Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsäkra samhället
Advertisements

Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Från Allgunnen till Hertta VISS och öppna API:er Niklas Holmgren Workshop 25 april kring webbtjänster inom vatten SLU Uppsala.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ändamålsenliga planbestämmelser
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Fossilbränslefri region
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Miljömål och klimatstrategi
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Anpassning till ett förändrat klimat Uppdrag för länsstyrelserna Regeringens proposition En sammanhållen klimat- och energipolitik – Klimat 2008/09:162.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Anpassning till ett förändrat klimat
Horisontella mål i projektverksamhet
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
En samlande kraft! Seminarium om nedlagda deponier Identifiering, inventering och riskklassning av nedlagda deponier 11 september 2013.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Klimat- och energistrategi för Jönköpings län Klimat- och energistrategi (år 2010)– med vision och mål till år 2050 Visionen innebär: … behovet av energi.
Vattenförsörjningsplaner
Ortsutveckling Skebokvarn
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
Välkomna!. Inriktningsbeslut om elcyklar Alla organisationer i Klimatrådet köper in el-cyklar (minst en) för att stimulera cykling vid korta tjänsteresor.
Miljödepartementet Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013 Petronella Troselius Miljömålsenheten, Miljödepartementet.
Vanligt arbetssätt i arbetsgrupp
Nätverket ”Minskad klimatpåverkan från engångsmaterial” Gemensamt arbete för klimatsmarta produktval och upphandling Sara Richert, miljöcontroller Örebro.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Åtgärdsprogram för miljömålen Anna Bredberg och Åsa Eklund Öberg Miljömålssamordnare/Energi- och klimatstrateg.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Miljömålen Linda Tollemark
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Sveriges miljökvalitetsmål
Klimat – planering och anpassning
VÄLKOMNA TILL Länsplandag Klimatanpassning i den fysiska planeringen 17 april 2012.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Klimatsäkra samhället - En utmaning även för vattentjänsterna! 1.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Miljömålsberedningen Miljömålen – grunden för svensk miljöpolitik.
Samarbetsaktörer & projekt Länets alla 12 kommuner Från ord till handling Energibalanser Energi- effektiviserings- strategier Klimat- och energistrategier.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Stadsjuristens arbete med att stödja kommunen i EBH-frågor Göteborg den
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Avloppshantering i Stockholms län – ett vägval i strategin för Ingen övergödning Vas-rådet den 13 februari 2014.
Anpassa samhället till klimatets förändringar
Agenda styrgruppsmöte (SG) Klimatsamverkan Blekinge, 2 juni 2016
Regional Vattenförsörjningsplan
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Tillväxtverkets handlingsplan för klimatanpassning i svenska SME
Energiförsörjningen och miljön
Klimatförändringar i Jönköpings län Del 2 (3)
Presentationens avskrift:

Samverkansprojekt Struktur och innehåll för dagvattenstrategi i ett förändrat klimat Tomas Ekelund Samordnare för Klimatanpassning Länsstyrelsen i Jönköpings län VA-mässan 2014

Strategi med vision och mål Klimat- och energistrategi (år 2010)– med vision och mål till år 2050 Visionen innebär: … behovet av energi minskar med knappt 40 procent (jmf år 2007)samt att länet blir självförsörjande och ett överskott av förnybar energi kan säljas. Övergripande mål: År 2050 är energianvändningen mindre än 8 000 GWh. År 2050 producerar vi minst 9 000 GWh förnybar energi. År 2050 är utsläppen av koldioxid lägre än 1 ton per år och invånare. Målet avser endast koldioxid och inte övriga växthusgaser. Visionen åtföljs av 8 övergripande mål och 13 etappmål som utgår från följande åtgärdsområden:  Effektivare energianvändning  Förnybar energi  Transporter  Planering  Jordbruk och skogsbruk  Konsumtion och Livsstil  Anpassning till klimatförändringar

Klimat- och energistrategin Delmål klimatanpassning År 2015 har alla kommuner identifierat och analyserat riskerna för översvämningar, ras, skred och erosion, beaktat riskerna i den fysiska planeringen samt tagit fram förslag på åtgärder för anpassning av befintlig bebyggd miljö för ett förändrat klimat.

