Välkomna till Scania Besökets upplägg:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Scanias motormontering Södertälje
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
En introduktion till SEB Way
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Informationsmöte Akademi Gul och Blå. Innehåll möte Organisation Organisation HTK:s syn på grupp planering, träning mm. HTK:s syn på grupp planering,
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Tillståndskontroll Avesta Jernverk.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Fakta om undersökningen
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Presentationens avskrift:

Välkomna till Scania Besökets upplägg: - Vi ska visa upp en svensk industri med imponerande historia och ljus framtid. - Vi ska visa er vad det är som gör att vi är världsbäst (SPS & modulsystemet) - Vi ska på ett säkert sätt visa produktion av lastbilshytter. Vi beräknar att avrunda cirka klockan ??? Ge besökarna en helhetsbild av företaget så att de kan fokusera på den efterföljande rundvandringen och lämna företaget med en stor förståelse för vad Scania: - vad vi gör? (världsledande företag som tillverkar lastbilar, bussar och motorer och har tjänster inom service och finansiering.) - var någonstans i världen vi gör det? (Vi finns nästan i hela världen förutom nordamerika) - när vi gjort olika saker? (producerat produkter som cyklar, flygplan, bilar, tågvagnar, motorer. Startat fabriker i länder som Brasilien, Frankrike, Holland och Ryssland) - hur vi gör? (SPS, modulsystemet, förbättringsgrupper) - varför vi gör som vi gör? - vem?

Presentation Vi ska prata om godis Godisexempel: Fest med lyckad och misslyckad godsitömning 3 symboler - Godis är gott, älska avvikelser - Alla behövs, delaktighet viktigt - Godisskålen är hur produktionssystemet gör avvikelser synliga Heter: Ruthger de Vries Gör idag: Platschef Scania Oskarshamn Gjort: Scania 19 år, produktion och logistik

Agenda Introduktion Scania Scanias ’Leanresa’ SPS Ledarnas roll Sammanfattning Frågor

LEAN RESULTS

Alla bidrar till kontinuerligt förbättring LEAN: Alla bidrar till kontinuerligt förbättring Presentation Vi ska prata om godis Godisexempel: Fest med lyckad och misslyckad godsitömning 3 symboler - Godis är gott, älska avvikelser - Alla behövs, delaktighet viktigt - Godisskålen är hur produktionssystemet gör avvikelser synliga

Välkomna till Scania Besökets upplägg: - Vi ska visa upp en svensk industri med imponerande historia och ljus framtid. - Vi ska visa er vad det är som gör att vi är världsbäst (SPS & modulsystemet) - Vi ska på ett säkert sätt visa produktion av lastbilshytter. Vi beräknar att avrunda cirka klockan ??? Ge besökarna en helhetsbild av företaget så att de kan fokusera på den efterföljande rundvandringen och lämna företaget med en stor förståelse för vad Scania: - vad vi gör? (världsledande företag som tillverkar lastbilar, bussar och motorer och har tjänster inom service och finansiering.) - var någonstans i världen vi gör det? (Vi finns nästan i hela världen förutom nordamerika) - när vi gjort olika saker? (producerat produkter som cyklar, flygplan, bilar, tågvagnar, motorer. Startat fabriker i länder som Brasilien, Frankrike, Holland och Ryssland) - hur vi gör? (SPS, modulsystemet, förbättringsgrupper) - varför vi gör som vi gör? - vem?

Vision ”Scania ska vara det ledande företaget i sin bransch genom att skapa bestående värden för kunderna, anställda, aktieägare och för samhället där Scania är verksamt.” LASTBILAR Scania utvecklar, tillverkar och säljer lastbilar med en totalvikt över 16 ton för fjärrtrafik, bygg- och anläggningstransporter samt för distribution och samhällstjänster.  BUSSAR Scania koncentrerar sig på bussar med hög passagerarkapacitet för turist-, linje- och stadstrafik. Bussverksamheten är inriktad på att leverera kompletta fordon baserade på Scaniakomponenter till kund (Linjetrafikbussar säljs kompletta, dock ej turistbussar. Vi säljer också chassier till turistbussar). MOTORER Scanias industri- och marinmotorer används i generatoraggregat, entreprenad- och jordbruksmaskiner samt fartyg och stora fritidsbåtar. TJÄNSTER Scanias växande utbud på servicerelaterade produkter och tjänster stödjer transport- och logistikföretagen i deras affärsverksamhet. Utbudet omfattar såväl reservdelar, underhållsavtal och verkstadstjänster dygnet runt i olika världsdelar som förarutbildning och IT-stöd för transportplanering. FINANSIELLA TJÄNSTER Finansiella tjänster är en viktig del av Scanias affär och ingår ofta i kostnadseffektiva totallösningar för kunderna, vilka kan välja mellan lånefinnaisering, olika fomer av leasingskontrakt och försäkringslösningar.

