Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen 16.11.20051 Kvalitet och tjänsteprocesser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Klimatmodellering i perspektiv
Att identifiera och utveckla ledare
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
Att bygga målstyrt Underhåll
Valinformation Inför åk 3
Projektkommunikation – en viktig kraft för förnyelse i byggsektorn
Äldrepolitik Äldreomsorg.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
Upphandling av badanläggning
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Christer Lie KTH/NADA/Medieteknik och Grafisk produktion
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Att få rätt saker att hända
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Förbättringskunskap Begreppet förbättringskunskap är en översättning av det som i amerikansk litteratur kallas för Profound knowledge of improvement. Förgrundsgestalter.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering – vad, vem, varför? Sara Karlsson, kvalitetssamordnare KTH.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
A Synthesised Service Quality Model with Managerial Implications Grupp A2 Amir, Erik & Jessica.
SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Läsfrämjande projekt på biblioteken i (Västra) Finland(s län) …boken bär – sagan stöder sagostigen eller vilse i bokskogen lysande läsare…
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
Vad gör statsmakten? ger lagar, regler, och regleringar
Kartläggning av konsumenters uppfattningar om hållbar turism
Petra Carlsson Emelie Hansson Zerina Mackovic Elsa Martinsson
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 5 Mahmud Al Hakim
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Offensiv kvalitetsutveckling
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Some new thoughts on conceptualizing perceived service quality: a hierarchial approach Journal of Marketing 2001 Michael K, Brady & J. Joseph Cronin Jr.
Vilket värde har inspektörernas värderingar för värdet av tillsynen i socialtjänsten? Eva Hämberg Doktorand Socialt arbete Högskolan Dalarna SVUF konferens.
Värdegrund Introduktion för driftpersonal inom produktion Mia Elénius Mia Elénius, , ”Presentation av LKAB:s värdegrund för personal inom produktion”,
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
International Business & Economics Program 240 Credits
The director of education and Research-Based Education
International Business & Economics Program 240 Credits
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kvalitet och tjänsteprocesser

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kvalitetsbegreppet –Produkt (vara eller tjänst), som motsvarar det som man har lovat –Produkt, som tillfredställar kundernas behov och förväntningar –Kvalitetsbristkostnaderna, när man inte gör allt rätt på den första gången

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kvalitet och kultur byrokrati frihet variationer kundens synvinkel organisations synvinkel olika kulturer

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Varor och tjänster Varor –Intresse av processens slutresultat –Process är avstängt –Prduktion och konsumtion är skiljat –Möjligt att lagra och reparera Tjänster –Intresse av både slutresultat och process –Process är öppen –Produktion och konsumtion inträffar samtidigt –Omöjligt att producera utan kund

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Processtyrning Fysiska varor –Gränsning av variationerna i delprocesser –Stabilisering av process ökar produktivitet Immateriala tjänster –Utformning av tjänstelovningarna –Flexibilitet enligt kundernas behov

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Gapmodellen Organisa- tions rykte Behov Tidigare erfarenheter Förväntad tjänst Erhållen tjänst Utförd tjänst Tjänstens utforming Uppfattning av förväntningar Organisation Kund Marknads- föring GAP 1 GAP 5GAP 2 GAP 3 GAP 4 Parasuraman, Zeithaml & Berry 1985 Grönroos 2000 Löften Behålla löften

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Definitioner av gapen GAP1: Mellan kundens förväntningar och organisationens uppfatning om dessa förväntningar GAP2: Mellan organisationens uppfatning om kundens förväntningar och den utformade tjänsten GAP3: Mellan den utformade och den utförda tjänsten GAP4: Mellan den utförda tjänsten och den som man förspeglat kunden GAP5: Mellan kundens förväntningar och erhållna tjänsten

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Process analys Vårdlinje Mot- tagning Vård 1Vård 2Till hem Beslut Tjänst 1 Tjänst 2 Anländer till hem Teknisk kvalitet (vad?): Process kvalitet (hur?): Nivå I II III IV Imago SERVQUAL SPC 12,3,4,5

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen SERVQUAL-dimensionerna 1.Pålitlighet (30%). Att vi utför det vi lovat. 2.Lyhördhet (25%). Att vi visar vilja och är hjälpsamma. 3.Tillit (20%). Att vi skapar förtroende. 4.Inlevelseförmågå (15%). Att vi ser med kundens ögön. 5.Omgivning (10%). Utrustning, lokaler och dylikt.

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Kanomodellen Grad av uppfyllelse HeltInte alls Basbehov (nödvändig kvalitet) Uttalad behov (förväntad kvalitet) Omedvetna behov (Attraktiv kvalitet)

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Processer och kunder Avdelning A STÖDPROCESSER HUVUDPROCESSESSER Avdelning B Avdelning C Avdelning D

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Ansvar Vem äger process (har ansvaret om det) ? Vem gör beslutet ? Vilka är kritiska delprocesser och vem har ansvaret om dem ? Hur regler och instruktioner är dokumentat ?

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Duglighet, förbättning, revision Varför, när, vem, hur? Verksamhetsanalys enligt fakta –resultat jämförd mål? kvantitativ kvalitativ

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Dokumentering av process helhetsbild, som innehåller bla. –vem man måste följa dessa instruktioner –kunderna och deras behov –syfte, mätningar, analyser –flödesschema –ansvar

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Flödesschema De som arbetar inom process, vet det bästa hur det nu fungerar Först konstruerar man karta över nuvarande process I början och i slutet måste finnas kunden Första schema innehåller bara de viktigaste och/eller typiska delprocesser

Tekniska högskolan Lahtis center Markku Ukkonen Referenser Bergman Bo, Klefsjö Bengt (1995), Kvalitet från behov till användning. Studentlitteratur, Lund. Sverige. Crosby Philip B. (1996), Quality is Still Free - Making Quality Certain In Uncertain Times.McGraw-Hill USA. Deming W. Edwards (1994), The New Economics for Industry, Government, Education. Massachuttes Institute of Technology (MIT), Center for Advanced Engineering Study. Grönroos Christian (1998), Marketing services: the case of a missing product. The Journal of Business and Industrial Marketing.Volume: 13/1998 Number: 4 Page: 322 – 338. Grönroos Christian (2000), Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Ekonomia –sarja, WSOY. Hannus Jouko (1994), Prosessijohtaminen - Ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen suorituskyky Hiidenhovi Hannele (2001), Palvelumittarin kehittäminen sairaalan poliklinikalla. Väitöskirja Tampereen yliopisto. Juran Joseph M. (1988), Juran on Planning for Quality. The Free Press, New York USA.. Laamanen Kai (2001), Johda liiketoimintaa prosessien verkkona -ideasta käytäntöön. Suomen Laatukeskus koulutuspalvelut. Parasuraman, A., Zeithaml, Valarie A., Berry, Leonard L.(1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. Journal of Marketing. Fall Vol. 49, Iss. 4; pg. 41, 10 pgs. Parasuraman, A., Zeithaml, Valarie A., Berry, Leonard L. Servqual: A Multiple-Item Scale For Measuring Consumer Perceptions of service quality. Journal of Retailing. Spring Vol. 64, Iss. 1; pg. 12, 29 pgs. Salomäki Rauno (1999), Suorituskykyiset prosessit - hyödynnä SPC. Metalliteollisuuden keskusliitto MET.