Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för 2014 1.Enkät genomfördes i december 2013. Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Advertisements

Välkomna.
Föräldramöte Tid: – Syfte: Att göra föräldrar delaktiga i skolans likabehandlingsplan Mål: Att stärka samarbetet mellan hem och skola.
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Skolans ordningsregler
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Våra barns skolmiljö: Omfattar allt ifrån trafikmiljö till miljön i klassrummen. Det kan gälla alltifrån övergångsställen till hur stora elevgrupperna.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Danderyds ungdomar och internet. 80% använder internet på datorn varje dag 10% använder internet på datorn 4-6 ggr/vecka 82% använder internet på mobilen.
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Vi har en plan! Som grund för planen ligger aktuell lagstiftning där vi särskilt tittat på Skollagen (2010:800) i synnerhet 6 kap. och Diskrimineringslagen.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Kärralundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Kapitel 7 November 2008/Leif Carlsson Trygghet och sociala relationer Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000,
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Nolltoleransgruppen S:t Olofsskolan Läråret 12/13
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Hur arbetar vi och vad har vi gjort hittills?
Välkomna!.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Föräldramöte Ht
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Länsgemensam ledning i samverkan
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Välkommen till höstens första föräldraråd
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Arbetar er kommun utifrån styrdokument eller policydokument, i vilket/vilka sexuell läggning uttryckligen nämns i arbetet med att motverka diskriminering.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Överenskommelse om samordning kring barn
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Spridning och användande Liv & hälsa ung Enkätundersökning rektorer och gymnasiechefer 2010 Svarsfrekvens 71%.
En liten plan för likabehandling
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Definitioner Kränkning paraplybegrepp där mobbning, trakasserier, diskriminering och övrig kränkande behandling ingår. Kränkning är när man blir illa behandlad.
TORSVIKSMODELLEN Arbete mot diskriminering och kränkande behandling
Resultat föräldraenkäten 2015 Stimmet och Nybodas grundsärskolor.
Stimmets skola- resultat enkät föräldrar med barn i grundsärskolan 2015 Undersökningsperiod: > Antal svar: 14 Svarsfrekvens: 50%
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Detta är en förenklad version av vår likabehandlingsplan.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Samverkansråd
Göteborgs stads likabehandlings-arbete
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
SFI/SFX 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets 550 elever svarade 290 på enkäten, varav 190 på Skolenhet 1. 2.Under januari 2014 gjordes utvärderingar i varje klass/program på klassrådstid. 3.Möte planeras med representanter från elevråd och personal den 17 mars för att arbeta med årets plan 4.Varje skolenhet måste göra en egen plan mot kränkande behandling. Det är rektors ansvar att se till att man sätter in riktade åtgärder utifrån situationen på den egna skolenheten. På Slottegymnasiet har vi valt att göra arbetet tillsammans även om det utmynnar i två planer.

ljusdal.se Analys av ”likabehandlingsenkäten” december 2013, skolenhet 1 Skolenheter: 1:2: Svarande 190 av av 170 JA NEJ JA NEJ 1.Jag har fått information om hur diskrimineringslag och skollag ska vara ett skydd mot kränkande behandling? 2.Om jag blir kränkt av en elev eller vuxen så vet jag vem jag ska vända mig till på skolan? 3.Jag behandlar elever med annan etnisk tillhörighet med respekt Tjejer och killar behandlas lika i klasrummet? Jag bemöter elever med fysisk eller annan funktionsnedsättning med respekt? 6.Jag bemöter alla elever oavsett sexuell läggning med respekt Jag upplever att jag blir illa behandlad på skolan? Jag upplever att någon annan i min klass blir illa behandlad? Jag respekterar religionsfrihet och annan trosuppfattning Jag upplever att jag blir sexuellt trakasserad på skolan? Jag upplever att någon annan i min klass blir sexuellt trakasserad? Jag får delta i alla aktiviteter/delar i undervisningen för mina föräldrar? Jag upplever att någon annan i min klass inte får delta i alla aktiviteter/delar i undervisningen för sina föräldrar?

ljusdal.se Resultat från klassernas utvärderingar SA11Fråga 2. Önskar att information om diskrimineringslagarna ges varje år i alla årskurser. T ex på klassråd, men bra om rektor kommer och informerar. NA11,12,13Hälsodagen är OK men bör var i annan form. Kortare föreläsningar. EK11Fråga 1 och 2 uppgav 20% av eleverna att de inte fått information. Det visade sig vara p g a missförstånd. EK13Fråga 1. Svårt att ta in i form av föreläsning. Föreslår att man arbetar med lagen och har gruppdiskussioner. ES11Klassen var eniga om att skolan är bra på likabehandling. De framhöll att det är en individuell uppfattning vad man uppfattar som kränkningar därför är det svårt att tolka sådana enkätsvar. Eleverna upplevde Hälsodagen positivt och tycker skolan ska fortsätta med den. BF Fråga 1: De som svarat nej på deltog inte på Hälsodagen när dessa lagar togs upp. Hälsodagen: Bra med heldag men bättre närvarokontroll och att lärarana deltar i aktiviteterna.

