamhet = VA renhållning Särskilt riktade insatser = Flyktingmottag, arbetsm åtg. Utbildning + förskola o skolbarnsomsorg = 39 Äldre o handikapp = 37 Summa 76 Svårt att spara mkt pengar på de små verks. 2017-04-07

Finansiella kostnader Typ av kostnader Avskrivningar 3% Material 4% Finansiella kostnader 1% Bidrag 4% Personal 59% Tjänster 26% Kommentar Kommunens största post är Personal. Personalintensiv verksamhet. Vi sysslar inte med tillverkningsindustri, vi sysslar med utbildning och omsorg av mnsk. Neddragningar = Personal I den näst största posten ingår numera gymnasiet KFV 170 Mkr och bidrag till fristående /privata grundskolor o förskolor där bidraget är beräknas på vår budget. I bidrag ingår ersättning till Närf, försörjningsstöd, föreningsstöd mm 2017-04-07

God ekonomi? Jämförelse över tiden 2017-04-07 Relatera överskott i % till egen inkomst Detta mål är 2013 för 2014 är målet satt till 0,5 %. Historiskt har reultatmåttet uppnåtts, ser dock sämre ut framåt 2013 är prognos ovh 2014 ’är budgeterat resultat. Normalt resultatmått för en kommun, rekommenderas av SKL. Vad är ett resultat ? Balanskravet 2017-04-07

Finansiell profil för Vänersborgs kommun - Jämförelse med riket (Kommunforskning i Väst) God ekonomi? Jämförelse med andra Relatera överskott i % till egen inkomst Detta mål är 2013 för 2014 är målet satt till 0,5 %. Historiskt har reultatmåttet uppnåtts, ser dock sämre ut framåt 2013 är prognos ovh 2014 ’är budgeterat resultat. Normalt resultatmått för en kommun, rekommenderas av SKL. Vad är ett resultat ? Balanskravet 2017-04-07

KF KS Rollfördelning mellan KF & KS i ekonomifrågor Beslutar Mål- och resursplan Delårsrapporter Årsredovisning Budgetfrågor Övergripande ekonomiska styrdokument KS Bereder förslag till KF Riktlinjer och anvisningar till nämnderna Tillsyn av nämnder & bolag Budgetförändringar mellan nämnders anslagsbindningsnivåer Fördelning av budget till nämnderna utifrån löneavtal Förfogandeanslag Årshjul: När jobbar vi med ekonomi i vbg, svar hela året. 2017-04-07

Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Ekonomikalender Bokslut Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Verksamheternas detaljbudgetar Budgetramar Årsredovisning Delårsrapport augusti Nämndernas verk- samhetsberättelse Nämndernas budgetförslag Årshjul: När jobbar vi med ekonomi i vbg, svar hela året. Delårsrapport april Budgetbeslut 2017-04-07

”En plan för intäkter och kostnader under en avgränsad tid.” Budget ”En plan för intäkter och kostnader under en avgränsad tid.” 2017-04-07

Kommunallagen ”Kommuner och landsting skall ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet.” ”För verksamheten skall anges mål och riktlinjer som är av betydelse för en god ekonomisk hushållning. För ekonomin skall anges finansiella mål som är av betydelse för god ekonomisk hushållning.” ”Budgeten skall innehålla en plan för verksamhet och ekonomin under budgetåret.” ”Budgeten skall också innehålla en plan för ekonomin för en period av tre år.” ”Budgeten fastställs av Kommunfullmäktig före november månads utgång” ”Budgeten skall upprättas så att intäkterna överstiger kostnaderna” ”Kommuner och landsting får reservera medel till en resultatutjämningsreserv” Medel från en resultatutjämningsreserv får användas för att utjämna intäkter över en konjunkturcykel” Kommunallagen styr oss hur vi ska hantera vår ekonomi. Vi ska bedriva verks effektivt, resurssnålt, prestera så mycket som möjligt med så hög kvalité som möjligt inom de ekonomiska ramarna. God ekonomisk hushållning handlar mycket om att varje generation ska försörja sig själva. Jag vill att mina barnbarn också ska få äldreomsorg så småningom. Kommunallagen styr oss om budgeten.