Scanias kärnvärden Kunden först Kunden är i fokus I vårt arbete och när vi fattar våra beslut. Respekt för individen Vi känner oss respekterade av chefer och arbetskamrater och kan påverka. Alla får möjlighet till utveckling utifrån individuella förutsättningar. Kvalitet Vi stärker vår konkurrenskraft genom att göra oss av med slöseri. Scanias kärnvärden kunden först, respekt för individen och kvalitet är basen för Scanias kultur, ledarskap och framgångar. Kunden först Genom att förstå kundens affär kan Scania skapa mervärde. Kunden är i fokus för hela värdekedjan: från forskning och utveckling, via inköp och produktion, till försäljning, finansiering och leverans av tjänster. - Standardisering - Takt Respekt för individen Respekt för individen innebär att erkänna och använda alla medarbetaren kunskap, erfarenhet och strävan till ständiga förbättringar i verksamheten. I det dagliga arbetet föds inspiration och nya idéer samtidigt som Scanias medarbetare utvecklingar sina färdigheter. Detta skapar en grund för ständigt förbättrad kvalitet, effektivitet och arbetstillfredsställelse. - Utjämnat flöde - Balanserat flöde Kvalitet Hög kvalitet är en förutsättning för att Scanias kunder ska vara nöjda och lönsamma. Genom att förstå kundernas behov, förbättrar Scania kontinuerligt kvaliteten på produkterna. Avvikelser är en värdefull källa till ytterligare förbättringar, något som utnyttjas i väletablerade processer. - Realtid (snabb felåterförning = snabb förbättring) - Visuellt

Historisk tillväxt 2009 Producerade fordon Lastbilar Bussar 80,000 70,000 60,000 50,000 2009 40,000 Svängningar i konjunkturen är återkommande och på sikt finns alla förutsättningar för en stark global efterfrågan på transporter. Våra planer att leverera 150 000 fordon år 2015 innebär att Scania ska ha en tillverkningskapacitet för det inom befintlig struktur och med oförändrad bemanning i produktionen. Med andra ord, att genom ständiga förbättringar minska takttiden med 1 sekund/månad och genom det nå målet år 2015. (Leif Östling, februari 2009). Scanias styrka Scanias historiska framgångar bygger på ett antal viktiga faktorer, varav de tre viktigaste är: - Tunga fordon, Scania tillverkas bara i segmentet 16 ton+ Modulsystemet, av "byggklossar" skräddarsys fordon för varje transportuppgift - Integrerad servicemarknad, Scania levererar ett paket bestående av fordonet, men också av reserv-, och servicetjänster och finansiering. ”One stop shopping” - Tillväxtmarknaderna, Central- och Östeuropa, Latinamerika och Asien är marknader som Scania satsar rejält. 30,000 20,000 10,000 1946 1955 1965 1975 1985 1995 2008

Scania Europa Söder- tälje Luleå Zwolle Söder- tälje Angers St Peters 6/17 Scania Europa Söder- tälje Zwolle Luleå Söder- tälje Angers St Peters -burg Scania lastbilar och motorer i Europa: - Södertälje, Sweden: axlar, växellådor, retarder, motorer och växellådor - Oskarshamn: Hytter för Scanias europeiska produktion. - Luleå: rambalkar och bakaxelbryggor Chassieverkstäder: - Södertälje 20% - Angers 30% - Zwolle 50% Scaniabussar: - S:t Petersburg, Russia - Slupsk, Poland (Busstillverkningen sker i Sverige, Brasilien och Mexiko. Karossering av bussar sker i Polen och Ryssland. ) SLA! Då ska vi se… vi har pratat om Scanias vision, vår historia och om företaget globalt. Nu kommer vi till staden där vi är just nu… Oskars- hamn Slupsk

