BARA LYSSNA Visa Från Utanmyra4.34 Jan Johansson Jazz På SvenskaJazz.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

”Jag är vinden som blåser”
Samtala om böcker.
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
En förskola att förundras i!
En Modern Saga Grodkonungen.
Individuellt lärande tillsammans
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Pronomen.
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Föräldramöte 12 september 2011
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att läsa och studera.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Alla har inneboende.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
= att visa istället för att berätta
Förskoleklassen på Södermalms skola
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
ersätter substantiv ex: personliga, possessiva, reflexiva, relativa
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
HaschAvvänjningsProgram
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Läroplansnätverk förskola
Hur gör du för att förstå en text?
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Studieteknik och inlärning
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Språket som redskap- Introduktion
Det professionella samtalet
Centrala begrepp i musiken
Diskussionstillfälle 4
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Babypsalmsång. Babypsalmsång ett projekt i Växjö stift Upprinnelsen till Babypsalmsångsprojektet är det projekt som Växjö stift drivit kring ”Kyrkorum.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Våra fyra ledord på Mariebergsskolan Trygghet Demokrati Lärande Glädje Trygghet Demokrati Lärande Glädje.
Svenska Inner Wheel Rådet
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Helhet och allsidighet
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Presentationens avskrift:

BARA LYSSNA Visa Från Utanmyra4.34 Jan Johansson Jazz På SvenskaJazz

VAD GÖR VI IDAG Att välkomnas av Musik Vi lyssnar på lämplig musik för grupper Vi Lyssnar på musik och sätter ord på upplevelsen ”Vad är ICDP för dig” i en eller två korta meningar.( Canon i D Pachelbel) Vi arbetar i mindre grupper (ca 10 personer) En av oss ställer sig i mitten, övriga ställer sig runt omkring honom/henne, nära varandra. Vi vänder oss gemensamt till den person som står i mitten. Vi talar, sjunger, viskar, ropar, skriker de ord som han/hon använt. Säg orden i vilken ordning som helst. När vi vi talar, sjunger etc. till personen i mitten och så följer vi också varandras tonläge volym etc. Vi slutar när vår gemensamma ”musik” tystnat. Vi gör om samma procedur igen… Vi reflekterar över vårt gemensamma arbete. Vi avlutar med att lyssna på mer kroppslig musik

VAL AV MUSIK FÖR GRUPPER HARMONISK – DISHARMONI LAGOM STOR INSTRUMENTELL ELLER BARA RÖSTER INTE FÖR LÅNG

Musik vi lyssnade på och som kan vara lämplig för grupper; från mindre till mer komplex: Andante Fra Konsert For 2 Mandoliner 3.42 Antonio VivaldiStilla vita nätter - [Disc 2]Classical Chants d'Auvergne: Brezairola [3:42] Nu6 CANTELOUBE3.42Canteloube, Joseph ( ) Canon i D Pachelbel Visa Från Utanmyra4.34 Jan JohanssonJazz På SvenskaJazz Preludes: Girl with Flaxen Hair [2:51] Co 7 DEBUSSY2.51Debussy, Claude ( ) Bachianas Brazileiras #5 [5:59] Co3 VILLA-LOBOS6.00 Villa-Lobos, Heitor ( ) Musik för rörelse- Kroppslig musik : Narigon3.16 Melingo Invitation to Tango. Latin komplextietkomplextiet komplextietkomplextiet

MUSIKEN HJÄLPER OSS ATT LYSSNA, VARA NÄRVARANDE RYMMA KÄNSLOR/DELA ERFARENHETER KÄNNA GEMENSKAP MUSIKEN VI KAN OCKSÅ HJÄLPA OSS MED ETT GEMENSAMT TEMA

Ett Tema VAD ÄR ICDP FÖR DIG?

Att hitta vår empatiska förståelse och praktik + - Tillit/ Gemenskap/ Vara tillsammans + -Vitalisering/ “flow”/ Inter-subjectivitet + -Medvetande/ Kunskap/Språk Reflekterad/dialogiserad Erfarenhet Empati (sympati) Vitalisering lekfullhet Att upptäcka vår Empatiska/ (Sympatiska) praktik Och förståelse Upplevd/symboliserad/inneboende Förståelse I ett sociokulturellt sammanhang Lyssna/bli lyssnad till (tala/sjunga/ Gester, dansa, måla) Hälsa + -Acceptans – Empati ICDP- praktik Tillit/ Gemenskap/lek/V italisering/accept ans språk/symboler Tillit/ Gemenskap/lek/V italisering/accept ans språk/symboler Effekt socio- kulturellt sammanhang Medfödd förmåga socio- kulturellt sammanhang Medfödd förmåga