Finansiella mål Årets resultat bör uppgå till minst 1 % av skatter och generella statsbidrag. Långsiktigt bör resultatet uppgå till 2 %. Kassalikviditeten bör vara minst 50 %. Soliditeten bör förbättras. Ej skuldfört pensionsåtagande bör minska som andel av eget kapital Relatera överskott i % till egen inkomst Detta mål är 2013 för 2014 är målet satt till 0,5 %. Historiskt har reultatmåttet uppnåtts, ser dock sämre ut framåt 2013 är prognos ovh 2014 ’är budgeterat resultat. Normalt resultatmått för en kommun, rekommenderas av SKL. Vad är ett resultat ? Balanskravet 2017-04-07

Varför överskott ? Egenfinansiera investeringar Värdesäkra kommunens tillgångar Täcka framtida pensionskostnader Ha en buffert för oförutsedda händelser t.ex. skatteintäkter, oförutsedda utgifter. löneökning, prisökning Långsiktiga satsningar Finansiellt mål MRP Årets resultat bör uppgå till minst 0,5 % av skatter & generella statsbidrag. Långsiktigt bör resultatet uppgå till 2 % Ej behöva låna. T ex Torpaskolan Buffert, snöröjning Långsikt satsn, kostnader som vi vet kommer, kan vi inte låsa upp utr, t ex Gläntan. OBS! här slutar mitt, introducera Elisabeth som ska prata om hur det funkar med våra skatte och stbr intäkter, våra pengar in. 2017-04-07

Kommunens viktigaste styrdokument! Mål- och resursplan Kommunens viktigaste styrdokument! Kommunfullmäktige beslutar. I vbg heter den mål- och resursplan, som namnet säger innehåller den visionen, målen och pengarna. Mrp är den kommunövergripande budgeten. 2017-04-07

Budgetprocessen i Vänersborg KS beslut om anvisningar & ramar Nämnderna lämnar förslag till MRP KS beslut om förslag till MRP KF beslutar om MRP KS & nämnder fastställer verksamhetsplan & detaljbudget Hur går budgetprocessen till i vbg:

Anvisningar ramar & Mål- och resursplan Innehåller: Ekonomiska förutsättningar Ekonomiska ramar till nämnderna Uppdrag/direktiv till nämnderna Anger hur processen ska gå vidare Beslutas av KS i mars Här emellan budgetbereder nämnderna och beslutar om förslag till budget. Innehåller: Del I Vision och Mål - Förutsättningar och beslut Del II Mål- och resursplan - Nämnderna Verksamhetsbeskrivning, Förväntade resultat, Fördelning av resurser per anslagsbindningsnivå Del III Investerings- och exploateringsplan Beslutas av KF i juni Innehåller driftbudget och investeringsbudget

Budgetförutsättningar Ekonomiska mål - Finansiella mål Senaste bokslut, innevarande års budget Befolkningsutveckling Verksamhetsförändringar Samhällsekonomisk utveckling Kommunsektorns utveckling Skatter, statsbidrag Lönekostnadsutveckling Inflation Räntor Pensioner Verks förändr – inom nämnderna, nya regler 1% löneökn = 11 mkr 1% infl = 7 Mkr 1% uppräkn av skatteintäkterna = 18 Mkr

Olika budgetar i kommunen Mål- och resursplan Kommunfullmäktige Nämndernas budgetfördelningar Nämnderna Verksamhetens budgetfördelningar Förvaltningarna/FC Budgetansvarigs detaljbudget T.ex. Enhetschefer MRP = övergripande Nämnderna = ibland nya beslut 2017-04-07

Uppföljning & intern kontroll 2017-04-07

Delårsrapporter April och augusti Målavstämning, finansiell analys och nämndernas redovisning Augusti, bolagen med Prognos viktigt Till fullmäktige Mer omfattande än en mån rapport men inte så omfattande som en årsredovsining. Innehållet …. Augusti mer omfattande, revideras Et bidrag till rapporterna är att ni hanterat era fakturor rätt dvs bla i rätt period. Därför vi skickar påminnelse om att ni ska hantera era fakturor. Sh aktivera investeringar. Prognoser som sagt. Redovisas till fullmäktige… Felaktig redovisning får konsekvenser Koppla periodiserat utfall mot prognos 2017-04-07 29

