Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – 527 331 12 E-post: anders.palm@skolverket.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dolda kunskaper avslutande möte
Advertisements

Bakgrund till projektet Schack i skolan
Välkommen till Forskarhjälpen 2012! Medicinjakten Guldjakten ?
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Alla förskolor stimulerar och utmanar barnens matematiska tänkande.
Varför fokus på nyanlända just nu
0-Vision Syfte: Samtliga elever, som är antagna på respektive program när antagningsprocessen avslutas varje läsår, ska fullfölja sin gymnasieutbildning.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Kursplan Kunskapskrav Bedömning Läroplan Skola 2011, K-dag 28 mars.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen Fyrbodals kommunalförbund 3 april 2013 Pär Lönegård.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Utbildningsvetenskaplig forskning
Comenius.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Examensarbeten och skolutveckling
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
Föräldraråd
Europeiska socialfonden
Nationell ledarskapsutbildning för chefer i äldreomsorgen
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Följa upp läget i landet
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Läslyftet det senaste nuläget.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
BFL i Lilla Edet - 2 år 27 oktober 2014.
Internationella programkontoret Uppdrag: stödja olika former av internationellt samarbete inom utbildning främja svenskt deltagande i programmen analysera.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Vägen till en polismyndighet 2015
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Regional samverkan för en skola på vetenskaplig grund
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Grundskolans åk 7-9.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
BFL Bedömning för lärande
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Matematiklyftet
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Valda – ett stöd för lärosätet. Bakgrund - Uppdraget: Legitimerade lärare ska kunna få sina kunskaper och färdigheter kartlagda och likvärdigt bedömda.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Personen från Skolverket
Tanum
Uppstart Status quo september 2018
Presentationens avskrift:

Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – 527 331 12 E-post: anders.palm@skolverket.se

Bakgrund Vikande resultat i matematik hos svenska elever Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete Eleverna erbjuds inte möjlighet att utveckla alla förmågor Skolverket gavs 2011 i uppdrag att utreda och föreslå en didaktisk fortbildning

Skolverkets förslag 2011 Samråd Forskning Stark samstämmighet Lärare, rektorer, matematikdidaktiker, skolhuvudmän, lärarutbildare, regionala utvecklingscentra, matematikutvecklare, fack, SKL, myndigheter Forskning Bred och djup genomgång av svensk och internationell forskning om fortbildning av lärare Stark samstämmighet

Skolverkets förslag 2011 Utredningen gav samstämmiga resultat Inget slår en skicklig lärare Kollegialt lärande med externt stöd Ett aktivt, engagerat, deltagande och drivande skolledarskap är en förutsättning för att ett förändrings- och utvecklingsarbete ska bli framgångsrikt

Uppdraget 2012-2016 Skolverkets uppdrag Didaktisk fortbildning för alla matematiklärare Utbildningsinsatser för rektorer och matematikhandledare Lärportalen för matematik - webbresurs Statsbidrag kan sökas för lärare och handledare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

Syfte och mål Matematiklyftet syftar till att öka elevernas måluppfyllelse genom att stärka kvaliteten i undervisningen Öka lärarnas medvetenhet om de egna undervisningsbesluten Erbjuda lärare verktyg att utveckla och förändra sin undevisning

Modulstruktur A B C D Moment Del 1 Del 2 Del 3 Del 4 Del 5 Del 6 Del 7

Didaktiska perspektiv Modulinnehållet ska belysa nedanstående didaktiska perspektiv: undervisa matematik utifrån förmågorna klassrumsnormer/sociomatematiska normer bedömning för lärande och undervisning i matematik rutiner/interaktion i klassrummet Modulerna kan även innehålla andra didaktiska perspektiv. Didaktiska perspektiv De didaktiska perspektiven /undervisningsprinciper om vi har valt ut är följande : - undervisa matematik utifrån förmågorna (problemlösnings-, begrepps-, procedurhanterings-, kommunikations, resonemangs) - klassrumsnormer/sociomatematiska normer - bedömning för lärande och undervisning i matematik - rutiner/interaktion i klassrummet Om man t.ex går in på Algebramodulen så ska man lära sig hur man undervisar utifrån förmågorna i algebra och hur man bedömer i algebra. Nu undrar ni säkert varför har ni valt just dessa didaktiska perspektiv? Alla lärare har klassrumsnormer och rutiner, ställer frågor, bedömer svar och ger feedback, ja organiserar undervisningen - använder didaktik… Dessutom har vi haft samråd med forskare och lärarutbildare samt ett kvalitetsgranskningsmöte av de framtagna modulerna, där dessa perspektiv lyfts fram. Lärarnas uttryckte samma sak men med andra ord. De ville t.ex ha Hjälp att förändra sin undervisning, en Undervisningsverktygsbank och Exempel på metoder för att undervisa i helklass. och stöd för Matematisk kommunikation i klassrummet. Det fanns ytterligare en sak som kom fram de sa forskning, forskning, forskning alltså kan vi se att det finns ett behov att lyfta in forskningen i klassrummet.   De didaktiska perspektiven är generellt hållna, men de anger i huvudsak riktningen.

Fyra didaktiska perspektiv Matematiklyftet ska hjälpa oss att nå en högre division! Bedömning Förmågor Normer Interaktion Lena Fyra didaktiska perspektiv. Det är normer, interaktion, bedömning och förmågorna. Dessa perspektiv finns i samtliga moduler, men synliggörs på lite olika sätt och lite olika mycket. Sedan kan modulmakarna även ha lagt in kompletterande didaktiska perspektiv, men dessa är gemensamma för samtliga moduler.

Universitet och Högskolor i Sverige Modulmakarna Universitet och Högskolor i Sverige Luleå tekniska universitet Högskolan i Dalarna Linköpings universitet Malmö Högskola Mittuniversitetet Högskolan i Gävle Göteborgs universitet Högskolan i Jönköping Uppsala universitet Mälardalens högskola Örebro universitet Högskolan i Kristianstad Stockholms universitet Chalmers tekniska högskola Linnéuniversitetet Kungliga tekniska högskolan Umeå universitet Blekinge tekniska högskola NCM, Göteborgs Universitet Universitet och Högskolor i Europa Åbo Akademi, Finland King’s College London Århus universitet, Danmark Visar de universitet och högskolor som har tagit fram innehållet i modulerna. Modulmakare. Vilka är de? De är duktiga, kunniga och skickliga matematikdidaktiker, lärarutbildare, matematiker och forskare ,som helhjärtat gått in i detta viktiga arbete. Alla med målet att fortbildningen ska bli så bra som det bara är möjligt för landets matematiklärare.

Lärportalen för matematik http://matematiklyftet.skolverket.se

Utprövningsomgång Utprövningsomgång Huvudomgång Oktober 2012 – mars 2013 33 grundskolor, 29 huvudmän, drygt 300 lärare En utvärdering följer arbetet Huvudomgång Tre läsår 2013/14, 2014/15, 2015/16 6 000 skolor 40 00 lärare 700-800 handledare (årligen) 6 000 rektorer

Frågor. Anders Palm Projektledare Tel: 08 – 527 331 12 E-post: anders Frågor? Anders Palm Projektledare Tel: 08 – 527 331 12 E-post: anders.palm@skolverket.se