Vad är en ide´?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
Svenska Fotbollsakademin
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
- Konsten att ge feed-back
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Mental träning Mål & Motivation
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova?
Intressenter OL108A.
Tränarskap/frågor 1.Finns det några normer, regler, policys vilka ledare förhålla sig till inom din idrott? 2.Vad innebär motivation för dig? 3.På vilket.
Värmlands Handbollsförbund
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Lyckad träning Hur?.
Fotbollsverksamheten
Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Gemensamma mål Mål En gemensamhetskänsla Lagmål Individuella mål
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Värmdö HC´s U9-U10 Hockeyskola 6-7 år U 8 U11-U12 U13-U14 U15-U16 B-jun A-jun A-lag B-lag Vetsutbildningstrappa Framåt.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Tränarträff 10/ Mästerskap 2011  VM ind Rotterdam 8-15/5  JEM Kazan 15-24/7  EM Gdansk 8-16/10  SOC 19-23/10  JVM Bahrein 13-20/11.
Arbetsmodell: Fortuna FF VAD – Vad ska tränas?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Utvecklingssamtal Sandvikens IF P Titta på de olika områdena och prata igenom med barnen vad de själva tycker att de är bra på och vad de tycker.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Värmlands Handbollsförbunds Lägerstege. Hur får vi våra spelare att utvecklas och prestera resultat? Må bra! Människoperspektivet Tränings och spelidé.
Page Ledare VIK P04 Blå. Page Ledare VIK P04 Blå Utvecklingsmetodik R I K B Kommunikation och ansvar D Årsplanering och ekonomi.
-Jesper -Eddy -Jerresand Kasper Rafael Rahmat Viktor Jack Martin Gustav Nils Sebastian VideHenrik Startelvan – Ekerö.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Spelförståelse Steg 3 Vad är spelförståelse? ”Förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, d v s att man har en bild.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
VAD ÄR EN TALANG OCH VILKA ÄR TALANGER?. Fotbollsspelare som visar vilja och glöd för att utveckla sina fotbollsfärdigheter är de spelare som kommer nå.
7-mannamatch spel 9-12 år Anfallsspel Målvakten rullar eller kastar ut bollen till någon av medspelarna. Bollhållaren fortsätter speluppbyggnaden med att.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
Föräldramötets agenda Föregående protokoll Träning 1. Uppföljning 2. Utvecklingssamtal 3. Planering för våren och försäsongsträningen 4. Mål för spelarna.
Säsongen Fotbollsdagen Träning Träning Inledning grovplaneringP.B Inledning grovplaneringP.B Grupparbete:
Rev 3 Jitex F01 Planering och målsättning säsongen 2012.
Uppstartshelg 8-9/4 Mål och ambitioner Förväntningar/krav
Coaching.
Startelvan – Rågsved Martin Gustav Nick Rafael Eddy Jack Rahmat Nils
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Föräldramöte IF Lejonet U12
SPELSÄTT GEFLE IF F03 ANFALLSSPEL FÖRSVARSSPEL BOLLVINST BOLLFÖRLUST
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Specifika spelmoment Frilägen Inspel från kant Skymda lägen/styrningar
Delat beslutsfattande och SIP
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Verktyget Utmärkelsen….
Förälder och ny som ledare
Förbättra klubbkvalitet
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Maria Nordin Institutionen för psykologi
SPELARUTBILDNINGSPLAN MEDELPADS FOTBOLLFÖRBUND
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Möte 19/3.
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Vad är en ide´?

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE 1. ARV SPELFÖRSTÅELSE TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning SPELINTELLIGENS SPELUPPFATTNING SOCIAL SPELFÖRSTÅELSE INTELLEKTUELL FÖRMÅGA PERCEPTUELL FÖRMÅGA FYSISKA KVALITÉER Motorisk skicklighet Kognition Roll Relation Spelförtroende Split vision Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Kognitiv och Perceptuell psykologi Mottag av stimuli Hämt av stimuli Minnes processer Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Tankeprocesser Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Scanning Focusering ERFARENHET Inlärning Igenkänning MOTIVATION Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Associera Fantisera Drömma Kreativitet Upfattnings förmåga Mönster- igenkänningsteknik Lirare Sociala roller Hierarki Konsekvenser Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans Trygghet Kompetens Självtillit Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel Självklarheter Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE

Vad är en spelide'? En spelidé är ett planerat och systematiskt sätt att jobba med: målvakter försvarsspel anfallsspel Individuell kollektiv

Hur kan denna spelide' uppstå? den kan uppstå helt spontant den kan uppstå medvetet – planerat, strukturerat d.v.s. det finns en tanke bakom.

Hur kan man utveckla en spelide´? tankearbete planering kommunikation - spelare – ledare, lag/förening

En spelide´måste vara i ständig utveckling Vad är bra ? Vad är mindre bra? Vad händer i framtiden?

