Karriär för lärare i Stockholms stad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
ETwinning impact study. Samlade reflektioner utifrån Study of impact och möte med eTwinning ambassadörer.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Studiebesök Stockholm, vinster:
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Rektor Malmö Borgarskola
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Några godsaker á lá Nacka. Forsknings- och utvecklingssatsning Didaktisk forskarskola i samverkan med universitet och högskolor, för förskollärare och.
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Mälardalens kompetenscentrum för Hälsa och Välfärd MKHV
Verksamhetsstöd gymnasiet
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Läslyftet det senaste nuläget.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Ungas uppfattning om välfärdssektorn Meningsfulla jobb med möjlighet att göra skillnad. Roliga och spännande jobb med goda framtidsutsikter och.
BFL Bedömning för lärande
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nämndplan 2015.
Förskollärares uppdrag
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Ny anställningsordning och befattningsstruktur vid LTU Erik Höglund, prorektor.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Toppkompetens i Borgå Möte Toppkompetens i Borgå Program för U-tjänster Topprogram skolvis LP 2016.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Utbildning i Fysisk Planering Vid BTH - Karlskrona
Myndighetschef - ett kvalificerat ledarskap i statsförvaltningen
Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Karriär och kompetens Välfärden står inför drastiska utmaningar. Att vara en attraktiv arbetsgivare kommer att bli allt viktigare
L3VU20.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Aktuellt inom särskild utbildning för vuxna
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Nyheter i skollagen från och med
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Karriär för lärare i Stockholms stad

Syfte Hög kvalitet på undervisning och skolverksamhet Möjligheter till professionsutveckling Tillvarata skickliga lärares kompetenser Tydliggöra karriärmöjlighet – chef eller leda pedagogisk/didaktisk utveckling Attraktiv arbetsgivare – internt & externt Rörlighet mellan skolor

Två karriärspår Chefsspår Pedagogiskt/didaktiskt spår- Arbetslagsledare Biträdande rektor Rektor Pedagogiskt/didaktiskt spår- uppdrag att utveckla undervisning, lärande och den pedagogiska verksamheten Utvecklingslärare Förstelärare Lektorat

Kompetenstrappa – tydliggöra kvalifikationer Examinerad Legitimerad Erfaren lärare yrkesskicklig lärare Dokumenterad Lektor

Pedagogisk skicklighet Kvalifikationer Pedagogisk skicklighet Formell kompetens Erfarenhet

Pedagogisk/didaktiska karriär Examinerad i introprogram LEGITIMERAD/ LÄRARUPPDRAG UTVECKLINGS- LÄRARE FÖRSTELÄRARE LEKTORAT Examinerad i introprogram LEGITIMERAD/ LÄRARUPPDRAG UTVECKLINGS-LÄRARE FÖRSTELÄRARE LEKTORAT

Kompetenstrappa Erfaren lärare Minst fyra års erfarenhet av ämnen som legitimerad i Av rektor bedömd som pedagogiskt skicklig Kan även ha utökad formell kompetens utöver grundutbildning, tex VFU-handledarutbildning Mentorsutbildning Magister/masterexamen Learning- study Ledarskapsutbildning Meriterad yrkesskicklig lärare Erfaren lärare som genomgått särskilt meriteringsprogram där visat att uppnår aspekter för skicklig lärare Lektor Forskarexamen + meriterad yrkesskicklig lära

Uppdrag – gemensamma riktlinjer tas fram för anställningsvillkor Utvecklingslärare – minst erfaren lärare Uppdrag som inte omfattas av förstelärare eller lektorat Utveckla den pedagogiska verksamheten Definieras utifrån behov - kan ha olika karaktär och komplexitet Förstelärare – erfaren och meriterad yrkesskicklig lärare I allt väsentligt undervisa Uppdrag att utveckla undervisning och stötta kollegor Lektorat – lektor och meriterad yrkesskicklig lärare Utveckla undervisning med koppling till forskning + FoU-strategi