Användbarhet Stefan Andersson, Enheten för digital publicering,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skapa ett video-CV på YouTube
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Att söka och förvalta kunskap
HTML - grunder. Program •Html kan skrivas i anteckningar, eller vilket annat textbehandlingsprogram som helst. Mitt tips: Notepad ++ Notepad ++ •Grafiska.
Källkritik på Internet
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Att bygga en fungerande webbplats
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
Användbara sidor för humanister? En undersökning av tio webbplatser Stefan Andersson Enheten för digital publicering.
SVEP Kungl. biblioteket Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
En PowerPoint om PowerPoint
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
1. Uppgiften presenteras
Trender inom statsförvaltningen
Introduktion till DITA
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Stefan Andersson, Uppsala universitet 1 TestSök Presentation av ett BIBSAM-projekt.
Samsökning med egen sökprofil. Projektet 3 år Statens Kulturråd Spridning idag: 5 län i norr, 7 län i söder.
Sammanslagning av ämnesportalerna AGORA, KvinnWebb, Rättskällan och SamWebb Ann-Sofi Cullhed Uppsala universitetsbibliotek.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Informationssökningsprocessen:
Online all the time, anywhere with anything Ytterligare ett alternativ är att gå via Inställningar för bibliotek. © NetIntegrate Sweden AB 1.Gå till bibliotek.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Källkritik på Internet
Sociologi & Socialpsykologi C Magnus Olsson, Umeå UB
Informationssökning och källkritik
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
SVEP Sollentuna Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1 och DP2 Stefan Andersson, Eva Müller Enheten för digital publicering, Uppsala universitetsbibliotek.
NEA Seminarium 7 december 2004
Andra nordiska mötet, 5-6 oktober 2004, Uppsala Jessica Lindholm, Lunds Universitets Bibliotek SVEP delprojekt 3-5 Jessica Lindholm, Lunds Universitets.
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Välkommen till årets andra nätverksträff Sundsvall 30 maj, 2006 Funda Denizhan och Magnus Burell Verva, Nätverket 24-timmarswebben.
Regeringens mål Alla tjänster som kan tillhandahållas elektroniskt skall tillhandahållas elektroniskt E-tjänster får inte utestänga enskilda och företag.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Varför inte bara Google?
INTERVJU - förarbetet Vad är du intresserad av?
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Användbara sidor för humanister? En undersökning av tio webbplatser Stefan Andersson Enheten för digital publicering.
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Retoriska arbetsprocessen
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
SVEP Carolina Rediviva Stefan Andersson, Uppsala universitet DP1:Interoperabilitet Stefan Andersson Enheten för digital publicering, Uppsala.
Formellt, skarpt och snyggt
Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Informationssökning Anu Salminoja
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
UD2014 The web and cognitive disabilities 18th of June 2014 Begripsam – ett projekt om kognitiv tillgänglighet.
TFYY51 Informationssökning
Presentationens avskrift:

Användbarhet Stefan Andersson, Enheten för digital publicering, Uppsala universitetbibliotek 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Vad är användbarhet (usability)? ...the extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use. ISO 9241-11 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Några metoder Enkäter, intervjuer eller samtalsgrupper med användare Tester mot fastställda standarder (heuristics - Jakob Nielsen) Kategorisering och terminologi (hur väl stämmer bibliotekariens begrepp med användarens) Studier av hur användare löser exempeluppgifter (cognitive walkthroughs) 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Litteratur Länklista, förteckning över artiklar, böcker: http://dkc.jhu.edu/~teal/ (Teal Anderson) 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Usability-seminariet 2003 Användbara sidor för humanister? (Stefan Andersson) Usability Experiences at the Johns Hopkins University Libraries (Teal Anderson) Samspel människa och dator i byggandet av kunskap (Else Nygren) Den vilda jakten på information (Jenny Kindberg Lohrenz) 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Några fallstudier Den vilda jakten på information: Humanisters sökande DISA och LIBRIS - en användarstudie - Kindberg Lohrenz (magisteruppsats) Utvärdering av sökvägledningar - Nygren http://www.kb.se/bibsam/bidrag/projbidr/avslutade/2004/sokvagledn_rapport.pdf Användbara webbplatser för humanister? - Andersson 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Kindberg Lohrenz - metoder Heuristics - Jakob Nielsen Användarstudier Personlighetstyper 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Kindberg Lohrenz - resultat