Årsredovisningen Förvaltningsberättelse Övergripande målavstämning Omvärldstext, välfärdsredovisning, miljöredovisning och personalredovisning Finansiell analys och rapporter Driftsredovisning Investeringsredovisning Nämndernas verksamhetsberättelser Bolagens verksamhetsberättelser Revisionsberättelse Ska göras enl kl mest omfattande. Ligger till grund för kommande budgetar bla. Läs i varje fall om er egen nämnd. 2017-04-07 30

Årsredovisningen - process Tidsprocessen, för årsredovisningen. Revisionen lämnar förslag om ansvarsfrihet för styrelsen, för året som gått. Fullmäktige fastställer och beviljar ansvarsfrihet. 2017-04-07 31

Nämndernas Verksamhetsberättelser För varje år görs nämndernas verksamhetsberättelse som redovisar nämndernas målavstämning, resultat och vilken verksamhet de bedrivit under året. Nämndernas egna dokument och är inte styrt i någon lag utan här kan man skriva hur mycket man vill om verksamheten vi styr vilken ekonomisk redovisning som ska med för att underlätta läsbarheten. 2017-04-07 32

Intern kontroll Utgår från kommunallagen som definierar styrelsens och nämndernas ansvar Minimera risken för fel. Skydda politiker och anställda Säkerställa att lagar, avtal mm efterlevs Resurser används enligt fattade beslut. Rättvisande redovisning. Trygga kommunens tillgångar Kommunfullmäktige har antagit regler för intern kontroll och attest (Intern kontroll handlar inte om att göra fel utan men inte göra medvetna fel) Minimera risken för både avsiktliga och oavsiktliga fel. Skydda politiker och tjänstemän från oberättigade misstankar Säkerställa att lagar, bestämmelser, reglemente, policys och överenskommelser efterlevs Säkerställa att resurser används i enlighet med fattade beslut. Säkra rättvisande redovisning. Trygga kommunens tillgångar och förhindra förluster. Internkontroll handlar inte om att inte göra fel men inte göra medvetna fel

Utdrag ur Internkontrollreglemente Förvaltningschefen Ansvarar för att förvaltningsspecifika regler och anvisningar utformas Ansvarar för att rapportering sker till nämnden om hur den interna kontrollen fungerar. Verksamhetsansvariga Skyldiga att följa antagna reglementen, regler och anvisningar samt informera de anställda om intern kontroll Brister ska meddelas till närmast överordnad chef eller till den som nämnden utsett. Övriga anställda Skyldiga att följa antagna regler och anvisningar i sin arbetsutövning. Brister ska meddelas till närmast överordnad chef eller den nämnden utsett. V

Attestregler Beslutsattest, mottagningsattest, granskningsattest och behörighetsattest Attestanter utses Attest får inte ske om man är jävig Beloppsgränser I kommunens finns attestreglemente för ek transaktioner antagna av KF Det anger ramarna. Ks antar sedan anvisningar som tydligare specificerar de olika attesttyperna och hur de ska utföras på ett korrekt sätt Inte bara fakturor som attesteras utan även inbetalningar och löner Attest kan även ske elektroniskt Beslutsattestanter och behörighetsattestanter utser av nämnd men delegeras ofta till förvaltningschef. Som beslutsattestant skriver man på en blankett och intygar att man tagit del av IKE regl, attestantivningar och riktlinjer för upphandling, Attest får inte ske om man är jävig enligt kommunallagen En anställd i en kommun är jävig om en sak angår honom själv eller närstående. Den som utför kont ska ha en självständig ställning gentemot den kotrollerade Personal underord besl kan mottagattest men olämpligt att beslutatt överord chef Ej attestera bet själv om man ska bet till kommun el om man ska motta en bet Egna kostnader attesteras av överordnad chef