ED-MEDIA 2004 Lugano 21-26.6.2004 © Tore Ståhl / Pilprojektet 2004 Presentation 5.10.2004.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Inte en webbdesign-kurs försöker få ett slags helhetsgrepp på hela medie- hypen/visionen fem inte helt oberoende spår: 1. cyberspace (vision) 2. multimedier.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Individualiserande och aktiverande pedagogik i nätmiljö Didaktiskt forum Tore Ståhl
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Mobila tjänster för kroppslig och känslomässig reflektion 1 Tove Jaensson.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
System arbetssystem informationssystem
Språk, IT och den Europeiska referensramen © Tore Ståhl / Pil-projektet, Arcada
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Lab Contact 1  Lab Assistants:  Meng Liu, Group B  Sara Abbaspour, Group A
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
1 © copyright Aim 4 knowledge AB Referensmodell för en enklare väg till service management.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
1 Speltrender Staffan Björk Karl-Petter Åkesson. Vår lekfulla natur.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Planering i matematikundervisning
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Practice and challenges in involving fathers
PSA/TUSS verifiering Gunnar Johanson / ES konsult
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.BG.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.AFRICA.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.MX.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LT.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.LV.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SK.
Presentationens avskrift:

ED-MEDIA 2004 Lugano © Tore Ståhl / Pilprojektet 2004 Presentation

ED-MEDIA 2004 workshops & tutorials måndag-tisdagworkshops & tutorials måndag-tisdag onsdag – lördag parallella sessioner i 17 salar från kl. 8-17onsdag – lördag parallella sessioner i 17 salar från kl ca deltagare från 62 länderca deltagare från 62 länder Pil-presentationerPil-presentationer –Lindeberg & Kelly Concept Development in a Virtual World - Virtual Worlds as Teaching AidsConcept Development in a Virtual World - Virtual Worlds as Teaching Aids –Ståhl Pedagogical Conditions for Course Design in Network Supported LearningPedagogical Conditions for Course Design in Network Supported Learning

Tutorial Thomas C. ReevesThomas C. Reeves –Evaluating E-Learning två aspekter att evalueratvå aspekter att evaluera –vad deltagarna lär sig –kursens ”värde” begreppsförvirringbegreppsförvirring –interaktivitet ? –eLearning ? –... ?

Påståenden eLearning ofta att läraren och stoffet dumpas ut på näteteLearning ofta att läraren och stoffet dumpas ut på nätet stöds dessutom av marknadsintressenstöds dessutom av marknadsintressen fallgrop!!!fallgrop!!! ”To better reach your students, don’t change your message, change your medium””To better reach your students, don’t change your message, change your medium” nya medier kräver att även budskapet modifieras (jfr. Shannon)nya medier kräver att även budskapet modifieras (jfr. Shannon) media är ”fordon” för att förmedla metoder och interaktion som bidrar till lärandemedia är ”fordon” för att förmedla metoder och interaktion som bidrar till lärande

Paradigmkonflikt ? inte egentligen, men nog mellaninte egentligen, men nog mellan –mål –undervisnings- och studiemetoder –utvärderingsmetoder grundfelgrundfel –att jämföra klassundervisning med nätbaserad distansundervisning –fel mätinstrument

Om utvärdering evaluate things   assess people (people’s learning)evaluate things   assess people (people’s learning) olika mät- och utvärderingsparadigmolika mät- och utvärderingsparadigm –empiriskt – kvantitativt –tolkande – kvalitativt –postmodernt – kritiskt –pragmatiskt – eklektiskt diverse bristerdiverse brister

Olika brister empirisk mätningempirisk mätning –brister ofta i inadekvata test –ofta ”no significant difference” –övertro tolkande, kvalitativ mätningtolkande, kvalitativ mätning –övertygar sällan beslutsfattarna –dyra och tidskrävande –risk för feltolkning

Brister... postmodernt – kritisktpostmodernt – kritiskt –lättare att kritisera än att föreslå lösningar –..? pragmatiskt – eklektisktpragmatiskt – eklektiskt –kräver bet. större kommitment –dyra och tidskrävande –förbises ofta av beslutsfattare (jfr. regalskeppet Wasa)

Grundläggande utgångspunkter bakomliggande idébakomliggande idé öppenhet, uppriktighetöppenhet, uppriktighet multipla kriteriermultipla kriterier utgångspunkterutgångspunkter –utvärderingens historia ger dåliga förebilder –den tekniska komplexiteten bara ökar –vi måste övergå från att planera undervisning till att planera lärande (lärprocesser) –sedvanliga ISD-lösningar otillräckliga –smilometrar och deltagarantal är otillräckliga indikatorer –även inom undervisningssektor krävs effektivitet, prestanda och ROI

Om pedagogiken blended learning på tapeten – inget nytt med det?blended learning på tapeten – inget nytt med det? nätbaserade studiemiljöer ger sig ut för att stöda en konstruktivistisk pedagogik, men gör det de facto inte!nätbaserade studiemiljöer ger sig ut för att stöda en konstruktivistisk pedagogik, men gör det de facto inte! teknologins dominans och avsaknaden av en genomtänkt pedagogik påtaladesteknologins dominans och avsaknaden av en genomtänkt pedagogik påtalades

Om lärobjekt vad är de?vad är de? –material –kontextbundet –genererar lärande –ev. dynamik, interaktivitet bör vara olika typerbör vara olika typer –inte enbart innehåll –även aktivitetsbeskrivningar

Leypold, Nölting, Röser & Voigt påtalar bristerpåtalar brister –direkt transponering av trad. aktiviteter till elektroniska miljöer –bristande eLearning –definitioner förespråkadeförespråkade –moderat konstruktivism –en ny eLearning-definition –tillämpning av ³

Leypold, Nölting, Röser & Voigt... deras nya eLearning definitionderas nya eLearning definition – –... all forms of electronic supported learning and teaching, which are procedural... and aim to effect the construction of knowledge with reference to individual experience, practice and knowledge... ICT whether networked or not... serve to implement the learning process. starting pointsstarting points how can the teacher be supported...? how should material be presented... and which kind of interaction supports learning? which kind of feedback is useful and possible? how should participants be represented?

... ³... ³ ett format för beskrivning och strukturering av lärobjektett format för beskrivning och strukturering av lärobjekt multipla didaktiska strukturer oberoende av stoffets strukturmultipla didaktiska strukturer oberoende av stoffets struktur beskriver tre dimensioner: djup, målgrupp och mediabeskriver tre dimensioner: djup, målgrupp och mediatre dimensionertre dimensioner beaktar även ind. behovbeaktar även ind. behov kan bidra till att generera skräddarsytt material som beaktar studenten och målenkan bidra till att generera skräddarsytt material som beaktar studenten och målen

Om reflektion Effie Law, ETH, ZürichEffie Law, ETH, Zürich utgående frånutgående från –Dewey –Vygotsky –Schön slutsatserslutsatser –reflektion kan tränas –krävs medvetenhet om olika mediers begänsningar och möjligheter

Källor källorna finns på proceedings-CD:nkällorna finns på proceedings-CD:n tillgängligtillgänglig –på bibban –på Pil-webben internt