Använder uteslutande “enkel sökning” Förnamnet först Svårt att hitta Webbsök från Libris hemsida Svårt att hitta Webbsök från Disa Svårt att tolka träfflistorna Den största svårigheten att söka på ämne 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Kindberg Lohrenz - resultat forts. Ämnessökning: Google Titel/författare: Disa/Libris Alternativ strategi: universitets webbplats ”Man tittar ju också på vad det är för klassifikation, historia är ju Hc. Det kan jag ju eftersom jag läser historia …” 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Kindberg Lohrenz - förslag De som undervisar inser att studenterna inte använder dyra informationsresurser bara för att bibliotekerierna talar om hur man gör. Utgå från användarnas behov och tillvägagångssätt Dynamiskt förhållande mellan formgivare och användare 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Nygren - metoder Använda metoder för utvärdering har varit expertbedömning, observationer av användare som utför sökuppgifter samt en enkät med öppen fråga till dem som genomfört sökuppgifterna. Såväl kvantitativ som kvalitativ metod har används. 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Nygren - resultat Studenterna i dessa observationer var mycket vana och kunniga i att hitta saker via Google. Attityden var lite grann av ”varför skulle man behöva något annat”? Trots att uppgifterna i faktasökningen utformats så att det borde vara svårt att hitta med hjälp av endast Google, så lyckades de för det mesta i alla fall. 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Nygren - synpunkter (studenter) Mycket av informationen i sökguiderna kändes ovidkommande och hade väldigt snäva inriktningar. Ingen av Guiderna var speciellt bra i jämförelse med Google. Ingen av oss skulle ens komma på tanken att använda sig av dessa sökguider Det stod inget i dom vi inte redan visste innan 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Nygren - förslag 1. Tala i termer av Sökning i Litteraturdatabaser och inte om ”Hjälp med sökning på Internet”. 2. Ingångarna till sökfunktionerna ska vara högt upp i nivå 3. Dessa bör vara försedda med korta OBS!-texter som förklarar på vilket sätt sökfunktionen skiljer sig från Google 4. Man bör inte använda långa texter 5. Man kan gärna göra som Lilla Sökguiden: Estetiskt tilltalande design, och genomarbetade korta benämningar i en grund struktur. 6. Det är bra med en permanent synlig länkmeny 7. Vidare bör man överväga om man med teknikens hjälp (metadata, peer-to-peer nätverk etc) kan låta studenterna söka som dom är vana istället för att tvinga dem att lära sig nya sätt för varje databas. 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Andersson - metoder Heuristics - Jakob Nielsen Tillgänglighet Länktest 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Andersson - resultat Encyclopædia Britannica Online Oxford English Dictionary Project MUSE Grove Music ISI Web of Knowledge Bibliotek A Bibliotek B Bibliotek C Bibliotek D Bibliotek E 89 88 84 78 68 67 63 33 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Andersson - skillnader Sökfunktioner Grundläggande sidlayout/grafisk design Utformning av länkar Navigering Grafik Typografi Språk 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Andersson - förslag Använd inte ramar Inkludera en funktion för enkel sökning Utforma länkar på ett standardiserat sätt Gruppera länkar och framhäv de viktigaste tjänsterna Använd ett användarorienterat språk Använd bara meningsfull grafik Använd W3C:s standarder Utforma en enkel och estetiskt layout Skapa enkla och stabila URI:er Visa informationstjänster genom konkreta exempel 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala Andersson - framtid Högre krav på statliga myndigheter att göra sina webbplatser tillgängliga. Gemensamma ingångar ("portaler") till forskningsbibliotekens elektroniska resurserna på nationell nivå. Webbläsarna utvecklas. XML/XHTML 2.0. 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala 24-timmarswebben Syftet med Vägledningen 24-timmarswebben 2.0 är att ge stöd vid utveckling av offentliga sektorns webbplatser så att så många användare som möjligt, oberoende av egenskaper och förmågor, ska kunna söka och läsa information samt enkelt och effektivt interagera via webbplatsen. 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala 24-timmarswebben Vägledningen 24-timmarswebben 2.0 http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2004/e200401.pdf Checklistor http://www.statskontoret.se/upload/Publikationer/2004/24checklistor.xls 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala

Carolina Rediviva, Uppsala 24-timmarswebben SAMVERKAN OCH STANDARDISERING Välj och tillämpa standarder såsom de är menade att användas Utveckla webbplatsen enligt en standard snarare än för en webbläsare Använd i första hand xhtml eller html för att publicera information Strukturera materialet korrekt utifrån den standard som valts http://validator.w3.org/ 2004-11-30/2004-12-07 Carolina Rediviva, Uppsala