Hedersrelaterad problematik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är Vardagsheder?.
Advertisements

Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin

Att bli kontrollerad – att kontrollera
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Likabehandlingsplanen för Korsavadsskolan.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Några följder av heteronormativitet:
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
SET Social Emotionell Träning
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
BARNKONFERENS 2012 Said Niklund, förvaltningschef, Arbetsmarknads- och socialförvaltningen Trollhättans Stad.
Länsresultat.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Vad är identitet?.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ljusdal.se Arbete med Plan mot kränkande behandling för Enkät genomfördes i december Svarsfrekvensen var 53% av eleverna. Av hela Slottegymnasiets.
Uppsökande och förebyggande arbete
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Skyldigheter och rättigheter i skolan
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Söderhamnsmodellen.
Likabehandlingspolicy för Slottegymnasiet
Bör staten styra skolan?
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Östermalsmsskolans föräldramöte
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Vad är identitet?.
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Vad är våld i nära relationer, statistik och begrepp Haninge kommun.
Integritet läroplansanalys.
Presentationens avskrift:

Hedersrelaterad problematik

Vad är hedersvåld Våldet ses och uttalas av kollektivet som en legitim, oundviklig handling för att straffa kvinnors olydnad, bevara familjens heder och värna om släktens sociala överlevnad. Våldet är planerat och kollektivt sanktionerat och beslutat. Förövarna beskyddas av merparten av kollektivet, Våldet drabbar individer av kvinnokön från det att de blir könsmogna, d v s från ca 12-13 års ålder och resten av livet. Våldet är framförallt psykiskt, socialt, fysiskt och även sexuellt. Ett rykte kan vara tillräckligt skäl för bestraffning Våldet drabbar även pojkar/män, bi-, trans- och homosexuella personer. Våldet kan även drabba pojkar och unga män som beskyddar en flicka som inte fogar sig. Eller om de har en relation med en kvinna som inte accepteras av pojkens familj/släkt. Utövarna av hedersrelaterat våld är i första hand män som står nära de utsatta men även närstående kvinnor kan delta.

Hedersrelaterat våld - ett globalt problem. FN:s rapport (UNFPA 2000) visar att uppemot 5000 kvinnor och flickor mördas varje år genom hedersmord av familjemedlemmar. Hedersmord förekommer i bland annat: Egypten, Marocko, Uganda, Iran, Jordanien, Libanon, Syrien, Israel, Turkiet, Yemen, Pakistan, Bangladesh, Indien, Brasilien, Ecuador, i Medelhavsländerna, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Sverige.

Vad hedersrelaterat förtryck och våld inte är: Det är inte en religiös handling inom en viss religion Det är inte en företeelse i något visst land Det är inte ett inslag i någon viss kultur

Hederstänkandet kan förstärkas i samband med flytten till Sverige Den långtgående boendesegregationen. Arbetslösheten bland invandrare är hög. Press från släktingar som inte bor i Sverige. Migrationsprocessen.

Våld mot person i nära relationer Hedersrelaterat våld Individbaserat, vanligtvis en gärningsman Brottet fördömt Oplanerat Ånger, känner ofta ånger och ändrar akut sitt beteende Hedersrelaterat våld Kollektivbaserat, flera gärningsmän, familj,släkt,klan Brottet sanktionerat Planerat Ånger, känner ibland stolthet, Gärningen ger respekt i den egna gruppen

Ett rykte kan vara tillräckliga skäl för bestraffning.

Gruppen har gjort en enkätundersökning för att ta reda på om det förekommer hedersrelaterad problematik vid Slottegymnasiet i Ljusdal. Efter analysen har vi även arbetat med att ta fram förslag på checklistor och handlingsplaner som rör problematiken.

Metod Information om projektet på personalmöte. Alla klassföreståndare i åk 1 fick enkäter att genomföra i sin klass. Enkätfrågorna hämtades från rapporten ”Ingen annan kan leva mitt liv” av Iman Hussein och Shida Kinuka-Svedberg, Länsstyrelsen Gävleborg. Gruppen samlade in och sammanställde svaren.

Resultat av enkäten årskurs 1, vt 2013 Antal elever i årskurs 1 (ej nyanlända)185 st, 13 klasser. Antal svarande – 156 st, varav 89 flickor och 67 pojkar. Svarsfrekvens – 84%. Utlandsfödda flickor – 18. Utlandsfödda pojkar – 10.

Utvalda frågor och svar Tillåter dina föräldrar dig att ha en kärleksrelation? Ja, det har de inget emot. F - 84%, P - 92%. Nej, det är inte OK. F - 8%, P - 7%. Ja, om jag förlovar mig eller lovar att gifta mig med partnern. F - 3%, P - 3%. 4. Ja, om jag sköter det diskret. F - 2%, P - 1,5%.

Är du orolig för att någon förälder eller annan vuxen ska bestämma vem du ska gifta dig med som vuxen? Mycket orolig. F – 12%, P – 3%. Ganska orolig F – 2%, P – 1%. Inte särskilt orolig. F – 4%, P – 3%. Inte alls orolig. F – 80%, P – 92%.

