Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DemoskopPanelen 2013.
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Media om Media Låt stå! / Michael Grimborg SKRIV: BUD mellanslag XXXXX SKRIV: BUD mellanslag XXXXX.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Kunskaper och förmågor FEK1
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Varmt välkommen!. Jag heter... och mina förväntningar...
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
MÖTE ELRÄTT LEVERANTÖRERNA JANUARI /11 Offert 5/12 Beställning 6/12 Produktion 14/4 Leverans 5/5 Lansering 3/11 Beslut 5/11 Projektplan.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Marknadskommunikation och mediaval
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Marknadsföring av Projekt X
RED10 Research Evaluation for Development 2010 RED10 | Susanne Holmgren och Gustav Bertilsson Uleberg Institutionernas självvärderingar inom.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Kap 10 Marknad för turism •
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Marknadsföring av turism
System arbetssystem informationssystem
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Management Support Partners 1 Styrkor SvagheterHot Möjligheter SWOT.
Marknadsföring av turism
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
Formare 2015 Motivation.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
DESIGNPROJEKT Fas 1: Research. INNEHÅLL ●Uppdragsgivare ●Organisation ●Kommunikation ●Fördjupad info ●Primära- och sekundära källor ●Omvärld ●Branschspecifika.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
GDPR - General Data Protection Regulation
[Produktnamn] Marknadsplan
Positioning CM responsibilities in the organisation
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Rud Pedersen – Vad, vem, varför?
International Business & Economics Program 240 Credits
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Relationsmarknadsföring med kunden i fokus
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
International Business & Economics Program 240 Credits
Presentationens avskrift:

Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall

Lukas Åvall Utbildning: Fil. Mag, Göteborgs Universitet Advanced Management Skills, IHM Stockholm Strategic Portfolio Management, PMI Switzerland Arbete: Marketing Trainee, PMI, Brussels Brand Manager Marlboro, Philip Morris International, Stockholm Trade Marketing Manager, Philip Morris International, Stockholm Marketing Manager Sweden, Philip Morris International, Stockholm Country Manager (CEO) Sweden, Philip Morris International, Stockholm Nordic Marketing Manager, Forbo Flooring SA, Göteborg Partner och strategisk projektledare, WBL, Göteborg

Agenda Marknadsöversikt Erbjudandet SWOT Produktens livscykel Segmentering Konkurrentanalys Positionering Förpackning Prissättning Distribution Kommunikation Lansering Målsättningar

Marknadsöversikt Definiera marknaden: igår, idag och imorgon Analysera förändringar i marknaden utifrån: Totalmarknad Lönsamhet Huvudaktörer Kostnader

Erbjudandet - produktdefinition Beskriv produkten eller tjänsten som skall marknadsföras Hur beskriver du kundnyttan på en minut?! Beskriv inte vad som erbjuds utan vad det erbjudna gör för köparen

SWOT

Produktens livscykel

Segmentering “The process of splitting customers, or potential customers, in a market into different groups, or segments, within which customers share a similar level of interest in the same or comparable set of needs satisfied by a distinct marketing proposition”. tMSC, 1995

Konkurrentanalys Lista de främsta konkurrenterna utifrån styrkor och svagheter Placera in ditt eget ”erbjudande” i matrisen

Positionering ”Positionering” Förklara din produkt/tjänst med ett statement som tydligt särskiljer produkten vis á vis konkurrenterna ”Kundlöfte” Förklara vad produkten/tjänsten gör för den tilltänkta kunden Exempel på positionerings-statement: “For upscale American families, Volvo is the family automobile that offers maximum safety”

Förpackning Beskriv den tilltänkta förpackningen Motsvarar förpackningen själva produkten? Ger förpackningen en känsla av att ”lösa kundens problem”? Stimulerar förpackningen till köp? Syns förpackningen bland konkurrenterna? Fråga: Kan ett tjänsteerbjudande ha en fysisk förpackning?

Förpackning II

Prissättning Beskriv din prissättnings-strategi Motivera valt prisläge Förklara prisstrukturen Introduktionspris? Finns det utrymme för prishöjningar på sikt? Motivera valt prisläge Motsvarar ditt pris kundens förväntningar?

Distribution Beskriv din distributionsstrategi från fabrik till kund Definiera logistisk lösning Vilka försäljningskanaler skall väljas Ta fram målsättningar (%) per kanal

Kommunikationsstrategi I Kommunikationsstrategi och argumentation Fiasko-definition Framgångs-definition Målgruppernas agendor

Kommunikationsstrategi II Definiera den primära målgruppen Vad utmärker målgruppen (ålder, kön, demografi etc.)? Hur resonerar målgruppen? Var finner jag målgruppen? VEM skall jag tala till? HUR skall jag tala? VAD bör jag säga? VAR skall jag tala?

Marknadskommunikation

Marknadskommunikation PR? Annonsering? Direktmarknadsföring? Sociala medier? Web/nya medier TV/Radio? Butikskommunikation? Events? Sampling? Ta fram en medieplan baserad på målgruppskoncentration, budskap och budget

Bara på skoj eller? Källa: www.skapa.se

Lanseringsstrategi Hur skall jag ta produkten/tjänsten till marknaden? Vilka primära kanaler skall jag välja? Vilka kundsegment vill jag nå först? Får vissa kunder ”kosta” mer att nå? Kan jag ingå strategiska partnerskap för att nå ut? Vilken budget kan jag allokera?

Målsättningar Beskriv målsättningar år 1 Målsättningar år 2-5 Definiera kriterier för framgång/fiasko Lista de viktigaste framgångsfaktorerna

Källor Kotler, Marketing Management, 13th edition 2009 Porter, Competitive Strategy, 1980 Microsoft Office Templates, Marketing Plan,2010 Ries and Trout, Positioning: The Battle for your Mind, 1981 The Market Segmentation Company, 2010

VÅGA LÄMNA SKRIVBORDET & SÄLJ!