Www.gu.se Föredrag Europaforum Norra Sverige 2011-04-01 Fil. dr. Linda Berg Centrum för Europaforskning (CERGU) / Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Vad handlar regionfrågan egentligen om? BILD 1 Vad handlar regionfrågan egentligen om?  Närmare. Med en norrländsk region flyttas.
Varför EU? Varför sammanhållningspolitik? Varför Interreg? Daniel Tarschys Stockholms universitet & SIEPS (Svenska Institutet för Europapolitiska Studier)
Staten och det civila samhällets organisationer
VAD HÄNDER I DEN EUROPEISKA LOKALDEMOKRATIN - och vad kan Sverige lära? Anders Lidström Umeå universitet.
“Healthy Cities holds the key to delivering Health 2020 at the local level” (Zsuzsanna Jakab, Regional Director WHO Regional Office for Europe)
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Östersjöstrategin i Sverige Björne Hegefeldt Internationella Avdelningen.
Kultur - ett ansvar för alla?
Tillväxt genom internationellt arbete
Kommunikationsplattform Bildandet av en norrlandsregion
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Välkommen till Mid Sweden European Office -
”Hur EU påverkar myndigheterna och rättstillämpningen
1 Regionens Internationella dag, Konsert & Kongress, 25 mars 2010 Jan Owe-Larsson, Styrelseordförande, Regionförbundet Östsam Regionförbundet Östsams internationella.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Särdrag i internationell politik
EU-plattformPer-Olof Persson Region Skånes EU-satsning Stärkt hemmaorganisation  Tydligare samordning / koordinering Enheten för interregionalt.
Integration och mångfald –
CPMR Bildat 1973 CPMR har till syfte att stödja och arbeta för Europas perifera och maritima regioner genom att främja en balanserad territoriell utveckling.
: EU-workshop Region Skåne och EU Per-Olof Persson EU är viktigt EU-politiken påverkar vår verksamhet Möjlighet att växla upp egna utvecklingsmedel.
EU-projekt hos Murberget / ABM Resurs : European Museums’ Information Institute EMII var ett nätverk av 16 museimyndigheter och var ett initiativ.
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Regionalisering / kommunal samverkan Håll isär kommunal samverkan och regionalisering. Skillnaden är samordning och makt över utvecklingsfrågorna. Kommunerna.
Aktuella frågor på EU-nivå
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Samverkan mellan social ekonomi och Göteborgs stad
Filippa Arvas Olsson
Regional tillväxtpolitik Utgångspunkter: - Nationell strategi - Politisk plattform - Regionalt Utvecklingsprogram Nyckelord –Ekonomisk tillväxt / hållbar.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
Internationellt i Nacka kommun Policyn Nätverken Vänorterna EU-projekt.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Föredrag AER-dagen, Stockholm Linda Berg, fil dr, föreståndare Centrum för Europaforskning (CERGU) / Statsvetenskapliga institutionen.
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Vilka konsekvenser får den nya sammanhållningspolitiken för regioner och kommuner? Härnösand
1 Thomas Andersson, rapportör.
One-stop shops i Europa Samordningen av sociala och arbetsmarknadspolitiska åtgärder Renate Minas, Docent, forskare, Institutet.
Stöd till Svenskt deltagande i EU:s ramprogram för forskning Christian Hansen Europaprogrammen, VINNOVA.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
”För en svensk kommuns intressen i EU" City of Malmö EU office Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel
EU-kunskap Skolambassadörer för EU Stockholm, 13 oktober 2010 Linda Berg Centrum för Europaforskning (CERGU)
Jämtlands och Västernorrlands läns EU-kontor
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
OECD Territorial Review of Sweden
Politiskt deltagande: demokrati och mänskliga rättigheter
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Östersjöstrategi Första strategin på makronivå Förverkliga politiska mål / Lissabonstrategin Regional strategi nivå – RUP EU:s sammanhållningspolitik Syfte:
AER – Assembly of European Regions 260 medlemsregioner från 31 länder. Tre huvudsakliga syften: bygga broar/skapa nätverk, projekt och program samt politisk.
24 februari på Stadshotellet i Luleå Medborgarnas förväntningar på Norrlands framtid ANDERS LIDSTRÖM Professor i statsvetenskap vid Umeå universitet Varmt.
Rådgivning och stöd från Brysselkontoret Regionförbundet Örebro Maria Lunander, EU-handläggare Central Sweden Bryssel.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
1 Sammanhållningspolitiken – Vad har Europaforum gjort för att påverka? Europaforum Norra Sverige bildades 1999/2000 (politiska.
EN REGION BLIR TILL Medborgarna och Västra Götalandsregionen Lennart Nilsson - CEFOS SOM-institutet
City of Malmö EU office sedan 1999 Rue du Luxembourg 3, 1000 Bryssel Tel Internt 6501
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Styrning och ledarskap på lokal och regional nivå Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete 15 hp. Gun Hedlund, lektor i statsvetenskap, Örebro.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Miljöutvecklingsdagar 2008 Klimat, miljö och energi Regionala enheten.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ansvarskommittén och Regionfrågan Medlemsdialogerna 2005 Åsa Ehinger Berling.
D e t r e g i o n a l a u t v e c k l i n g s a n s v a r e t VÄGVALEN ! ”Makten över framtiden” C 01 I Okt 2002.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Uppföljning av den Europeiska sammanhållningspolitiken med fokus på nordiskt och svenskt.
Regionbildning på gång? 18 augusti Lång dags färd mot ……? ?
Målsättningar för ett samgående Västergötland-Väst 1 Idrotten i Västra Götalandsregionen ska ha ett tydligt inflytande över utvecklingen av svensk idrott.
Tre nya län 2019 Studieförbunden 10 oktober 2016.
Pressen på planerarna Exempel från Danmark Kristina Grange Mariestad,
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Presentationens avskrift:

Föredrag Europaforum Norra Sverige Fil. dr. Linda Berg Centrum för Europaforskning (CERGU) / Statsvetenskapliga institutionen Göteborgs universitet Regionalisering i Europa

Regionernas förändrade roll POLITIK –Den regionala politiska nivån får en större relativ betydelse i EU:s flernivåsystem. –Regionerna har stärkt sitt inflytande och gjort sig mer synliga. Passiva  Pro-aktiva

Regionernas förändrade roll EKONOMI –Ökad specialisering kräver mer koordination av aktiviteter. –Den ”nya” ekonomin baseras till stor del på kunskap och innovativ förmåga.  Båda dessa gynnas av närhet, något som antas bäst organiseras på regional nivå.  Dessutom innebär globaliseringen av ekonomin att den nationella nivån ”utmanas” från ytterligare ett håll

Flernivåsystem EU Stat REGION Lokal nivå Europeisering Multi-level governance ”MLG i praktiken”

Multi-level governance Fler politiska nivåer & mer samarbete med olika aktörer (vertikalt och horisontellt) Staters makt antas ha förskjutits åt tre olika håll: –Uppåt – till överstatliga organ (EU) –Nedåt – till regionala (och ibland lokala) politiska nivåer –Utåt – till marknadskrafter och civila samhället Eller: förändrat sätt att styra? Delegera svårlösta problem  Fokus på subnationella nivåer, särskilt regioner => EU

Regionala processer Vilka drivkrafter och vilka aktörer? Top-down eller bottom-up? 1Regionalisering (Top-down) 2Regional identitet (Bottom-up) 3Nyregionalism (Bottom-up)

1 Regionalisering Två varianter av regionalisering (top-down): Territoriell indelning (gränser) Kompetensfördelande (ansvar/innehåll) (Jämför Ansvarskommittén!)

