Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
DemoskopPanelen 2013.
Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Magnus Henrekson Mikael Stenkula
Lars Sandberg Företagares synpunkter på systemet Kreativa grupper, upplägg och resultat.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Västernorrlandsmötet 14 september.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Varför växer inte vissa företag?
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kulturella och kreativa näringar i Halland - nuläge och framtid
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Kluster för internationell marknad.
En föreläsning i två akter
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Rostows Take-off teori.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Från idé till projektplan
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
INNOVATION VAD ÄR DET OCH NÄR SKALL MAN HA DET?. Tyvärr är vi offer för ”Innoflation” där allt vi gör kallas för innovation och i och med det blir begreppet.
Telecomfakta 026 –
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Arbetsförmedlingen Lars Roth.
Christoffers Clothing Company
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
CIRCLE, Lund University, Sweden CENTER FOR INNOVATION, RESEARCH AND COMPETENCE IN THE LEARNING ECONOMY Företagande på Landsbygden Martin Andersson Lund.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Vendingfakta 026 –
BNP i fasta priser.
Regionala styrkor och branschkluster i Helsingborg-Helsingör
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
Sveriges exportstrategi
Produktens olika delar
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
En metautvärdering av socialfondsprojekt som arbetar med funktionsnedsättning. Av: Sara Algodin-Paulic.
Produktion, handel och transport
Rostows Take-off teori.
Presentationens avskrift:

Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad - öppna föreläsningar om entreprenörskap och småföretag

Vi har fått höra talas om både det svenska musikundret, och det svenska modeundret… Är det bara snack, eller finns det någon substans i kulturella näringar? Hur viktiga är de i svenskt näringsliv?

Viktiga i svenskt näringsliv? Kreativ tillväxt? (ITPS (2008) “Upplevelseindustrins”: sysselsatta ”Cultural economy”: sysselsatta (drygt sysselsatta som är gemensamma)

ITPS…

Vad är den kulturella ekonomin? Tre huvudsakliga egenskaper kännetecken: 1.Värdet av produkterna (varor och tjänster) är deras symboliska/ upplevelsemässiga/status roll “artifacts whose psychic gratification to the consumer is high relative to utilitarian purpose” (Scott 1997, 323). 2.Engel’s Law 3.Producenter tenderar att agglomerareras…medan deras produkter flyter fritt runt världen the world.

Varför ska vi intressera oss för dessa verksamheter? Kulturella näringar→Investeringar,arbeten, inkomst, export, nya metoder Kulturell input →Central servicefunktioner till andra regionala industrier Kreativa verksamheter→Hjälper företag/regionen attrahera och behålla kompetens Kreativa människor→Gentrifieringsprocesser →Definierar regionens ‘brand’ →Kreativt ‘buzz’ Kreativ arbetskraft→Ökar kreativiteten, innovatitionskraften i hela ekonomin

Varför ska vi intressera oss för kulturella näringar? Därför entreprenörskap är en naturlig del av dessa verksamheter: Många nya företag och micro-entreprenörer Anställda med sidoverksamheter (egna företag vid sidan av och verksamhet över och mellan olika typer av kulturella näringar)

Kreativitet, innovation och entreprenörskap i kulturella näringar? Under hösten 2007 genomförde vi en webbaserad enkätundersökning Syfte: att belysa förutsättningar, möjligheter och hinder för individuell kreativitet och arbete samt företagande och entreprenörskap inom de kulturella näringarna Individfokus, möjlighet att jämföra mellan branscher Ca 3500 personer svarade. Underlag för relevanta analyser av kulturella industrier

Respondenterna – en bild av kulturella näringar Kulturella näringar – en definition Kulturella näringar – inte bara det kreativa geniet

Respondenterna - en bild av kulturella näringar Åldersstrukturen Utbildningsnivån inom kulturella näringar

Koncentrerade till urbana miljöer Men flera regionala centrum Employment in municipalities 1999 SE DK NO FIN KommunAntal respondenterProcent 1Stockholm110333,1 2Göteborg3139,4 3Malmö1283,8 4Uppsala1043,1 5Nacka662 6Lund652 7Umeå431,3 8Lidingö411,2 9Gotland371,1 10Gävle361,1

Karriär inom kulturella näringar? Drivkrafter? Nödvändiga egenskaper? Ny idéer och inspiration?

Drivkrafter bakom individens val att arbeta med kulturella näringar… pengar är inte allt

Egenskaper av betydelse för individens karriär inom kulturella näringar

Källor till inspiration, ny kunskap och nya idéer… allt annat än ESTRAD föreläsningar??

Varför starta företag inom kulturella näringar?

Det handlar inte bara om pengar! Inkomstnivåer fördelat på anställda och egenföretagare…

- Kanske den enda vägen att få arbete med det man vill: sin mission/passion - Företagande anses stimulera kreativiteten och ökar till viss del kontrollen över verksamheten - Entreprenörer föder entreprenörer

Hur organiseras företagens arbete? De flesta startar sina företag ensamma…och fortsätter att arbete ensamma till stor utsträckning Det förekommer även arbete inom nätverk och projekt, särskilt i samarbete med kunder

Vilka var förutsättningarna när du startade ditt företag?

Hur vanligt är det att företagets verksamhet organiseras enligt följande alternativ?

Hur når företag inom kulturella näringar sina kunder och marknader? Hitta kunder är inte lätt Kunderna befinner sig ofta utanför den lokala miljön Stora skillnader mellan olika branscher: vissa företag behöver inte så många kunder, andra har inga lokala kunder och kommer aldrig att ha det

Det måste vara lätt att hitta ett lokala kundunderlag?

Var är företagets viktigaste kunder lokaliserade?

Kundlokalisering (viktigaste kunder) i ett urval branscher

Skapa kundkontakter?

Vad kan vi lära av dem? Kulturella näringar är ingen enhetlig grupp individer, entreprenörer och företagare. En mängd olika strategier och tillvägagångssätt existerar sida vid sida. Slutsatserna är många... Om vi är intresserade av att stödja dessa verksamheter behöver vi utveckla specifika policies och sluta tala om “upplevelseindustrin” etc Men – det finns dock vissa likheter och intressanta poänger som resten av ekonomin kan dra lärdom av...

De flesta hittar inte sina kunder lokalt… vissa företag och bransch är ”born global” Företag behöver inte vara stora…det fungerar att vara liten så länge som man är länkad till andra företag och aktörer på rätt sätt Att lokalisera sig i rätt miljö verkar hjälpa företag att komma bristen på storlek och resurser Kulturella och kreativa verksamheter är i ökande grad kommersialiserade…detta indikerar att individer är villiga att satsa deras inkomster på dessa verksamheter, men också att deras marknader expanderar…något som ”traditionella” företag kan lära sig från: –Stödja intra/entreprenörskap som är grundat i passion –Söka efter dessa nya marknader och aspekter där människor är passionerade