Klimatrådet för Jönköpings län Klimatrådet för Jönköpings län bildades år 2011 och har till syfte att vara en samordnande och pådrivande kraft i länets arbete för att förverkliga länets vision Plusenergilän år 2050 Klimatrådet för Jönköpings län består av 29 ledamöter med ledande befattningar Fokusgrupperna har till uppgift att ta fram förslag till åtgärder med syfte att målen i klimat- och energistrategin ska nås

Klimatrådet beslutade 2012 om tillsätta arbetsgrupp Gemensamman riktlinjer och rekommendationer för hållbar dagvatten hantering i ett förändrat klimat Sommar 2013, förfrågan om deltagande i länsgemensam arbetsgrupp för hållbar dagvattenhantering Önskemål från kommunerna om gemensamt projekt Arbetsgrupp Referensgrupp 18 personer 7 personer 7 kommuner, Emåförbundet och Länsstyrelsen 3 kommuner och Länsstyrelsen .

Länsarbetsgruppen hållbar dagvattenhantering Första träffen februari 2014 Aktuellt läge i kommunerna Struktur Innehåll Utformning Arbetsfördelning Samverkan mellan kommunerna Samverkan inom kommunen Kunskapsinhämtning Klimatanpassning i strategin Breda diskussioner I länet har några av kommuner tagit fram en dagvattenpolicy eller strategi Viktigt att man klargör frågan om när man kopplar till kommunala reningsverk och när kopplar man till dagvattenledningar. Vilka krav kan man ställa på de som ska nyexploatera ett nytt område? Vid nyanläggningar är det viktigt att tänka på lägsta grundläggningsnivå utifrån närmsta vattenflöde. I en strategi är det viktigt att beskriva vilka recipienter man har och vilken förmåga dessa har att ta emot ökad mängd dagvatten. Vid förtätning av samhällen skapas ofta mer hårdgjord yta som förändrar flödet av dagvatten. Viktigt att beskriva hur man hanterar detta i en strategi. I planprocessen är det viktigt att man samverkar inom de olika förvaltningarna. Viktigt att tänka på vilken reningseffekt man vill uppnå vid konstruktion av dammar. Vid konstruktion av dammar och diken ska man tänka på den största nederbördsmängd som kan komma. Provtagning är viktig Peka ut vilka som är ansvariga för provtagningen och även vem som tar hand om resultatet från provtagningen. Skötsel av sina anläggningar är viktigt. Vid akuta situationer är det viktigt att ta med i strategin hela möjliga händelseförloppet