2 Regional identitet Bottom-up Ofta motsättning till staten, språkliga/kulturella skillnader. Mål: självstyre över kulturellt viktiga frågor. Kan leda till separatism Ofta regionala politiska partier Medborgarnas känslor, stöd och vilja är viktiga

Exempel

3 Nyregionalism Bottom-up Önskan: skapa nya, eller stärka befintliga regioner, => öka deras konkurrenskraft Oftast ekonomiska eller politiska motiv Regional elit (politisk och/eller ekonomisk) = viktigaste aktörerna

Vad kännetecknar nyregionalism? Fokus: regionernas interna utvecklingsmöjligheter satsningar på näringslivspolitik och regional utveckling Regionala partnerskap (offentligt-privat) Regionen ses som en ekonomisk aktör - ”spjutspets” Internationell aktivitet = viktigt!

Tre huvudsakliga motiv till varf ö r regioner vill vara europeiskt aktiva: Ekonomiska motiv –t.ex. stimulera tillväxt, öka investeringar, och påverka ekonomiska beslut Kulturella motiv –Söka internationellt stöd för egen regional kulturell särart (språkligt, religiöst osv.). Politiska motiv –Påverka viktiga beslut, omvärldsbevakning och internationell nivå som plattform för strävanden efter ökad självständighet.

Vad påverkar hur aktiva olika regioner är gentemot EU? 1. Resurser –resource pull (vad regionen tjänar på det) –resource push (vilka förutsättningar regionen har) 2. Institutionella ramar –Konstitutionella skillnader mellan länder –Institutionella skillnader mellan olika regioner i samma land

Institutionella skillnader i Sverige som sätter ramar för EU-aktivitet Självstyrelseorgan Samverkansorgan Traditionella län

Vilka kanaler har regioner och kommuner till EU? 1.Via regionalt representationskontor i Bryssel 2.Via nationellt organ för lokala/regionala intressen 3.Via sin regering 4.Via Regionkommittén 5.Via internationellt organ för regionala intressen

1. Svenska regionkontor i Bryssel Central Sweden East Sweden Mid Sweden North Sweden Stockholm Region Brussels Office Region Skåne West Sweden Västra Götalandsregionen City of Malmö (Malmö stad) Göteborgs stad

2. SKL:s Brysselkontor SKL har också representationskontor i Bryssel Representerar alla kommuner och landsting; –Fördel: Större tyngd om man representerar alla, särskilt vid förhandlingar i Bryssel –Nackdel: kan inte agera i frågor där det finns olika uppfattningar

3. Staterna (regeringen) som kanal till EU Ministerrådet! Fungerar om regioner och regeringen har samma mål/uppfattning, eller vilja att ändra uppfattning När uppfattningen är olika =>fungerar ej som kanal Omvänd påverkan via Bryssel…

4. Regionkommittén främst kommuner/regioner med ” egen” representant som uppfattar regionkommittén som en användbar kanal.

5. Medlemskap i internationella organisationer (ex. på org.) AER – Assembly of European regions AEBR – Association of European Border regions CEMR – Council of European Municipalities and Regions CPMR – Conference of Peripheral and Maritime Regions of Europe Eurocities (för städer) UBC – Union of Baltic Cities

Vilka av EU:s institutioner har regionerna mest kontakt med? –Kommissionen (särskilt DG Regio) –Europaparlamentet (särskilt om enskilda MEP:s är engagerade i en fråga)

Lösliga nätverk Viktigt! => hålla koll, påverka tidigt i EU:s policyprocess Samarbete med andra (på plats i Bryssel) som har liknande intressen kortlivade och sakfrågeorienterade! Samarbetspartners i ett ärende, motståndare i ett annat Underlättas av mer av ”soft law”, t.ex. OMC (Open Method of Coordination)

Slutsatser: Mer aktivitet – men förstärkt centrum-periferimönster Den internationella aktiviteten har ökat mellan 1999 och 2007 Aktiviteten har ändrat karaktär, => bredare internationellt engagemang, inte bara projekt Samtidigt ökade skillnader mellan centrum och periferi (fr.a. storstäder går framåt)

Rekommendation: Undvik institutionell asymmetri!

Tack för uppmärksamheten!