Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson 060830.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Nyttorealisering på 10 min
Examensarbete - ett projekt
Stöd för analys och förbättring
Att utvärdera nyttan av FoU
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Utvärdering, varför då? hur då?
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Lars Niklasson Linköpings universitet
Regional mineralstrategi för Norrbotten och Västerbotten Skellefteå 23 oktober 2012.
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Välkommen till ESF:s seminarium
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Finansiell samordning – för vem ger det resultat ?
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Så svarar du på frågan: Och vad ledde detta till då?!
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Innovativa e-tjänster för kompetensutveckling och verksamhetsstöd för kundservice Innoveta.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Statliga stöd i alkoholpolitiken – Påverkas ungas alkoholkonsumtion? (RiR 2010:21) Gudrun Antemar Michael Kramers, Ulrika Strid, Magnus Gimdal och Anders.
BUDGET - EN EKONOMISK PLANERING
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
I Lekplats-, badstrands- och miljögruppen som skall genomföra en analys av användningsbehov, miljöhänsyn samt lämna förslag till investeringar och underhåll.
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Finansiell samordning
Kommunikationsplan för ----
Balanspaket Ekonomisk balans senast 31/ Minskad sjukskrivning.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Hur stärker vi Socialfondens chanser att göra skillnad? Lärkonferens 25 – 26 augusti 2010 ESF-rådet, processtöd och temagrupper.
”Miljarden” & ”Garantin” Miljarden, Start 2006 Minska ohälsotalet Flera projekt pågår Överenskommelse Garantin, Start Lätt & medelsvår.
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
Förändringsprocessen
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Miljömålen består av tre slags mål
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Miljömålen består av tre slags mål
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

Att utveckla lärandet i och av Starka Forsknings- och Innovationsmiljöer Göran Andersson

Att utveckla lärandet i och av våra insatser Varför då? – Förstå om och hur våra insatser fungerar, om de är effektiva och kommer åt det vi vill åtgärda – ger avsedda effekter (systempåverkan) – Att kunna förändra, utveckla och komplettera våra insatser medan de pågår (investering) – Ökade krav på att kunna förklara och tydliggöra ”nyttan” av VINNOVAs medel för vår uppdragsgivare (legitimitet)

Handling Reflektion Lärande VINNEXCELLENSE, VINNVÄXT, INSTITUT, FORSKAoVÄX, VINN NU, VINNVINN, NYCKELAKTÖRER, ETC. UTVÄRDERING Midterm utv. Effektstudier Int. Jämförelser PROCESSTÖD Utbildningar Projektledarträffar Interaktivforskning Processkonsulter UPPFÖLJNING Intervjuer Årsredovisning Lägesrapporter Löpande kontakter Specifika studier

Lärandet kostar Arbetstid och reda pengar både inne på VINNOVA och ute i projekt/processer men Prioriterat och skall budgeteras i våra aktiviteter (omfattning 5% )

Exempelvis… Att utveckla indikatorer som visar framsteg och resultat/effekter Att utforma lägesrapportering som tillgodoser alla intressenter Att ha bra metoder för att kunna kommunicera sina resultat