Ungdomars och vuxnas läsförmåga – resultat av PIAAC 2012 i ett utvecklingsperspektiv Mats Myrberg KTH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dagordning Inledning – välkommen till NAV-scen, Daniel Lundqvist
Advertisements

Nationell forskarskola i socialt arbete.
RINKEBYSKOLAN
Hem- och konsumentkunskap på grundsärskolan
Elever med utländsk bakgrund -
Asperger syndrome and schizophrenia Psychiatric and social cognitive aspects Tove Lugnegård 2012.
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vad man kan få ut av statistik över alumnerna - några exempel
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
Vägledningscentrum Career guidance centre
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Mattias Wickberg Nya högskoleprovet Nu vet vi mer.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Arbetsmarknadsdepartementet A&O - temagruppen för arbetsplatslärande och omställning i arbetslivet 3 februari 2011.
S-B Arnolds-Granlund Medieläskunnighet Är du medieläskunnig, har du medieläsförmåga eller är du rentav mediekompetent? överassistent Sol-Britt.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Jan-Eric Gustafsson Göteborgs universitet
Hälsa, lärande och trygghet
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
How to learn a Second Language?
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
SAR SWEDEN BALTIC SAREX SAR CASE 5 DECEMBER x MOB in storm force.
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
TIMBRO 18 september 2012 TIMBRO Sammanfattning: Economic Freedom of the World Index 2012.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
För kunskap och bildning MATEMATIK I FINLÄNDSK UTBILDNING Henrik Laurén Mötets namn Datum
För kunskap och bildning Svenska skolans och projektens framtid Bob Karlsson Tammerfors 12.4.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
1 Avgifter för studenter utanför EES området Förväntat antal masterstudenter vid ICT-skolan EES-området: 43 Utanför EES-området: 341 Nu totalt 350 platser,
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
Registerbaserad forskning FEKAFH Göteborg den 23/5 Per Johansson Nationalekonomi Uppsala University och IFAU 1.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
PIRLS 2006 Skolsamordnarträff. Dagordning – Välkomna o presentation – Läsforskning idag – Lite om PIRLS –
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Kartläggning av inköpsprocessen
SBU-rapporter 2013 Användning av insulinpumpar. Insulinpump.
Skriv en kort uppsats med rubriken
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Från idéer till framgångsrika företag Jonas Wiklander 1 Entrepreneurs, Mentorship Almi Företagspartner Business coach, and Creativity
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Swedish for international students Kie FM Sandra Uitto Swedish teacher Language Center, Aalto University U-wing, II floor.
MSL, framtida projekt Located 2 km north from here. History dates back to the research institute that was founded in 1937 for the Nobel Laureate Manne.
Planering i matematikundervisning
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Mathematical education in Sweden
Practice and challenges in involving fathers
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Det ökade internationella jämförandet ur ett rättighetsperspektiv
The director of education and Research-Based Education
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Presentationens avskrift:

Ungdomars och vuxnas läsförmåga – resultat av PIAAC 2012 i ett utvecklingsperspektiv Mats Myrberg KTH

Projekt och publikationer till grund för presentationen: PIAAC 2012, ”Program for the International Assessment of Adult Competencies”: OECD Skills Outlook 2013- First Results From the Survey of Adult Skills PISA 2012:15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Skolverkets rapport 398 2013 PISA 2000-2012: Fra 15 til 27 år – PISA-eleverne i 2011/12. SFI-rapport 14:13 Pågående forskningsprojekt: Skill acquisition, skill loss, and age. A comparative study of Cognitive Foundation Skills (CFS) in Denmark, Finland, Norway, and Sweden NORDFORSK Mats Myrberg KTH/ECE

Sverige resultat i PISA 2000-2012 Mats Myrberg KTH/ECE

Literacy 16-24 år i PIAAC – ”Program for the International Assessment of Adult Competencies” 2012 Mats Myrberg KTH/ECE

Andel unga (16-24) i PIAAC 2012 med avancerade IT-kunskaper Mats Myrberg KTH/ECE

Sverige på sjätte plats eller Sverige på 26:e plats? Mäter PISA och PIAAC samma verklighet? Vad är ”literacy” i PISA och PIAAC? Studierna historiska bakgrund Mätteknik – precision och relevans Vad beror skillnaderna på? Hur skall vi värdera resultaten? Mats Myrberg KTH/ECE

