Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att identifiera och utveckla ledare
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Docent Karlstads Universitet
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Bedömning för lärande Workshop för nyckelpersoner i Sundsvalls kommun
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
SASSAM Version 1.1 © SASSAM SASSAM Version 2.0 Omgivning 1 Sociala förhållanden Arbetsförhållanden Utbildning - kompetens Fritid Nätverk.
Pedagogiskt ledarskap
”Vi kan inte lösa de problem vi skapat med samma tänkande som skapade dem” Albert Einstein.
Lokal pedagogisk planering
Föreläsning 10 Kurvanpassning som en del av problemlösning med datorer
1.Att bidra till det gemensamma lärandet genom lärgrupper.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna.
Vardagsverksamheten sköts genom en Arbetsorganisation som skickar ner problemen som uppstår till en Utvecklingsorganisation som hämtar kraft och delar.
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Återkoppling.
NYFIKEN PÅ PBS? Vad döljer sig bakom förkortningen PBS?
Utifrånmotivation, utifrånstyrning
När och var blir något ett behov? Annelie Ekelin
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Helhetsidé ? ? ? Pedagogiska verksamheten Arbets- Utvecklings-
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Dagordning Träff med skolledare Avesta
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Nätverksträffen i Sundsvall 2008
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Läroplansträff Välkomna!.
Det reflekterande samtalets inre liv
Läroplansträff fritidshem
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Gemensamt skapa kunskap Handling
Vi kallar dessa människor ledare.
Vad handlar detta om för dig?
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Det dolda kontraktet mellan skolledare och lärare har sagts upp
Helhetens betydelse för delarna. Utgå från elevernas kunskaps eller mognadsnivå Utgå från varje skolämnes inre egen logiska ordning Lärobokens struktur.
VÄLKOMNA TILL NÄTVERKSTRÄFF FÖR SKOLLEDARE INOM PBS!
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
PBS Problembased School Development The Primacy of Everyday Concerns Nätverksträff för skolledare Aronsborg Strategier, strukturer och utvecklingskalendarium.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Sociologi Introduktion.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Framgång genom lagarbete
Den här presentationen innehåller:
Presentationens avskrift:

- - + + Tips Goda exempel Förståelsefördjupande lärprocess Tillämpningsinriktad lärprocess Fördjupad förståelse av problemets natur

Gemensamt skapa kunskap Handling Ta del av befintlig kunskap Föreläsning Böcker etc. Definition av problem eller lärområde Lärprocess Skaffa ett tillförlitligt underlag Föreställningar förståelse lärdomar Se mönster Förstå varför mönstret ser ut som det gör  lärdomar Hinder Organisatoriska hinder 78% Arbetsbelastning 73% Bristande egen förmåga 31% Bristande stöd från skolledningen 28% Negativ inställning bland arbetskamrater 24% Oro för kvalitetskontroller 21% Handling Hur man kan lära sig att omsätta dessa lärdomar i praktiken

Gemensamt skapa kunskap i lärgrupper

Att upptäcka, förstå och formulera problemet Helhet och delar “A cue in a frame is what makes sense, not the cue alone or the frame alone. Said differently, the substance of sensemaking starts with three elements: a frame, a cue, and a connection.” (p. 110) Oavsett om man är medveten om den eller inte och oavsett om den är uttalad eller inte, så är den helhet, utifrån vilken man initialt förstår eller beskriver problemet, avgörande för den fortsatta meningsskapande eller förståelsefördjupande processen. Vad är ett problem? Ett problem är en fråga som man inte har något svar på, något som förbryllar en. Det man förväntar sig inträffar inte eller det man inte förväntar sig inträffar. Vardagsproblem Lärprocesser som tar sin utgångspunkt i angelägna problem i den egna vardagsverksamheten tenderar även att omsättas i högre grad i den egna vardagen.

Sammanfattande slutsatser/sammanfattande lärdomar Problem uppstår när det oväntade inträffar. Det som förbryllar. Problem är ett gyllene tillfälle för utveckling. Var rädd om och slarva inte bort problemen. Lägg stor vikt vid problemdefinition. Sök upp eller skapa situationer där problem diskuteras. Bidra med och till andra meningsskapande helheter. Skapa arenor för förståelsefördjupande lärprocesser utifrån angelägna vardagsproblem. Organisationer är meningsskapande arenor.

Lärdomar om hur man på bästa sätt bidrar till barns och ungdomars lärande Skolledare % Lärare Differens Utmana föreställningar 88 51 37 Knyta an till omvärldshändelser 68 43 25 Tydliggöra kursplanemålen 47 34 13 Påverka innehållet 76 65 11 Påverka arbetssätt 57 Knyta an till barnens livsvärld och frågor 93 84 9 Ge återkoppling 83 77 6 Tydlig med krav och betygskriterier 41 36 5 Grupparbete 44 1 God relation 95 Regelbundna prov och diagnoser 2 -7 Enskilt arbete eller enskild lek 8 Att hålla sig i bakgrunden 20 -14 Repetition 3 18 -15 Dela upp i delmoment 28 -19 Färdighetsträning 14 35 -21 Tydlig struktur 66 -25