Scania i Oskarshamn - Tillverkar lastbilshytter till Scanias europaproduktion - Kalmar läns största industri - Fabriksytan under tak är 70 ishockeyrinkar stor - Bror-Göte Persson började producera hytter för mer än 60 år sedan - Ca 1800 anställda + 300 i dotterbolag - Producerar ca 100 hytter / dag (2009) - Ca. 35% kvinnor (460 kvinnor, 1280 män (1740 totalt)) - BE-GE-HISTORIA: Bror-Göte Persson var en driftig entreprenör som såg möjligheter. I Oskarshamn köpte han en gård med tillhörande skog och en verkstad med tillhörande mack. När kriget kom och det blev brist på drivmedel börja han att sälja ett alternativt drivmedel (gengas och kol) med tillhörande system som han monterade på fordon. När det åter fanns tillgång på drivmedel hade han skapat tillräckliga tillgångar för att starta igång en hyttfabrik, vilket han gjorde eftersom efterfrågan på hytter var stor då han var återförsäljare för Scania-Vabis-chassi. Stommen till hytten var gjord av trä som var plåtbeklädd. Oskarshamn kommun har ca 30 000 invånare. DAGENS RUNDVANDRING: Vi kommer att gå genom vår fabrik genom att följa flödet; från plåtrulle till färdig hytt. Vi börjar rundturen med att gå över logistikyta där alla våra leverantörer lastar av delarna, sen fortsätter vi i press, fortsätter in i kaross, grundmåleriet, vi kommer se en film om täcklacksmåleriet eftersom det är renrumskrav där och vi därför inte får bli insläppta. Vi avslutar med monteringen. När ni är i grundmåleriet kommer ni att se våra färdiga hytter som står och väntar på leverans. Inomhusbuffertar har vi mellan våra verkstäder från och med när hytten lämnar kaross och tar sig till grundmåleriet på grund av vädret. Det är först när hytten lämnar monteringen som vi tar ut hytten utomhus.

Scanias modulsystem Modulsystemet Scanias produktion bygger på ett modulsystem som innebär att flertalet fordons- och motorkomponenter kan ingå i många olika kombinationer. Det innebär i sin tur att det med ett begränsat antal komponenter går att åstadkomma en stor variation av fordon, vi möter de bredaste kundkraven med lägsta möjliga antal artiklar och komponenter. Samtidigt ger modulsystemet stordriftsfördelar i utveckling, produktion och service Våra konkurrenter jobbar hårt för att ta efter vårt logiskt uppbyggda produktsystem, men vi har fortfarande ett försprång. Vi klarar vår tillverkning med ca 14 000 artiklar. Modulsystemet är en förutsättning för effektiv produktion, men framför allt en fördel för kunden som får ett fordon byggt för sitt transportbehov.

Agenda Scania Scanias ’Leanresa’ SPS Ledarnas roll Sammanfattning Frågor

Scanias ”Leanresa” - Scania och Toyota - 1996 Kentucky – P2000 - 1999 Träning hemma - SPS Konsultgruppen och forskare Stegmodellen Leanfolket struntade i cheferna, gick direkt ut till line för att starta förbättringsarbetet. Resultatet blev ???? på line samt SPS Kaizen träning på plats i Japan

What gets measured gets done RESULTS

Kärnvärden PRINCIPER METODER RESULTAT Introducera några nya begrepp: Grunden är filosofier Vi kan härleda ett antal principer För att uppfylla principerna kan vi ha olika metoder Genom att följa resultatet ser vi att vi har rätt metod.

Kärnvärden WIN WIN WIN Respekt för Eliminering av Kunden först individen Eliminering av slöseri Kunden först

Inre och yttre drivkraft till förändring 18 Omvärldsbilden skall inte göra oss rädda utan skapa en känsla av att det vi gör har betydelse. Det står massor på spel och vi håller allt detta i våra händer. Ingen kan stå utanför. Oavsett om omvärlden kräver det så ser vi en möjlighet. Medarbetarnas behov av utveckling kopplas och används till att driva ut slöseriet och öka kundnytta. Inre och yttre drivkraft till förändring Info Class Internal Department/Name/Subject Your date here 18

Prioritering 1. Säkerhet/Miljö 2. Kvalitet 3. Leverans 4. Ekonomi Daglig styrning ska följa våra prioriteringar.

Standard som bas för förbättring Ständiga förbättringar Rätt från mig Förbrukningsstyrd produktion Normalläge - Standardiserat arbetssätt Utjämnat flöde Balanserat flöde Standardisering Takt Visuellt Realtid Själva godisskålen Det blir synligt och tydligt när något är fel Består av sex st principer

Vad är ett standardiserat arbetssätt? Den för närvarande bäst kända och överenskomna metoden att utföra ett arbete, med hänsyn till säkerhet, kvalitet, leverans och ekonomi.

