Att förändra i förändring Emma Swanström, verksamhetschef, Aleris Hemtjänst
Sida 2 “Det enda som är konstant är förändring” Herakleitos, ca 500 f Kr (F ö även flitigt använt av Marcus Wallenberg)
“Det enda som är konstant är förändring” Ny kund Utökat behov Kund flyttar till SÄBO Minskat behov Sjukhusvistelse Semesterresa Avlider Ny personal Personal byter jobb Personal går i pension Personal kompetens- utvecklas Ny ersättningsmodell Förändrad stadsplanering Trafiksituation Förändrade beställarkrav Förändrade kundkrav Ny teknik
Förändringsarbete på 15 minuter per dag…
Min väg till ökad kvalitet… Värdegrund, organisationskultur Målformulering Utvärdering, tillbakablick
Värdegrund Bemötande Attityder Förhållnings- sätt Erfarenheter Värderingar Kompetens
Värdegrund P L A T T F O R M - GEMENSAM VÄRDEGRUND
Sida 8 Våra Värderingar
Värdegrunden skapar…. Styrbarhet Legitimitet Stärker relationer Mening
Värdeorden som arbetsredskap…
Formulera tydliga ramar och riktlinjer för verksamheten
Mål, delmål, process VISION G E M E N S A M P R O C E S S DELMÅL
Tillbakablick, utvärdering G E M E N S A M P R O C E S S
Sammanfattning G E M E N S A M P R O C E S S
Tack för att ni lyssnat!