Hur lång är en timme?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
easyresearch. se/s. asp Varför?
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Belysning Sjöglimtens Samfällighet
Detta program beräknar automatiskt hur många semesterdagar du har kvar. Klicka här Meddelande från personalavdelningen!
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Bredband för gör-det-självare eller Själv är bäste dräng
Kapitel 11 Prissättning.
Marknadsföring & Internet
Intervju inför ViV-projektet.
Förra måndagen gick vi igenom:
Teknisk rapportskrivning
Att skriva en artikel.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Att tala för att övertyga
Tanken med presentationen Det här är en basal power point-presentation av Göteborgs universitet, framtagen med studentmålgruppen i åtanke. Tanken är att.
1 GfK Consumer TrackingVilka andra kanaler handlar man i? Fredrik Ydell Juni 2009 Vilka andra kanaler handlar man i? Undersökningen har gjort på detta.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Hur lång är en timme? Två timmar av reflektion och konkreta råd
Huvudsatser och bisatser
Upphandling av stöd till bredband
1:a Möte Offert process Avsluts process
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Argumenterande text.
Hur gör man en debattartikel?
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
En guide för arbeten i SO
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Marknadsföring av Projekt X
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Engelska Människokroppen
Moment 2 Mall för presentation av idé
Inledning och avslutning
Synpunkter, klagomål och beröm
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
Hur gör vi nu när löpande redovisning inte längre är hippt? Ludwig Stendahl Affärsutvecklare / Marknadsansvarig Norrland på EY.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
Kommunikationsprocesser
Presentationens avskrift:

Hur lång är en timme?

Överens om förväntningar Strategisk nivå – Varför? Taktisk nivå – Vad? Operativ nivå – Hur?

Överens om beslutsorganisation VILL SKA VETA BESTÄMMA

Vad ska det kosta? Affärsmål – omsättning 20 miljoner Snittaffär värd 500.000;-- Avslut. Antal affärer för att tjäna 20 miljoner 40 st Antal offerter, var tredje offert blir affär 120 st Antal besök, var tredje besök blir offert 360 st Antal leads, var tionde leads blir besök 3.600 st Antal kontakter, var tionde kontakt blir leads 36.000 st Kostnad DR 100;-- x 36.000 = 3.6 miljoner kronor

Debiteringsprinciper Offert som följer processen Timmar Värde Livslängd Spridning Strategi Kreativitet Produktion Distribution Uppföljning

Säljande offerter Säljande och begriplig även för den som inte var med på ert möte. T ex inköpsavdelningen. En inledning med intresseväckare, en kort sammanfattning och målet med offerten. Påminn om det ni faktiskt är överens om: Kundens situation, specifika behov, problem, krav och önskemål. Hänvisa till den godkända motbriefen De avgörande kriterierna; obs-värde, klirr i kassan, synas och påminna, trygghet, totalekonomin osv

Säljande offerter 2. Arvodet som inte är produktion. Samma oavsett om enheter tillkommer eller tas bort Strategi: Analys av konkurrenter, varumärket, positionen, problemet, behov, omvärld, målgrupp, mål osv B. Kreativt koncept: Tonalitet, Moodboards, idékoncept, presentation av skisser

Säljande offerter 3. Arvodet per enhet. Kunna ta bort och lägga till enheter utan att allt förändras Pris för leverans, inte timme/titel C. Produktion Texter, Medverkan vid fotografering, Upphandling av underleverantörer, Tidplanering, Korrekturhantering osv

Säljande offerter 4. Exklusive Exempel: Moms, Frakt, Ändringar efter tredje korrektur Kundändringar som påverkar tidplanen Inköp som ej kunnat förespås vid offertdatum Bildrättigheter Adaption till andra kanaler Repro, Retuscher

Säljande offerter 5. Avslutning Inte slentrian! Ange skäl till varför kunden ska agera NU! Referenser och andras erfarenheter

Säljande offerter 6. Formen Gör den luftig och lättläst Vanliga brister: Långa, tunga meningar med en torr och opersonlig text För mycket detaljer, tekniska uttryck, reservationer Dålig finish och paketering

Argumentera rätt Man kan inte tycka fel Vinna diskussionen men förlora kunden Invändning är inte samma som NEJ TACK Bekräfta + Öppen fråga

Ja, man kan tycka det är mycket pengar, men… + … har du tänkt på allt du får? / … utslaget per kund blir det endast X … denna annons kan du använda som butiksmaterial, brev till kundklubben = …nu talar vi om er position på marknaden (de riktigt stora värdena) - … låt oss då se vad vi kan ta bort

Lycka till med ett riktigt roligt arbete! Gunilla Bergh Bidemar gunilla@engagemarketing.se 0705-640641