Karriär för lärare i Stockholms stad
Syfte Hög kvalitet på undervisning och skolverksamhet Möjligheter till professionsutveckling Tillvarata skickliga lärares kompetenser Tydliggöra karriärmöjlighet – chef eller leda pedagogisk/didaktisk utveckling Attraktiv arbetsgivare – internt & externt Rörlighet mellan skolor
Två karriärspår Chefsspår Pedagogiskt/didaktiskt spår- Arbetslagsledare Biträdande rektor Rektor Pedagogiskt/didaktiskt spår- uppdrag att utveckla undervisning, lärande och den pedagogiska verksamheten Utvecklingslärare Förstelärare Lektorat
Kompetenstrappa – tydliggöra kvalifikationer Examinerad Legitimerad Erfaren lärare yrkesskicklig lärare Dokumenterad Lektor
Pedagogisk skicklighet Kvalifikationer Pedagogisk skicklighet Formell kompetens Erfarenhet
Pedagogisk/didaktiska karriär Examinerad i introprogram LEGITIMERAD/ LÄRARUPPDRAG UTVECKLINGS- LÄRARE FÖRSTELÄRARE LEKTORAT Examinerad i introprogram LEGITIMERAD/ LÄRARUPPDRAG UTVECKLINGS-LÄRARE FÖRSTELÄRARE LEKTORAT
Kompetenstrappa Erfaren lärare Minst fyra års erfarenhet av ämnen som legitimerad i Av rektor bedömd som pedagogiskt skicklig Kan även ha utökad formell kompetens utöver grundutbildning, tex VFU-handledarutbildning Mentorsutbildning Magister/masterexamen Learning- study Ledarskapsutbildning Meriterad yrkesskicklig lärare Erfaren lärare som genomgått särskilt meriteringsprogram där visat att uppnår aspekter för skicklig lärare Lektor Forskarexamen + meriterad yrkesskicklig lära
Uppdrag – gemensamma riktlinjer tas fram för anställningsvillkor Utvecklingslärare – minst erfaren lärare Uppdrag som inte omfattas av förstelärare eller lektorat Utveckla den pedagogiska verksamheten Definieras utifrån behov - kan ha olika karaktär och komplexitet Förstelärare – erfaren och meriterad yrkesskicklig lärare I allt väsentligt undervisa Uppdrag att utveckla undervisning och stötta kollegor Lektorat – lektor och meriterad yrkesskicklig lärare Utveckla undervisning med koppling till forskning + FoU-strategi