Organisationsförändring inom högskolan – KTH i ett internationellt perspektiv Frukostseminarium 2011-01-26 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Om privatisering av universitet och institut Ulf Bengtsson.
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
FRONESIS-projektet, univ. ledningens prefektmöte den 16 november 2010 LUNDS UNIVERSITE T.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Arbetsuppgifter för GA och PA Joakim Lilliesköld.
Hållbar utveckling på Högskolan i Kalmar och Växjö universitet
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
i kommuner, landsting/regioner
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Välkommen till ESF:s seminarium
Universitetsgemensamma organ Britt Marie Apelgren Morgonsamling UFN presentation Britt-Marie Apelgren.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Anteckningar från mötet på utbildningsdepartementet 28 oktober 2010.
Följa upp läget i landet
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Kommunala friskolor i Linköping
Delaktighet.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Arbetsordning Umeå universitet. Förv.UB Styrelse T/NMedHumSamUSE Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Inst. Centra Internrevision Universitetsledning.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Vision och övergripande mål - vad vill vi uppnå med autonomiarbetet? Högre kvalitet i verksamheterna (”världsklass”) Ökad harmonisering av och transparens.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Elevdemokrati i praktiken
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsarbetet vid BTH
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
KTH:s Arbetsordning. Process KTH – arbetsordning Utvärdering skolorganisation Uppdrag arbetsgrupp – 25 mars 2010 Gunnar Svedberg (ordf.), Marita Hilliges,
Skolledarföreningen - för 2000-talets skolledare.
Ledningsutredningen –
NY ORGANISATION FÖR LÄRARUTBILDNINGEN
Kvalitet i administrationen verksamhetsstödet på KTH – effekterna av AAE:n SUHF-konferens – Kvalitets- och utvecklingsarbete inom administrationen.
Antagningsstatistik Master HT16
Styr- och resursutredningen - STRUTEN
UKÄ:s utvärdering av hållbar utveckling – resultat, slutsatser och rekommendationer Göran Finnveden Professor, Vice-rektor för hållbar utveckling Ordförande.
Delat beslutsfattande och SIP
Strategin Statens roll i utbildningssystemet – slutrapport
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Organisationsförändring inom högskolan – KTH i ett internationellt perspektiv Frukostseminarium

2 Uppdrag och genomförande Att utvärdera styrkor och svagheter i KTHs nuvarande organisation (införd 2005) och föreslå eventuella förändringar Förslag och underlag till styrgrupp Två huvuddelar i studien Intervjuer och dokument vid KTH Jämförande studier av fyra internationellt framstående tekniska universitet

Metod och material Ett trettiotal intervjuer vid KTH och dess omvärld (1-1,5 h) Dokument från KTH samt viss statistik Studier vid Chalmers, Delft, EPFL och Loughborough, intervjuer med ledning och personal 3

Policykontexten Vilka nya möjligheter ger den nyvunna autonomin? Ger det anledning att förändra organisationen? Vad innebär införandet av avgifter för utländska studenter? 4

5 Att rekonstruera förändringslogiken - “Varför skolorganisationen?” Ekonomiska skäl – styrelsens krav att något måste göras För många enheter under rektor (över 30 institutioner) Förväntningarna: klarare ansvarsfördelning, möjligheter till ansvarsutkrävande Farhågorna: inlåsningseffekter, “nio st Mälardalens högskola”

Implementeringen av förändringen Blixtsnabb beslutsprocess – förslag i juni beslut av styrelsen i augusti Byggde mycket på tidigare organisationen och tidigare tankar från dåvarande rektor Det strategiska inslaget var BIO (lovande forskningsområde) Skulle vara en balans mellan forskning och utbildning på skolnivå Nyckelfråga att rekrytera skolchefer 6

Skolornas storlek och sammansättning De nio skolorna skiljer sig en hel del åt i storlek – vilken betydelse har det? Många intervjuade tyckte att just deras storlek var att föredra – flera uttryckte synpunkter på att någon annan skola verkar vara för liten eller har växt sig för stor Två enheter med stöduppgifter (KTH Företagssamverkan samt Vetenskaplig information och lärande) 7