Fördelar med en spelide´. en spelide´är grunden för feedback en spelide´möjliggör en långsiktig utveckling en spelidé gör det möjligt att prestera 100 % man får en kortare inlärningstid (50% påstår en del) det ger en trygghet och säkerhet ett spel som spelarna förstår ”äga spelet” Det skapar en bas att utgå ifrån * finns ett syfte och mål med det man gör/ fördelar och nackdelar blir ty7dliga

Hur ser man att en spelide' finns Spelmomenten upprepas. Hela laget deltar i genomförandet och utvecklingen av det. Man ser att spelarna vet hur man ska agera, vilket ger en säkerhet och trygghet. Det behövs inte så mycket kommunikation, den sitter i ryggmärgen. Finns en frihet att utifrån spelidén agera individuellt. ”man vågar att lyckas”

Spellide' - försvarsspel Vi får en klar rollfördelning. Klarare ansvarsfördelning utespel/mv Vet när försvarsspelet börjar. Faserna blir klarare Skapar fler räddningar Skapar fler målchanser Ger en trygghet Färre mål bakåt Viktigast allt den ger en möjlighet till Feedback”

Spelide' - anfallsspel Klar arbetsfördelning/roll Ger en ökad förståelse. Vad? Varför? Hur? Fler mål Trygghet/ Självförtroende Ger möjlighet till självförtroende

Hur väljer man en spelide'? Spelarnas kvalitéer: teknik/taktik fysik mentala/ sociala

Välj rätt spelide' för dina spelare Att skapa en spelidé’ bör alltid leda till delaktighet, vilket är grunden för mänsklig motivation. Motiverade spelare vet vi kan nå oanade nivåer . Motivation är den starkaste drivkraften vi har. Hur får vi fram motiverade spelare?

Hur utvecklar man en spelide'? Listar allt som är positivt med den Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

Hur utvecklar man en spelide'? Listar allt som är positivt med den Listar allt som är negativt Målet är att få över allt det negativa till det positiva

Vad ger det åt spelaren? Det ger spelaren en rytm i sitt agerande ” tanke – känsla - handling” Större möjlighet att bli bättre.” lättare att få feedback” Kan utnyttja spelarens potential till 100% Skapar en laganda ”Så här spelar vi” Skapar ett självförtroende. Detta har vi varit med om att ta fram! Ger resultat på lång sikt

Vilka gör jobbet? Detta är ett jobb för alla spelare och ledare att medverka i. Genomför man detta på rätt sätt skapar det medansvar och delaktighet som är helt avgörande. Det krävs stor kunskap och kompetens, men det kan man skapa sig genom studier av andra föreningar och lag. Det allra viktigaste är ett gott ledarskap och ett stort intresse från spelarna.

Några nyckelfärdigheter för: Anfallspelare Försvarsspelare Målvakt

Anfallspelare: Kunna passa och fånga bollen i hög fart Kunna göra genombrott åt både höger och vänster Kunna dra på sig nästa spelare och passa vidare trots att man blir tacklad Kunna behärska 3 – valsituationer och inte behöva bestämma sig i förväg om man ska skjuta passa vidare – eller spela in på linjen Kunna klara av minst två målskott som alternativ från sin position

Försvarsspelare Kunna ta sin gubbe. ( Tackla/stöta och röra på fötterna) Kunna värdera sin motståndare Kunna kommunicera med sin medspelare Behärska de tre Ö:na överta, överblicka, överlämna

Målvakt Behärska grundparaderna från olika skottpositioner Kunna sätta igång spelet snabbt, både kort och långt Kunna läsa täcket Kunna lura skytten Rädda bollen, till skillnad från att endast bli träffad

Schema för att utvärdra sin spelide'. Match --------------- - ------------------------ Datum Utförd av spel/namn/position_______________________ Med bedömning av lagets insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Med bedömning av min egen insats mot bakgrund av spelidén. Mindre bra Medel Bra Vad var bra? Vad var mindre bra? Hur kändes det under matchen Vad/vilka åtgärder tycker du att vi/du ska vidta?

Modell till analys av en match För att kunna analysera och ge feedback efter match / prestation måste det inför matchen finnas uttalade mål: Klara och tydliga Kollektiva – utifrån en spelidé Individuella – utifrån en spelidé Mätbara Utfallet ska visa på: Uppnådda mål Icke uppnådda mål Åtgärder Ex. Skapar lägen men gör inga mål Vad göra - program med spänst Om vi inte skapar möjligheter som spelidén ska ge, utvärdera spelidén

Vi vill skapa följande Spelaren äger spelet Analysmodell av en match Åtgärd Match 3 Åtgärd Feedback Match 2 Match 1 Feedback Spelaren äger spelet Skapa medansvar Spelaren äger sin träning Spelaren äger sin träning