M. Hernant (2010).

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
Samhällsekonomi 2.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Delårsrapport januari-mars 2011
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Rummet som medium Åsa Thelander Fil.dr.. Vad ska vi diskutera?  Rummet som medium - betydelse  Olika perspektiv på rummet  Rummet i förhållande till.
till en presentation av System och lösningar med RFID
En bransch med många ansikten….
Att arbeta praktiskt.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Marknadsplan för bergborrstål på USA-marknaden Magnus Mårtensson Mattias Langeskär Alexander Larsson.
Block 4: Att driva företag
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Affärsidé - företagets vägvisare
Kollektivtrafikbarometern 2013
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Kunskapsuppbyggnad främjar förtroende Camilla Ferenius 23 nov 2007.
Intressententmodellen.
Välkomna till informatörsutbildningen: Trygga din ekonomiska framtid Viveca Wallén Vrenning Finansinspektionen.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Christoffers Clothing Company
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Samhällekonomi.
Produktens olika delar
JÖRGEN QWIST, VD DELÅRSRAPPORT Q
Butikens marknadsföring
HOLGERS STUGMATERIAL. Holger Larsson grundade Holgers Stugmaterial AB den 24 februari Detta var samma dag som yngste sonen Torbjörn föddes.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Triton Thomas Hofvenstam Riskkapital i träindustrin.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Componenta Wirsbo AB Preliminär rekonstruktionsplan.
Preliminär rekonstruktionsplan
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Intressententmodellen.
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
Sälja en produkt eller tjänst
Ikett Personalpartner AB
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Sveriges bagare och konditorer
(Företagsnamn) Affärsplan
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Presentation av affärsplan
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Målsättning/Huvudsyfte
Presentation av affärsplan
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

M. Hernant (2010)

Butikens ekonomiska resultat… Marknadsbaserat resultat (försäljningsvolym, antal kunder, genomsnittsköp, marknadsandel) Produktivitet (försäljning per arbetstimme, försäljning per kvadratmeter) Finansiellt resultat (Bruttovinst, bruttomarginal, driftskostnader, driftsresultat, lönsamhet) M. Hernant (2010)

Butikernas lönsamhet… M. Hernant (2010)

De mer eller mindre lönsamma butikerna… M. Hernant (2010)

Den nödvändiga förutsättningen… Erbjudande som upplevs ge ”värde för pengarna” Konsumenters betalningar KONSUMENT BUTIK M. Hernant (2010)

Butikens värdeplattform… Kvalitet i köpupp- levelsen Värdelinjen Prisnivå M. Hernant (2010)

Butikens ”beteende”… Marketing mix-skolan (Borden 1953) ”Sexhörningen” Geografiskt läge Sortiment Pris Service Människor Kommunikation M. Hernant (2010)

Samspelet som ger lönsamheten… LOKAL EFTERFRÅGAN OCH LOKAL KONKURRENS Konsumenters butiksvals- beteende Butikens marknads- föring Bruttovinst- procent Kostnader Tillgångar Försäljning Bruttovinst Vinst Lönsamhet M. Hernant (2010)

Produktivitetsmodellen… Försäljning per lagerkrona GMROI X = Bruttovinst per lagerkrona X Varulager per kvadratmeter ”Säljtryck” = Brutto-marginal (%) X Försäljning per kvm GMROS = Bruttovinst per kvadratmeter = Arb.timmar per kvm ”Serviceintensitet” X Försäljning per arbetstim. GMROL X = Bruttovinst per arbetstimme

Fyrfältare per kategori… Låg GMROI / Hög GMROS Hög GMROI / Hög GMROS Låg GMROI / Låg GMROS Hög GMROI / Låg GMROS G M R O S H ö g L å g L å g H ö g G M R O I M. Hernant (2010)

Fyrfältare per kategori… Låg GMROI / Hög GMROS Öka ytan och acceptera en låg (lägre) GMROI. Se över sortimentet på varu-grupps- och produktnivå. Hur förhåller sig fördelning av yta till GMROI? Hög GMROI / Hög GMROS ”MORE” Öka ytan, öka säljtrycket, ex-pandera sortimentet. Låg GMROI / Låg GMROS Minska ytan, minska sortim-entet. Men: Driver produkter kund-ström? Hög GMROI / Låg GMROS Öka säljtrycket. Expandera sortimentet på existerande yta eller behåll sortimentet på en minskad yta. G M R O S H ö g L å g L å g H ö g G M R O I M. Hernant (2010)