Länsarbetsgruppen hållbar dagvattenhantering Följande träffar (4 stycken) Fortsatta diskussioner om innehåll Ansvarsförhållanden inom kommunen Öppna lösningar kontra rörledning Recipienter Svenskt Vatten bjuds in – nya idéer föds Deltagarna jobbar med uppgiften på respektive kommun Konkreta förslag växer fram Förslag omvärderas i gruppen efter diskussion Hemuppgifter • Strategierna får inte bli för långa. Komprimera är viktigt. Ska både vara ett internt arbetsdokument och ett publikt. • Ansvarsförhållanden bör redogöras i dagvattenstrategierna. (mellan kommunens olika förvaltningar: gata/park, tekniska, plan). Viktigt att redogöra för ansvarsbilden både vid nyetableringar och vid åtgärder i befintlig miljö. Kan nämligen se olika ut i dessa fall. Båda ansvarsbilderna kan visas i en tydlig processbild, se nästa punkt, som tydligt förklarar de inblandades roller och ansvar. • För att tydliggöra de olika ansvarsförhållandena är det viktigt att detta visas på ett tydligt och övergripande sätt. Detta görs lämpligen med en processbild (se exempel från Svalös Dagvattenpolicy sid 17, framtagen av NSVA). Då flera aktörer är inblandade i dagvattenfrågan på kommunerna är det viktigt att ansvarsförhållanden i processen tydligt beskrivs i dagvattenstrategin, både som förklarande text och i en processbild. Viktigt att det presenteras tidigt i strategin. • Hur beaktar kommunerna dagvatten i planprocessen? Det är ofta så (i Vaggeryd) att man börjar bygga utan detaljplan och då blir dagvattendelen akut och svår att lösa. Malmö hade samma problem men i samband med att man tog fram sin dagvattenstrategi tog man beslut om att dagvattenfrågan skulle komma in tidigt i processen. Viktigt att ett sådant beslut tas på kommunerna! • Fördröjning av dagvattnet är viktigt. Kan man i ett tidigt skede fördröja vattnet kan man också minska dimensionen på rörledningsnätet och därmed spara stora kostnader. Det är även viktigt att man i samband med olika typer av fördröjning också tittar på om man behöver rena dagvattnet och vilka lösningar det i så fall finns. Vilka krav kan man ställa på exploatören för att minska mängden dagvatten från det exploaterade området? Har man möjlighet att detaljstyra i planerna? • Viktigt att få med vilken recipient som mottar vattnet och hur känsliga är dessa. En inventering av vilka recipienter det finns i kommunen samt att man klassificerar dessa för att få kontroll på deras tålighet mot föroreningar och annat i samband med inledning av dagvatten (Dagvatten strategi för Malmö sid 29 har beskrivit recipienterna olika klasser). Klassningen finns i VISS, men kommunerna har i detalj inte kontroll idag på hur känsliga aktuella recipienter. Ta med i strategin att man bör undersöka hur markförhållanden ser ut. Bör komma med redan i planen. • För att exploatören och entreprenören ska få kännedom om vilka olika lösningar det finns att utforma dagvattenanläggningar är det viktigt att beskriva utformningen av dessa samt även ge exempel på hur de ser ut, förslagsvis bilder och foton. • Man ska nog vara generellt försiktig med att släppa för mycket direkt ner i grundvattnet på genomsläpplig mark. Svårt att veta riktningen på grundvattnet (lite slingriga banor). Kan man reglera hur mycket vatten man får släppa ner i grundvattnet på plats vs skicka det vidare på utan/via dagvattnet? Hur ser Svenskt Vatten på detta? • Perkolationsdiken på t.ex. villatomter kan bli problem i längden (när dessa gror igen). Mer vanligt nu med hårdgjorda villatomter istället för gräsmattor.

Länsarbetsgruppen hållbar dagvattenhantering Var står vi idag? En struktur till mall är framtagen där klimatanpassning inkluderas Kommunerna jobbar aktivt med dagvattenstrategier Exempel Positivt! Samverkan mellan kommunerna och Länsstyrelsen Stort informationsutbyte mellan kommunerna Stor hjälper liten Klimatanpassningstänk Problem! Dagvattenhantering är komplext Utmaning att få med klimatförändringar och klimatanpassning Resursproblem – tiden räcker inte till Underskattar tidsåtgången

Dagvattnet delas in i tre grupper (låga, måttliga eller höga) beroende på innehåll av föroreningar samt risk för negativa biologiska effekter. Klassificeringen bygger på de fem klasser som finns i Naturvårdsverkets bedömningsgrunder för sjöar och vattendrag [4], där de tre lägsta klasserna har förts samman till en. Markanvändning Föroreningshalter Reningsbehov Ja Nej Typ av rening Tungmetall Närsalter  

Tack för uppmärksamheten Frågor? Tomas Ekelund Samordnare Klimatanpassning Länsstyrelsen i Jönköpings län tomas.ekelund@lansstyrelsen.se 010-223 62 42