Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Gymnasiearbetet p..
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Läsplatta i undervisningen
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
En presentation av projektet
Mål och betygskriterier
Stödmaterial Hur ska våra elever kunna få möjlighet att utveckla alla kompetenserna som skolinspektionen skriver om. Vad finns det för stöd för läare i.
Fler och mer språk till flera elever
Arbetsplan för skolbiblioteket
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
”Undervisningen är helt gratis ”
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Föräldramöte augusti 2014.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Uppdaterad januari 2015 Webbanmälan till högskolestudier ht 2015 Material för studie- och yrkesvägledare.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Läroplansträff Välkomna.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Matematiklyftet
Välkomna till åk Dagordning  Presentera oss  Nuläget  Vad vill ni att barnen ska kunna när de lämnar åk 3?  Blogg  Dexter  Infomentor.
Hantering Närvaro
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
 Prata om två former av demokrati.  Prata om vad ett parti har för uppgift och hur de jobbar.  Diskutera begreppet lycka och uttrycket ”största möjliga.
Planera, informera, samarbeta och mötas online Åsa Kronkvist, 2009.
3C Välkomna!. Information O Vad är 3C? O Kursplan O Planering O Individanpassning.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkommen till svenska 1
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Måndag den 22 januari 2018.
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Elevråd på SFI vad är det?.
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
FSO dagar 2019.
Så här anmäler du dig till högskolan HT19
Presentationens avskrift:

Flexibelt studerande

Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future Skola 2021  IT- och teknikutvecklingen är de enskilt starkaste drivkrafterna som påverkar skolan in i framtiden  Tillgången till elektroniska hjälpmedel ökar  Skolan förändras från kunskapsförmedling till eget lärande

Bakgrund  Nya arbetssätt etableras i skolan  Friheten i tid och rum ökar  Kommunikation och information ökar  Konkurrensen om eleverna ökar  Kraven på mätbarhet och uppföljning ökar  Upplevelser blir allt viktigare

Bakgrund - motvind  Avsaknad av nationell och kommunal vision för skolan och därmed hur IT bör utvecklas i skolan  Avsaknad av IT-strategi och helhetstänkande  Bristande infrastruktur och gamla system  Oengagerat ledarskap  Attityder hos lärare  Attityder hos lärarutbildare  Rädsla och otrygghet hos lärare och skolledare

Börja så här  Skaffa msn — adda handledaren  Skaffa en blogg — ge handledaren adressen  Gör ett inlägg för varje mål i kursen — bara titel  Gör en självpresentation — lagom ingående  Gör en studieplanering och lägg först i bloggen  Prata med handledaren

Fortsätt så här  Välj ett av kursmålen — se kurssidan — jobba!  Meddela handledaren på msn och prata lite  Anmäl närvaro via msn varje lektionsdag  Be flitigt om hjälp — använd handledaren

Så här kan bloggen se ut

Eller så här

Tänk på  Kursmålet och metoden är inte detsamma  Diskutera vid behov en alternativ metod  Prognos för betyg finns kontinerligt — kolla  Läs instruktionerna — noggrant  Prata mycket med handledaren  Våga visa vem du är i bloggen

För flexibla lärare — tänket  Lärande är berättande – att våga visa sig  Bloggen är formatet för berättandet  Formatet kan vara publikt eller privat  Tilliten till skolan, lärarna och vuxna bär längst  Skolor med hög grad av tillit fungerar bäst  Lärarens tillgänglighet är grunden

För flexibla lärare — starten  Gör en kurssida med Skolverkets mål  Lägg dit metoder och alternativ för varje mål  Gör en prognossida för betyg — koder  Gör en excelfil eller docs.google spreadsheet  För in elever, bloggadresser, msn, koder, betyg

Kursmål och metoder Kursmål och metoder

För flexibla lärare — fortsätta  Gör eget material — sammanfattningar t ex  Länka via kurssidan till offentliga sidor  Använd förlagens webmaterial — kostar pengar  Lägg elevers material som demo — fråga först  Ha msn påslagen hela dagen — telegrafen

För flexibla lärare — msn  Slösa med tillänglighet — ingen fara (!?)  Prata utan krumelurer — minimalism + smileys  Ha färdiga länkar och budskap redo — ctrl+c  Prata tydligt: japp nix japp nix kanon absolut...jo  Ha msn påslagen hela dagen, typ 8-20  Ha bloggadresserna framme  Relationen blir nära — ansvar

För flexibla lärare — salen  Samlas för kursintroduktion  Se film  Göra muntliga övningar  Göra skriftliga prov  Träffa enskilda elever

För flexibla lärare — schemat  Schemat blir flexibelt  Msn-närvaro de dagar lektionen ligger  Frihet från schemabrytande aktiviteter  Tiden kan användas effektivt i ”kontrolltornet”