ljusdal.se Plan mot kränkande behandling för 2013 Aktivitet utifrån enkätfrågorArb.gruppAnsvarig 4. Tjejer och killar behandlas lika i klassrummet Personal ska informeras av bl.a elever om hur de ska behandla elever i klassrumi klassenSkolledning All personal ska gå jämställdhetsutbildning, inom en snar framtid. Skolledning Jämställdhetsfrågor ska ingå i skolans systematiska kvalitetsarbeteklassrådLärarna Klassdag där vi arbetar med att skapa bra klimat, trygghet och arbetsro i klassen Lärarna Elevhälsoteamet ska visa sig ute i klasserna oftareEHT 7 och 8. Upplevelse av att bli illa behandlad Information genom föreläsning eller film om vad som är acceptabelt att uttrycka via sociala media. Polis informera om lagar Skolledning Elevhälsoteamet ska visa sig ute i klasserna oftareEHT Klassdag där vi arbetar med att skapa bra klimat, trygghet och arbetsro i klassen Lärarna Egen punkt. Aktiviteter över klassgränser, hela skolan tillsammans, lärare med elever. Elevrådet, EHT, lärare

ljusdal.se 4. Tjejer och killar behandlas lika i klassrummet: Arbetsgrupp Ansvarig Personal ska informeras av bl a elever om hur de ska behandlas i klassrummet. klassen rektor Resultat: Har diskuterats i vissa klasser vid behov. All personal ska gå jämställdhetsutbildning inom snar framtid.Rektor Resultat: Diskuterades i UN i feb Siktar på att jämställdhetsstrategerna ska arbeta med personalen på gymnasiet med start Jämställdhetsfrågor ska ingå i skolans systematiska kvalitetetsarbete. Klassråd Lärare Resultat: Till viss del. Finns mer att göra. Klassdag där vi arbetar med att skapa bra klimat, trygghet och arbetsro i klassen.Lärarna Resultat: Görs på en del program, t ex BF, SA, RL. Eleverna måste bli mer delaktiga i planeringen av program- och trivselaktiviteter. Elevhälsoteamet ska visa sig ute i klasserna oftareEHT Resultat: Finns i cafeterian två ggr/vecka. Besöker alla klasser i åk 1. Önskemål att de ska besöker alla klasser 1 ggr/år. Utvärdering av plan mot kränkande behandling för 2013

ljusdal.se 7 och 8. Upplevelse av att bli illa behandlad. Arbetsgrupp Ansvarig Information via föreläsning eller film om vad som är acceptabelt att uttrycka sociala media. Polis informera om lagar. Rektor Resultat: Föreläsningar och information på Hälsodagen i september. Elevhälsoteamet ska visa sig ute i klasserna oftareEHT Resultat: Finns i cafeterian två ggr/vecka. Besöker alla klasser i åk 1. Önskemål att de ska besöker alla klasser 1 ggr/år. Klassdag där vi arbetar med att skapa bra klimat, trygghet och arbetsro i klassen.Lärare Resultat: Görs på en del program, t ex BF, SA, RL. Eleverna måste bli mer delaktiga i planeringen av program- och trivselaktiviteter. Aktiviteter över klassgränser, hela skolan tillsammans, elevråd, EHT, Rektorer lärare Resultat: Hälsodagen. Se över organisation till detta år. Bättre organisation. Gärna vid fler tillfällen. Utvärdering av plan mot kränkande behandling för 2013

ljusdal.se Dessa områden behöver åtgärdas 2014 Plan mot kränkande behandling för 2014 ska göras utifrån frågorna 1, 3, 6 och 9 När Ansvarig 1. Jag har fått information om hur diskrimineringslag och skollag ska vara ett skydd mot kränkande behandling? Åtgärder: - Fortsätta med temadag/-dagar. Lå Rektor - Rektorerna och EHT informerar klasserna i miniaulan september Rektorer Frågorna 3, 6 och 9 ska diskuteras på möte torsdag 3 april kl Det är viktigt att minst 2 elever från varje program deltar. Utse eleverna på klassråd. Önskvärt att också lärare deltar. 3. Jag behandlar elever med annan etnisk tillhörighet med respekt? Åtgärder: 6. Jag bemöter alla elever oavsett sexuell läggning med respekt? Åtgärder: 9. Jag respekterar religionsfrihet och annan trosuppfattning? Åtgärder:

ljusdal.se Plan mot kränkande behandling för 2014