Universitetsstyrelsen Rektor Fakultetsnämnd Fakultetskollegium Rektorsgrupp Ledningsgrupp ABE BIO CHE CSC EES ICT ITM SCI STH VIL Styrelse SkolchefLedningsgrupp Fakultetskollegium GrundutbildningsansvarigAdministrativ chefForskarutbildningsansvarig Administration

Relationen mellan centrala KTH och skolorna (1) Styrning genom rektorskontrakt fungerar allt bättre. Övervägande positiva synpunkter från ansvariga Organisationen har lett till bättre möjligheter att följa upp och utkräva ansvar. Det lönar sig bättre än tidigare att göra bra ifrån sig De interna beredningsprocesserna skiljer sig åt mellan skolorna och transparens och delaktighet kan utvecklas på skolnivå 9

Relationen mellan centrala KTH och skolorna (2) Fakultetsnämnden som ett internt högskoleverk – en mycket viktig roll som kvalitetsgranskare Stor arbetsbörda, ökande antal ärenden Hur kan arbetet utvecklas ännu mer? Mer kvalitetsuppföljningar, ex post-utvärderingar, en bättre dialog mellan skolor och centrala KTH 10

Den kollegiala representationen ”Behövs det överhuvudtaget en fakultetsnämnd?” JA, i alla fall en kollegialt vald enhet för kvalitetsfrågor, t.ex. anställningar och andra frågor som rör kärnverksamheten ”Samtliga system med verklig autonomi för lärosätena har starka kollegiala organ” Sammanflätning: dekanus och prodekanus både del av universitetsledningen och kollegialt valda. Fakultetskollegiets roll kan bli tydligare och kollegiet kan användas mer strategiskt 11

Den interna organisationen vid skolorna Stor frihet att organisera sig internt – vissa har behållit institutionerna med prefekter, andra har verksamhetsbaser, forskargrupper, avdelningar Skolchef med procents nedsättning samt en vice skolchef. Rollfördelningen dem emellan varierar, därtill styrelse och ledningsgrupp Det interna vetenskapliga samarbetet vid skolorna varierar kraftigt – en del framgångsrika fall när nya mångvetenskapliga konstellationer fått externa anslag 12

Samarbete över skolgränserna – inlåsningen Har blivit mindre än befarat p.g.a. hög medvetenhet om frågan från början – fakultetsnämndens viktiga roll som bevakare Informationen till studenterna om utbildningar vid andra skolor kan förbättras. Att bättre utnyttja KTHs hela potential De fem strategiska forskningsplattformarna – många principiellt positiva men roll och funktion återstår att bevisa 13

Vad kan man lära sig av jämförelseuniversiteten? Stärkt makten i chefslinjen men alla har behållit rådgivande kollegiala organ Starka kopplingar till omgivande samhället vilket även syns i organisationen Betoning av tillit i organisationen som bygger på kombination av akademisk frihet och professionell management En bra balans mellan flexibilitet och långsiktig strategisk utveckling 14

Vad kan man lära sig av jämförelseuniversiteten? (2) För- och nackdelar med matrisorganisation för utbildning Tar vara på kompetens över hela lärosätet Skapar otydlig struktur och ansvarsförhållanden Samtliga betonar vikten av tvärsgående teman för forskning (och i förlängningen företagskontakter och nya utbildningar) Sist men inte minst: universiteten trycker hårt på betydelsen av att investera i ”high calibre staff” för att dra igång saker 15

Övergripande slutsatser Skolorganisationens fördelar överväger nackdelarna Mindre ”inlåsningar” än befarat Viktigt med saker som ”går på tvärs”, både forskning och utbildning De kollegiala organen viktiga för legitimitet och kvalitet 16

17 Thank you Technopolis Group has offices in Amsterdam, Ankara, Brighton, Brussels, Frankfurt/Main, Paris, Stockholm, Tallinn and Vienna.

Beslutsfattande och ansvarsfördelning Hur initieras och implementeras nya utbildningsprogram? Hur och varför avslutar man program? Vad bör göras på skolnivå och vilken roll spelar fakultetsnämnden? Hur tar organisationen hand om sviktande kvalitet? Var fortfarande oklar ansvarsfördelning när det gäller ovanstående frågor 18