Får du umgås med vänner av motsatta könet på fritiden? Alltid: F 70% P 97%. Ofta: F 21%. P 0%. Ibland: F 9%. P 1,5%. Aldrig: F 0%. P 1,5%.

Får du gå hem till vänner av motsatta könet på fritiden? Alltid: F 77%. P 92,5%. Ofta: F 7%. P 3%. Ibland: F 8%. P 3%. Aldrig: F 8%. P 1,5%.

Om du hade flickvän/pojkvän/ – skulle dina föräldrar acceptera det? Ja – inga problem: F 77%. P 95,5%. Ja – på vissa villkor: F 13%. P 1,5%. Nej: F 3%. P 0%. Vet ej: F 7%. P 3%.

Analys Enkäterna visar att det finns hedersproblematik på Slottegymnasiet. 12,3% av flickorna är mycket oroliga för att de inte själva ska få bestämma vem de ska leva med. Då är inte de nyanlända medräknade. Vidare framkommer det att en del av eleverna, fler flickor än pojkar, är begränsade att besöka vänner av det motsatta könet.

Detta visar att det är nödvändigt att vi arbetar vidare med att ta fram handlingsplaner Nationell forskning visar att ca 20% av ungdomar med utlandsfödda föräldrar är utsatta för hedersrelaterade problem.

Enligt Läroplanen är en av skolans uppgifter ”att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.”

Skollagen Främja jämställdhet mellan könen samt ” 2§ Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografisk hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom. Utbildningen skall inom varje skolform vara likvärdig, varhelst den anordnas i landet. Utbildningen skall ge eleverna kunskaper och färdigheter samt, i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen skall hänsyn tas till elever i behov av särskilt stöd. Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan Främja jämställdhet mellan könen samt Aktivt motverka alla former av kränkande behandling såsom mobbning och rasistiska beteenden ” Källa: Lag om ändring av i Skollagen (1985:1100) SFS 1999:886

Checklista vid mottagande av nyanlända ungdomar på Slottegymnasiet, IM-programmen Samordnare/kurator, skolsköterska och mentor har ett första samtal med varje ny elev med tolk (även syskon skall mötas var för sig). Därefter informationsmöte med tolk om utbildningen då föräldrar deltar. Vid alla informationsmöten skall värdegrunden utifrån Läroplan och Skollag belysas. Kontaktuppgifter till föräldrarna inhämtas. Stor vikt skall läggas vi ömsesidiga förväntningar – vad skolan förväntar sig av eleven och vad eleven kan förvänta sig av skolan. Var tydlig att informera om närvaroplikt och att det är skolan som beslutar om utbildningens innehåll, grupptillhörighet m.m. Syskon skall om möjligt placeras i olika grupper. Under introduktionsveckorna läggs stor vikt vid information om värdegrund och demokratifrågor. OBS! avstämning mot Vägledande samtal !!

Var uppmärksam på om eleven: undviker kontakt med klasskamrater umgås mest med syskon på raster och på fritid ansöker om ledighet för att besöka hemlandet ansöker om annan längre ledighet ej deltar i vissa aktiviteter såsom studieresor, friluftsdagar, teaterbesök, livskunskap Kontinuerliga somatiska symptom exempelvis magvärk, huvudvärk, illamående eller självmordstankar Rigid kontroll av fritiden, eleven är rädd att inte passa tiden när hen går hem från skolan Föräldrar som drar sig undan all kontakt med skolan och föräldrar som motsätter sig stödinsatser från skolans sida

Vid minsta misstanke om hedersproblematik Ta omedelbart kontakt med skolledning och/eller elevhälsoteam.

Handlingsplan för Skolledning/ EHT Prioritera ärendet! Var beredd att avsätta den tid som krävs – avboka andra ärenden. Bestäm tid med tolk som vi kan känna fullt förtroende för. Ha först ett öppet samtal där det också informeras om rättigheter. Ge tid till eftertanke. Lägg upp arbetet så att eleven kan känna sig trygg. Kontakta socialtjänst och Polisen.

Framtida arbete Ta med aspekterna i likabehandlingsarbetet. Arbeta fram handlingsplaner: Som gäller hela Utbildningsförvaltningen, från förskola till vuxenutbildning. Samarbete: Socialtjänst, integrationsverksamheten, polis, flyktingmottagning mfl.

Din släkt är din kropp, Ayla. Pappa är huvudet, mamma är händerna, och dina farbröder fötterna och så vidare Händer det något med en del av din kropp så angår det oss alla. Gör du något dumt med en del av din kropp så får vi alla skulden. Ur ”Aylas saga”, Pia Höjeberg

Rapport Ingen annan kan leva mitt liv: http://www.lansstyrelsen.se/gavleborg/Sv/publikationer/2010/Pages/Ingen_annan_kan_leva_mitt_liv.aspx (2013-01-10)