SNOFED kommer att verka för att vi i SVERIGE skall få en långsiktigt hållbar snöskotertrafik/politik. Regeringen måste tillsätta en utredning om finansieringen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EU mål 3 mål 9 mål 3 mål 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument 6 finansiella instrument 3 finansiella instrument.
Advertisements

Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Överenskommelse om samarbete mellan parterna i ”skoter-Sverige” Syfte: Att effektivisera och samordna arbetet för en hållbar snöskotertrafik.
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Trafiksäkerhet & Ledningssystem
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
GNS järnväg Håkan Sjöström
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Länets kommuner i samverkan
Parlamentarismen Demokratins kärna.
Förstudie Roslagspilen
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
Utredningens förslag. SEKO:s ställningstaganden i remissvaret. Tidpunkter för beslut i Riksdagen. Vad gör SEKO? Tidigare erfarenheter. Medlemmarnas villkor.
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
=. En skoterpolitik för Sverige KRÄVER: EN politik byggd på lagar och regler som kan efterlevas och kontrolleras. EN organisation för dialog och samverkan.
Delbetänkande av Järnvägstrafikutredningen, SOU 2014:26
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Piteå1 februari 2013 Nationella Snöskoterrådet.
Hälsokortet -friska företagare skapar friska företag och friska medarbetare Friska företagare ger underlag, upphov och skapar möjlighet till hållbar utveckling.
NÄMIL 2013 Gunnar Fredriksson SKL
Demokratiska nivåer Nationellt - Riksdag - Regering Regionalt - 21 län
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Inriktningsplanering för
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Miljödepartementet. Meddelande om bättre genomförande av EU:s miljölagstiftning, COM (2012) 95 Hur står det till med genomförandet av vår gemensamma.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Infrastrukturplanering
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Avfallsutredningen – bakgrund och utgångspunkter
Viktiga ord och begrepp
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
PLANER. ÅTGÄRDER NÅR VI MÅLEN? ca 40 nyckeltal.
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Miljömålsberedningen
Riksdagen.
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
––– Närmare koppling till sakfrågor Stockholm
Kommunalt övertagande av huvudmannaskap för allmän plats och upplösning av vägföreningar ”Vägföreningsprojektet” i Norrköping Anna Kuling, fd.
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
The Kvarken Multimodal link
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
MSB utvecklar utbildning inom skydd mot olyckor
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
Åtgärdsarbete via Miljömålsrådet 2017 Lena Sommestad Landshövding Halland, länsstyrelsernas representant i Miljömålsrådet.
Regionkommun i Västerbotten
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Miljömålen består av tre slags mål
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
Miljömålen består av tre slags mål
Sveriges grundlagar Regeringsformen – hur Sverige styrs
Presentationens avskrift:

SNOFED kommer att verka för att vi i SVERIGE skall få en långsiktigt hållbar snöskotertrafik/politik. Regeringen måste tillsätta en utredning om finansieringen av snöskotertrafikens infrastruktur dvs. snöskoterlederna. SNOFED vill se en lösning av Förarbevisutbildningen där huvuduppdraget är förlagt till snöskoterorganisationerna, centralt- och lokalt. Snöskoteråkningen ska bli säkrare

SNOFED vill se att regering och riksdag genomför de riktlinjer som i övrigt finns i den trafikpolitiska propositionen ”Moderna transporter” SNOFED vill se och vill aktivt verka för att följande frågor finner en praktisk lösning, tillsammans med övriga samverkansparter. Snöskoteråkningen ska bli säkrare

1. För att lösa dessa krävs en dialogorganisation mellan samverkansparterna. SNOFED har lagt ett konkret förslag för detta på centralt-, regionalt- och lokalt plan. 2. Informationssaker om olika frågor som berör snöskotertrafiken det vill säga förarna. A. Lagar, regler, bötesbelopp m.m. B. Miljöhänsyn för en hållbar utveckling flora/fauna

4. Säkerhetsfrågorna inom snöskotertrafiken A. Regler om fordon och trafik B. Bättre tillsyn, bevakning, övervakning C. Miljö trafiksäkerhet Huvudman (Vägverket) för snöskotertrafiken måste föras fram i år till regeringen. Bra underrubriker i protokollet. 5. Snöskoterleder. Där finns bara exempel