Samma grundläggande element i PISA:s och PIAAC:s syn på vad literacy är: PIAAC-literacy: PISA-literacy: Literacy is defined as the ability to understand, evaluate, use and engage with written texts to participate in society, achieve one’s goals, and develop one’s knowledge and potential. Literacy encompasses a range of skills from the decoding of written words and sentences to the comprehension, interpretation, and evaluation of complex texts. Reading literacy is understanding, using, reflecting on and engaging with written texts, in order to achieve one’s goals, develop one’s knowledge and potential, and participate in society. Reading literacy includes a wide range of cognitive competencies, from basic decoding, to knowledge of words, grammar and larger linguistic and textual structures and features, to knowledge about the world. Mats Myrberg KTH/ECE

Mätteknik – precision och relevans! PIAAC PISA Totalt 4.600 vuxna svenskar 16-65 år, dvs inte fullt 100 per åldersklass Test och intervju i hemmet, ingen tidsgräns Stort bortfall men god representativitet Ej identiska instrument med föregående mätningar, IALS 1994 och 1998 Totalt 4.700 åk9-elever (födda 1996), tvåstegsurval skolor/elever Test och enkät under två lektionstimmar Litet bortfall, god representativitet ”High stakes vs ”low stakes”? Mats Myrberg KTH/ECE

Orsaker till skillnaderna  Olikheter i instrumenten - utbildningsfokus i PISA, arbetslivsfokus i PIAAC  Förmågeutveckling 15-24 år -”Cognitive enhancers” i vardagen  ”5000 timmar” – ”Matteuseffekten”! Teorier om lärande – relevans och belöningsvärde ”Fluid” vs ”crystallized” intelligence ”American high school – who cares?”  Skolpolitiska beslut som lett fel – vad kan vi åtgärda?

Literacyutveckling – två tvärsnitt Mats Myrberg KTH/ECE

Hur skall vi värdera resultaten? Alternativa tolkningar: PISA 2012-debaclet kommer att fortplantas till PIAAC 2022 15-åringarna 2012 kommer till följd av sina erfarenheter som unga vuxna att prestera lika väl i PIAAC 2022 som unga vuxna i Sverige gjorde i PIAAC 2012 ”Literacy” kommer att tillmätas mindre betydelse än ”IT-baserad problemlösning” i framtiden – ungdomarna är redan där Mats Myrberg KTH/ECE

Literacyutveckling i längden – SFI-studien ”Fra 15 til 27 år” 1900 danska 15-åringar i PISA 2000 följs upp till PIAAC 2012 Markant ökning i Literacy mellan 15 och 27, särskilt för pojkarna Starkt samband mellan läsförmågan vid 15 år och fortsatt utveckling till 27 år Fortsatt utbildning den viktigaste enskilda faktorn bakom utvecklingen ”Use-it-or-lose-it” – NEET (”Not in Education, Employment or Training”)! Mats Myrberg KTH/ECE

Literacy på högskolenivå Finska gymnasieexaminerade bättre än amerikanska högskoleutbildade Motsvarande två skolårs skillnad i literacypoäng mellan Finlands och Sveriges högskoleexaminerade Studier av skrivförmåga - Victoria Johansson, Lunds universitet: Utveckling av skriftlig och muntlig framställning från mellanstadiet till universitetet Internetanvändning bland hög- och lågutbildade Literacy och ”Skill Acquisition” Literacy - utbud och efterfrågan, fem kravnivåer Mats Myrberg KTH/ECE

Spekulativ avslutning - Vad kommer att hända med den svenska läsförmågan i framtiden? Utbildning och läsförmåga går hand i hand –utbildning är den främsta kravställaren Vilka är läsningens belöningsvärden? - Läsningens järntrianglar (Gudmund Hernes) Modern mediedramaturgi – 8 klipp i minuten (varför Assar Lindbeck inte ville ställa upp i TV) Hermodsgenerationen vs ”Idol” ”Literacy is a fresh commodity” Lokalpressens roll för lokala gemenskaper i kontrast till ett splittrat medielandskap med virtuella gemenskaper Framtidens arbetsliv –bifurkationsteorin återupplivad Mats Myrberg KTH/ECE

Lärdomar att dra: Skolkunskaper ≠ vuxenkompetens ”Facts kick” – dåliga nyheter först Vetenskaplig granskning av instrumenten (enkät, uppgifter, ”reading components”) Vad bör vi göra inför PISA 2018/PIAAC2022? a) Matchning PISA/NP, registeruppgifter b) Fokus på förklarande variabler c) Bilateralt forskningssamarbete i stället för ”league tables” Mats Myrberg KTH/ECE