PATIENTSÄKERHET och risker i arbetsterapeutens möte med patienten Bild: Roger Lundholm, SUS Region Skåne
FSA vill öka medvetenheten kring arbetsterapeutens roll i ett patientsäkert arbete “There is a one in 1 000 000 chance of a traveller being harmed while in an aircraft. In comparison, there is a one in 300 chance of a patient being harmed during health care” (WHO) Kommunikation information, diskussion, bemötande, mm Hjälpmedel, Tekniska hjälpmedel, förskrivningsprocessen, kvalitetssäkring Hygien Arbetsmiljö Fall och fallskador Trycksår och tryckskador Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Syfte Få kännedom om begreppet patientsäkerhet Väcka frågor om patientsäkerhet i er verksamhet Ge inspiration till fördjupning om ämnet Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Vi är skyldiga att arbeta säkert Vem bestämmer vad som är patientsäkert? 1 § Vårdgivaren ska planera, leda och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att kravet på god vård i hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) respektive tandvårdslagen (1985:125) upprätthålls. (Patientsäkerhetslag 2010:659) Socialstyrelsen tar fram föreskrifter, riktlinjer och vägledningar Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO) – tillsyn på uppdrag från regeringen sedan juni 2013. Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
När patientsäkerheten brister Diskussion: Hur hanteras tillbud och händelser… I mötet med patienten? Utifrån uppsatta rutiner? Genom avvikelse? Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Patientsäkerhet genom god kommunikation Ca 10% av all kommunikation är verbal… Skapa kontakt Skapa relation Informera Diskutera Motivera Annat? Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Kommunikation - påverkar delaktighet Diskussion När patienten är delaktig – hur för du samtalet för att din information ska kännas tillgänglig och relevant? Hur kan du vara säker på att din information har gått fram? Fundera över vilka risker som kan finnas i denna situation och vad som kan förbättras. När patienten inte är delaktig – andra personer ska ta emot din information som berör patienten. Var går gränsen mellan arbetsterapeutens ansvar att informera och motpartens ansvar att förmedla informationen vidare? Fundera över hur innehållet i ett budskap förändras om den inte går direkt mellan arbetsterapeut och patient. Risker? Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Kommunikation - verktyg Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Hjälpmedel - välkänd risk i arbetet med patientsäkerhet Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Hjälpmedel - erkänna risk i bedömning Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Arbetsmiljö - det gäller både dig och patienten Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Hygien - mer än sprita händerna Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Fall och fallskador Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Trycksår/Tryckskador Vårdhandboken Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Ur en organisations perspektiv Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Diskussion – hur går vi vidare? Idéer och inspiration för förbättringsarbeten - http://www.lj.se/forbattringskunskap Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25
Utvärdering TACK! Kvalitetsrådet Det här diskussionsmaterialet ska kontinuerligt förbättras. Tack för att ni bidrar med era tankar och reflektioner, klicka på länken. https://docs.google.com/forms/d/1lOhncFrVxGePpZZhhzFaCrXR23HE- 0fAC39wV-KyKgs/viewform TACK! Kvalitetsrådet Diskussionsmaterial patientsäkerhet 2014-08-25