Positionsstandard - Vad består den av

Tempobeskrivning Vad består den av Allt som behövs för att göra rätt

Standard som bas för förbättring Finns standard Nej Skapa standard Ja Följs standard Nej Utbilda/Följ upp Ja Ny standard

Det unika med Scania och SPS Vi älskar avvikelser, den dagen då vi inte ser avvikelser försvinner möjligheten att bli bättre De som jobbar i en process ska också kunna förbättra den. Om alla medarbetare kan metoder för att ställa av avvikelser, har vi bara inom Oskarshamn 1800 personer som dagligen gör oss bättre. Konsultgruppen och forskare Stegmodellen Leanfolket struntade i cheferna, gick direkt ut till line för att starta förbättringsarbetet. Resultatet blev ???? på line samt SPS Kaizen träning på plats i Japan

Agenda Scania Introduktion Scanias ’Leanresa’ SPS Ledarens roll Sammanfattning Frågor

21-05-2006 Ruthger de Vries/MC

Ledarens roll Den viktigaste egenskaperna hos en ledare är att vara en bra tränare. Lärarhandledning Läs OH:n Fråga: Varför är det så viktigt att vara en bra lärare? Svar: För att kunna ge din personal rätt kunskap och förståelse. Fråga: När är ni lärare? Svar: “Alltid” när ni är bland andra. Vi är övertygade om vikten av bra träning. Kännetecken på bra träning är att den är: Konsekvent Använder effektiva träningsmetoder. Täcker in både “hur” och “varför” Använder de olika stegen i lärandeprocessen effektivt

Ansvarar för att produktionsmålen uppnås Ledarens roll Ansvarar för att produktionsmålen uppnås 1. Etablerar en standard! 2. Ser till att standarden efterlevs! 3. Förbättra det standardiserade arbetssättet! Utbildar och motiverar sin personal

Montörsträning i 4 steg: Visa och instruera Övning ger färdighet Montörsträning i 4 steg: Följ upp 1 2 3 4 Förbered Montören Operation (VAD) Viktigt att tänka på (HUR) Orsak (VARFÖR) Tempo beskrivning:

STEG 1 - Förbered Montören Avdramatisera Beskriv jobbet Kontrollera förkunskaper Motivera Positionera Montör Tränare STEG 2 - Visa och instruera Visa 3 gånger, förklara VAD, HUR & VARFÖR Kontrollera förståelse Uppmuntra frågor Ställ frågor Tränare Montör Besvara frågor STEG 3 - Övning ger färdighet Öva jobbet 4 gånger (minst) Rätta fel Återkoppla Förklara: VAD HUR VARFÖR Montör Tränare

PL på Toyotas Takaoka Plant STEG 4 - Följ upp Anvisa support Uppmuntra frågor Kontrollera mot standard Coacha extra vid behov Trappa ner uppföljningen Träna själv Tränare Montör -”Genom att kontrollera och se visar jag respekt för varje medarbetares aktiviteter”, PL på Toyotas Takaoka Plant

Ständiga förbättringar Utmana Nivå 3 Förbättra Nivå 2 Nivå 1 Avvikelse

Resultat

Sammanfattning Ledarens roll i SPS: Etablera en standard Ser till att standarden efterlevs Förbättra det standardiserade arbetssättet För att: Alla ska bidra till kontinuerligt förbättring

Välkomna till Scania Besökets upplägg: - Vi ska visa upp en svensk industri med imponerande historia och ljus framtid. - Vi ska visa er vad det är som gör att vi är världsbäst (SPS & modulsystemet) - Vi ska på ett säkert sätt visa produktion av lastbilshytter. Vi beräknar att avrunda cirka klockan ??? Ge besökarna en helhetsbild av företaget så att de kan fokusera på den efterföljande rundvandringen och lämna företaget med en stor förståelse för vad Scania: - vad vi gör? (världsledande företag som tillverkar lastbilar, bussar och motorer och har tjänster inom service och finansiering.) - var någonstans i världen vi gör det? (Vi finns nästan i hela världen förutom nordamerika) - när vi gjort olika saker? (producerat produkter som cyklar, flygplan, bilar, tågvagnar, motorer. Startat fabriker i länder som Brasilien, Frankrike, Holland och Ryssland) - hur vi gör? (SPS, modulsystemet, förbättringsgrupper) - varför vi gör som vi gör? - vem?

Förbättringssnurran

Modul 4 Förbättringsarbete Problemlösning Modul 3 Standardisering Att se Genom att uppfylla de principer vi gått igenom har vi uppnått ett första normalläge.