Musik- och kulturskola Våga Visa Musik- och kulturskola Skolans medarbetare gör en självvärdering Externa observatörer ger sin bild av skolan Avser all verksamhet från förskola till vuxenutbildning Kommunala, fristående, enskilda Nystart 2006 med nytt namn, tydligare och vassare observationsrapporter, arbetat för att utveckla och hålla en hög kvalitet genom rekrytering, utbildning, granskning Så långt möjligt samma metod i alla skolformer och möjlighet till jämförerlse mellan olika perspektiv Hela enheter för att stödja rektors ansvarstagande Föräldrar och elever ger sin bild genom kundundersökningar
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet Ekerö, Nacka, Salem, Upplands Väsby, Värmdö och Stockholm Startade hösten 2008 med observationer. SMoK deltog i utvecklingen. Åtta skolor har observerats. Ca 30 observatörer – pedagoger från musik- och kulturskolor.
Målområden - musik- och kulturskola Normer och värden Utveckling, lärande och konstnärligt skapande Elevernas ansvar och inflytande Styrning och ledning
Enkätundersökning till elever Elever som är åtta år och äldre Ev urvalsundersökning Enkäten skickas hem till förälder Möjlighet att besvara över Internet
Exempel på frågor Normer och värden Jag känner mig trygg när jag går till och från lektionerna i musik/kulturskolan. Det är bra stämning under lektionerna. Utveckling, lärande och konstnärligt skapande Det är roligt i musik/kulturskolan Jag får improvisera. Jag lär mig mycket. Min lärare förklarar bra för mig. Min lärare ger mig uppmuntran. Jag får vara med och göra egna låtar/pjäser/danser/konstverk (eller liknande) Elevernas inflytande och ansvar Jag får vara med och bestämma vad vi ska göra. Min lärare bryr sig om vad jag tycker. Utgår från samma målområden som observationerna
Enkätundersökning till elever ScandInfo genomför undersökningen i slutet av januari Informera gärna föräldrar om att undersökningen är på gång – och om vikten av att svara! Adresslistor i excel enligt särskild mall från kulturkurser v 48 (obs elever som deltar i december)
Självvärdering till medarbetare Samtidigt som kundundersökningen Fångar det pedagogiska arbetet – inte en medarbetarundersökning Länk till webbenkät skickas till rektor/chef som vidarebefordrar till sina medarbetare Resultaten presenteras i rapport från systemet. Spindeldiagram. Rektor/Chef ansvarar för djupare analys på skolan
Intervjuer med elever, personal, ledning Rapporten skrivs enligt en mall Att överlämningen och fortsatt hantering bestäms av resp kommun Över- lämnings- möte Dokument Intervjuer med elever, personal, ledning Besök i verksamhet Nämnd, skola, tjänstemän, föräldrar och elever Faktagranskning Metodgranskning