Fyrfältare per kategori… Låg GMROL ? ”Fixa schemat” Hög GMROL ? Mer service, mer personal Reducera personal G M R O S H ö g L å g L å g H ö g G M R O I M. Hernant (2010)

Fyrfältare per produkt… ”Vi behöver dem men vi gillar dem inte.” Förbättra marginalen. Försiktiga prishöjningar? Inköpsvillkor? Behåll de bästa, eliminera övriga ”Stjärnorna” Kräver uppmärksamhet. Aldrig slut-i-hyllan. Överväg mer yta, ökat säljtryck och expanderat sortiment. Identifiera kompletteringsprod. ”Eliminera eller fixa” Åtgärder för att ge mera bruttovinstkronor. Se över prissättning och inköpsvillkor Behåll marginal, öka volym Se över prissättning tillsam-mans med leverantörer. Överväg annan placering i butiken. Promotion i butik. A N T L S Å D Många Få L å g H ö g B r u t t o m a r g i n a l (%) M. Hernant (2010)

Destinationsprodukter Egen bruttovinst Kundström-skapande Indirekt bruttovinst Destinationsprodukter Skapar kundström och ger butiken en bild av ”dominerande” butiksvalet. Stärker butikens image. Kärnprodukter Skapar inte stor kundström men stärker bilden av butiken som ”dominerande” butiksvalet. Stärker butikens image. Impulsprodukter Kompletterar kundens köp genom att möta ett oplanerat behov/önskemål. Konceptprodukter Butiken har inte en dominerande ställning men kategorin stärker imagen av ”komplett” erbjudande och möter kompletterings- eller ”tillfällesbehov”. Trafikbyggare Signalerar högt värde för pengarna, driver kunder till butiken och skapar tydliga ”cross-shopping”-möjligheter. Komplementprodukter Ger ett samlat erbjudande kopplat till ”trafikbyggare”.

Destinationsprodukter Visual merchandising Kommunikation Promotion Sortiment Destinationsprodukter Visa övertydligt för att dra folk till ytan. Kommunicera för att stärka ”domin-ansen”, öka mark-nadsandelen och stärka trovärdig-heten. Sätt konkurrens-kraftiga priser och promota för att hålla eller öka marknads-andelen. Komplett med A- och B-märken. Djup för att undvika ”slut-i-hyllan”. Kärnprodukter Behöver inte vara på A-ytor men ska visas tydligt för att signalera ”dominans”. Som ovan. Impulsprodukter Placera på A-ytor men komplicera inte den visuella presentationen. Ingen egen kommunikation men eventuellt som del av ”paket-lösning” Pris för hög GMROI. Ingen promotion. Prioritera A-märken. Undvik slut-i-hyllan. Konceptprodukter Placera på B-ytor. Lagom nivå för att underhålla kund-ernas kännedom. Pris och promotion för tillräcklig GMROI. Minimalt sortiment.

Visual merchandising Kommunikation Promotion Sortiment Komplementprodukter Placera nära destinations-produkter och trafikbyggare. Uppmuntra korsköp mellan olika kategorier. Prissätt för att öka vinsten i butiken. Lagom sortiment av A- och B-märken. Trafikbyggare Skylta tydligt för att betona närvaron. Kommunicera tydligt för att skapa kundström. Pris för att maximera kund-strömmen till dräglig GMROI. Promota ofta. Djupt sortiment av högtrafiksprodukter. Undvik ”slut-i-hyllan” men över-investera inte.

Samspelet som ger lönsamheten… LOKAL EFTERFRÅGAN OCH LOKAL KONKURRENS Konsumenters butiksvals- beteende Butikens marknads- föring Bruttovinst- procent Kostnader Tillgångar Försäljning Bruttovinst Vinst Lönsamhet M. Hernant (2010)

mikael.hernant@his.se F r å g o r ? S L U T mikael.hernant@his.se F r å g o r ? M. Hernant (2010)