E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

IT för personlig vård av kroniskt sjuka
Patricia Staaf • Föreståndare Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö högskola (tidigare prefekt med uppdrag att arbeta högskoleövergripande med breddad.
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Utvärdering av projekt
Christina Jansson
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Att arbeta praktiskt.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Att styra med kompetens
Tillgänglighets- uppdraget
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
Vem får göra vad? Det är verksamhetschefens ansvar att leda arbetet och fördela arbetsuppgifterna med hänsyn till behovet av kompetens och yrkeserfarenhet.
Marianne Feldt Christina Jansson. Transfer of Innovation (Vidareutvecklingsprojekt) Vidareutveckla och implementera en metod, ett verktyg eller liknande.
Internationella programkontoret för utbildningsområdet.
Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Validering Av Livslångt Lärande
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Delegering Vem får delegera?
BARNSKÖTARUTBILDNING
1 Validering Regional arbetsgrupp
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Vård- och omsorgscollege
Om samhällsorientering Och Hur vi arbetar i Gävleborg
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Förslag till kompetensutvecklingsprogram för anställda inom funktionshinderområdet i Halland, för åren Augusti 2015.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Handlingsplan för kompetensförsörjning Åtgärd – Utveckla individer och människors kunskap och intresse för ett livslångt lärande Att göra ”Bevaka och påverka.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Validering inom Lärarlyftet
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Workshop Arbetsplatslärande.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Ta del av riktlinjerna här
Kompetens för SIP SimLab - 10 dec 2018.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Uppdrag IT-universitet 2018
Handledarutbildning Steg 2.
DIGITALA KUNSKAPSTEST
Presentationens avskrift:

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet Sandvikens Kommun

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Partners

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Validering Validate – eng. Bekräfta giltighet ”Värdering av kunskaper och färdigheter som den vuxne skaffat sig genom studier, samhällsliv och arbetsliv”. (Skolverket) ” Att validera innebär dels att identifiera reell kompetens, dels att kunna beskriva den på ett sådant sätt att beskrivningen kan accepteras av avnämarna – branscherna och utbildningsanordnarna”. (SOU 1998:51, Kunskapslyftskommittén)

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Syfte –Kvalitetssäkerhet: Mätning och bedömning av kompetens. ”Alla mäts efter samma måttstock” Modell, innehåll och struktur –Möjliggörande: Validering och kompetensutveckling oavsett tid och plats. Validering i verklighetsanpassad miljö i realtid. Kompetensutveckling med stöd av support via call center. Tillvaratagande av olika lärstilar. –Skapa förutsättningar för: Livslångt lärande. Formell kompetens och kursbetyg. Specifik påbyggnad inom yrkesområdet. Högskolebehörighet.

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Testbed Personal vid Kremlans särskilda boende för äldre i Sandvikens Kommun Våningarna 4-6 Referensgrupp Verksamhetschefer inom Äldre- och Handikappomsorg I Sandviken Kommun Utbildningsansvariga inom Sandvikens Kommun Verksamhetschefer inom Landstinget Gävleborg Vård- och omsorgslärare vid CVL i Sandvikens Kommun Kommunal Gävleborg Sektion 10 SKAPA & UTVECKLA TESTA UTVÄRDERA Användarcentrering

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Test av –Användarvänlighet och tillgänglighet –Verklighetsanpassning –Materialets innehåll Språkbruk Frågeformuleringar Fallbeskrivningar Metoder för genomförande av validering Bedömningsgrunder Tidsaspekter Bedömningsgrunder Mm. –Tidsaspekter

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Teoretisk Validering i realtid Praktisk Validering i realtid

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Teoretisk validering oavsett tid och plats Online på dator direkt via Internet Teoretisk Validering

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Praktisk validering i realtid Tvåvägskommunikation mellan testledare och test person Både ljud och bild

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Online validering i realtid Testledarens checkpunkter för validering av testpersonen Praktisk validering i realtid Testcenter i Sandvikens Kommun

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Resultat av valideringen Teoretisk validering Praktisk validering i realtid Individuell lärstilsanpassad kompetens- utvecklingsplan Betyg Certifikat Intyg

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 VALIDERING Bedömning via plattformen Bedömning av testledare Bedömning av testledare TEORETISK VALIDERING Frågor Drag and drop mm PRAKTISK VALIDERING Case Videos Bilder mm VALIDERING PRAKTISKA MOMENT Valideringslägenhet Tekniska lösningar Validering i realtid

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Modell för Validering och Kompetensutveckling TEORETISK VALIDERING Betyg på delmål PRAKTISK VALIDERING Betyg på delmål VALIDERING PRAKTISKA MOMENT Betyg på delmål Individuell Kompetens- utvecklingsplan Kompetens- utvecklings- Insats Med support Individuell Kompetens- utvecklingsplan Individuell Kompetens- utvecklingsplan Kompetens- utvecklings- Insats Med support Kompetens- utvecklings- Insats Med support BETYG

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 ”Livslångt lärande” KUNDEN / INDIVIDEN Var är jag? Vart skall jag? Vad behöver jag? Vad vill jag ha? Hur kommer jag dit? Bakgrund Lärstil Kultur VALIDERING Generella kompetenser Kärnämnes kompetenser Yrkes kompetense r KOMPETENSUTVECKLIN G KUND-/individanpassad Metodanpassad Lärstilsanpassad Support på individens villkor ”Beyond e-learning” KUND/individanpassad Praktisk Teoretisk Verklighets- anpassad Delbetyg Intyg Certifikat MÅL Betyg Intyg Certifikat Arbete

E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Tack för visat intresse ! Marianne Andrén Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet Sandvikens Kommun