UPPDRAGET kompetensutveckling av 60 000 lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Center för Skolutveckling
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 september 2003.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Vadstena 30/ •ITIS ÅR 2002, Platser 2001/2002 •Behov av skolledarutbildning ht 2001? •Extra.
Arbetsplan för skolbiblioteket
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Kompetensutveckling Med PIM
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
1700 Mkr under åren –alla skolor i alla kommuner –komplettera och förstärka –folkhögskolor deltar med 1500 platser 2002 ? Kompetensutveckling.
Staten ger lärare datorer GRATIS ?? Mkr under åren yalla skolor i alla kommuner ykomplettera och förstärka zKompetensutveckling.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 16/ ITIS år 2002, Platser 2001/2002 Skolledarutbildning vt 2002 Handledarstöd Informationskampanj.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
ITiS…men sen då? Linköping
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
Torsång nya skola oktober 2012 Framtidens skola.
Region Östergötland ITiS Kommunala kontaktpersoner i Linköping 15 november 2002 Avslutning av ITiS kompetensutvecklingssatsning Redovisning och ev. återbetalning.
Ann-Britt Åsebol Riksdagsledamot sedan 2010 Bakgrund som lärare, skolledare, lärarutbildare Startat frigymnasium Arbetar i socialförsäkringsutskottet.
IT som stöd för kvalitetsarbetet
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Tidiga insatser för barn i förskolan
ITiS Referensgrupp zInformation, Rapporter  Regionala Stödutbildningar vt 2000 yPolitikerseminarium yHandledarutbildning ySkolledarutbildning.
Läroplansträff fritidshem
IT i skolan - i nationellt och lokalt perspektiv:.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
ZLägesrapporter kommunvis zVad händer med ITiS i kommunerna? Besök under våren/hösten 2000 zKommunala ITiS-hemsidor zÅrets ITiS-arbetslag år 2000 i Östergötland.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Kamratutvärdering Lerum
Region Östergötland Handledarträff 5/ zHandledarutbildningarna zHandledarens uppgifter zITiS studiehandledning, Läromedelsdatabasen zSamarbetet.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
ITiS region Östergötland Träff den 13/ kl zAktuell information om ITiS zVad händer kring ITiS i Östergötlands kommuner? zITiS politikerseminarium.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
BARNSKÖTARUTBILDNING
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Nämndplan 2015.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Verktyget Utmärkelsen….
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten till Internet stödja svenska och europeiska skoldatanäten stödja elever med funktionshinder dela ut pris för utmärkta peda- gogiska insatser

4 LEDSTJÄRNOR Likvärdighet och kvalitet för eleven Likvärdighet och kvalitet för eleven Främja skolutveckling Främja skolutveckling I vid mening öka till- gängligheten till Internet och e-post för skolor I vid mening öka till- gängligheten till Internet och e-post för skolor Komplettera och för- stärka planerade och utförda kommunala satsningar Komplettera och för- stärka planerade och utförda kommunala satsningar

Skolutveckling Teknikutv. Pedagogisk utv. Kompetensutv.

ITiS satsning på kompetensutveckling består av ett processinriktat lärande i arbete som riktar sig till lärare förskollärare fritidspedagoger annan personal som har pedagogiska uppgifter i arbetslaget och förutsättningar att delta

Tre ”tankevändor” lärande i arbete i stället för att ”gå på kurs” fokus på elevernas inlärning i stället för lärarnas undervisning valfria studier som stärker min egen kompetens i stället för ett givet pensum lika för alla

Erfarenhetslärandets principer Inlärning sker bäst: genom att aktivt handla och dra lärdom och konsekvenser av detta genom eget ansvar genom att nyttja sin egen referensram - erfarenheter, kunskaper och värderingar genom att ifrågasätta denna referensram i verkliga situationer under lång tid - kunskap är en process i samverkan med andra verksamma i liknande situation (Lars Svedberg: Grupppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap)

Kompetensutvecklingen Tar sikte på hur elevernas lärande kan stärkas med IT Riktar sig till arbetslag - dvs lärare som arbetar med gemensamma elever Stöder utvecklingen mot nya arbetsformer och roller i skolan Stöder utvecklingen mot ett elevcentrerat, ämnes- övergripande och problem- baserat arbetssätt

Kompetensutveckling för lärare arbetsformer enskilt –litteraturstudier- läsa,reflektera –loggbok - dokumentera arbetslaget –utvecklingsarbete tillsammans med elever –diskussioner och analys i studiegruppen - arbetslaget –rapport seminariegruppen –presentationer, genomgångar fördjupade diskussioner –redovisning och opposition vid ”examination”

Kompetensutvecklingen för lärare innehåll: IT i världen IT och lärande IT i praktiken

Studiematerial Studiehandledning Bank med studiematerial (artiklar, uppsatser, böcker) som nås via Internet ( Videor, TV-program som tillhandahålles bl.a. via AV- media Erfarenhetsdatabas (Skolverket och KK-stiftelsen) Medel för arbetslaget/studie- gruppen att använda för kontakter dem som prövat

Handledarens roll I arbetslaget vara ”coach” stödja i utformningen av utvecklingsarbetet initiera och stimulera pedagogiska diskussioner synliggöra alla i gruppen stödja i praktiska tillämpningar och rapportskrivning I seminariet organisera serien utifrån deltagarnas erfarenheter och önskemål leda diskussioner inspirera erfarenhetsutbyte

Stödutbildningar Grundläggande användarutbildning Seminarier för politiker och förvaltningschefer Utbildning för skolledare Handledarutbildning

Lärarutbildarens roll Medverka i seminariet för att fördjupa och bredda diskussionen med sitt kunnande om lärande tillföra en vetenskaplig dimension vara ett stöd för handledaren bl a vid ”examinationen”

Lärarutbildningens roll Anordna handledar- och skolledarutbildning på uppdrag Återföra sina erfarenheter till lärarnas grundutbildning

Nationellt: Regionalt:

Kurstider: 20-21/ i Linköping på ITL 10/2 på Rimforsa kursgård (10-17) för handledare från Östergötland frivillig fortsättning till och med lunch på fredag den 11/2 tillsammans med gamla handledare från ht 1999 (17/2 i Linköping på ITL ??) 29/2 och 1/3 i Göteborg, KK och Skolverket enl sep inbjudan 3/3 i Linköping på ITL (10-17) ??