MALL Trygghetslarm/trygghetstjänster 1. Inledning, bakgrund och syfte – beslut 2. Trygghetstjänster – trender 3. Trygghetslarm – nationellt arbete/vägledning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Stöd för analys och förbättring
Vardagsutveckling - vad är det?
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Årsuppföljning LSO.
Välkommen! Effektiv och professionell telefoni med Vision 80/20 CC Michell Grip
TRYGG LARMMOTTAGNING.
Översikt tjänster Tre tjänsteområden: PSTN GSM Tfn/Röst IP Säkerhet
AU Digital samverkan LO Process
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Workshop för GIS samordnare
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Sammanfattning av gruppdiskussioner Miljömålsdagarna maj Umeå.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Budgetarbete - enhetschef
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Exempel på analys och handlingsplan
Från analoga till digitala Trygghetslarm Eller…
Rätt information till rätt person i rätt tid
Thasse Ekonomisk Förening Framtidssäker internetuppkoppling
Välkomna till en dag om eArkiv
Visionary solutions, provided with care.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Det nationella digitala biblioteket
Lantmäteriets informationsförsäljning
Dagens problematik Trygghetslarm.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Återkoppling från spridningskonferenser
Förslag till Arbetsrutiner inför ”Nulägeskartläggning” MÅL 1
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Inspirationsdag eHälsa
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Lägesrapport Trygghetstjänster Trygghetslarm  Planering/beslut i kommunerna  SKL - Vägledning - Stöd till kommunerna (två regioner avböjt, fem kvarstår)
Digitala trygghetslarm i Lidingö
Regiongavleborg.se Hälsovalskontorets Dialogmöte Bollnäs
Fiber till Ammenäs Morgan Sjöberg, It- och stadsnätschef Jenny Andersson, Försäljningschef
Genomförda och pågående aktiviteter Regional och delregional utveckling av eSamhället i Västra Götaland.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Nät och sedan en operatör för tjänster Vi upphandlar en operatör! Några exempel : IP – Only Zitius Gästabudsstaden ( Nyköping) Du beställer själv tjänster.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Transportprojekt hemvården Uppsala
Gävleborgs kommuner och Älvkarleby kommun i samverkan
Material för socialtjänsten
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Bredbandsstödet i Landsbygdsprogrammet
Fiberutbyggnad Nätra.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Presentationens avskrift:

MALL Trygghetslarm/trygghetstjänster 1. Inledning, bakgrund och syfte – beslut 2. Trygghetstjänster – trender 3. Trygghetslarm – nationellt arbete/vägledning 4. Kommunpresentationer (5-8 min per kommun) 5. Gemensam diskussion, fortsatt process och samverkan http://www.skl.se/vi_arbetar_med/e-samhallet/kommunal-ehalsa/nyhetsarkiv/vagledning-trygghetslarm

Trygghetslarm i Halland - inventering i Halland http://www.skl.se/vi_arbetar_med/e-samhallet/kommunal-ehalsa/nyhetsarkiv/vagledning-trygghetslarm

Inledning och bakgrund Ett område inom ramen för den nationella eHälsosatsningen är ”övergång från analoga till digitala larm”. Det nationella övergripande målet lyder enligt följande; ”andelen digitala trygghetslarm, i förhållande till antalet trygghetslarm som kommunen beviljat ska öka”. Det regionala målet som är beslutat av de halländska kommunerna är att ”andelen digitala trygghetslarm ska öka med minst 5% under 2014” (se mål- och handlingsplan, 2014). Syfte Inom ramen för halländsk samverkan och för att nå det regionala målet genomförs en inventering av kommunernas tekniska- och verksamhetsmässiga vägval. Inventering påbörjades som ett förarbete inför eHälsodagen 4 juni och dialogmöte med SKL. Inventeringen är inte fullständig utan kommer att färdigställas inom ramen för det fortsatta regionala samverkansarbetet. Inventering ska ge en god överblick över och kunskap om de vägval respektive kommun gjort och utge underlag för fortsatt analys och överväganden om Halländsk samverkan inom området (exempelvis gemensamma upphandlingar, gemensam larmmottagning mm). Ansvar och Metod Regional eHälsosamordnare och Regional projektledare för trygghetslarm ansvarar för inventeringsprocessen. Uppgiftsinsamlandet sker genom möten, insamling av faktauppgifter och genom dialogmöte med start 4 juni där drifts- och utvecklingsansvariga, IT-chefer/strateger och andra specialistfunktioner deltar. I dokumentet ges en överskådlig bild av vad respektive kommun valt för teknisk lösning från att brukaren trycker på larmet till att larmsignalen når larmmottagningen. För respektive kommun ges även verksamhetsfakta om avtal med leverantörer, avtalstider, antal beviljade larm, antal larmtryckningar, antal larmutryckningar mm. Den här inventeringen är en förinventering. En fördjupade inventering kommer genomföras där mer detaljerad information presenteras. Det är svårt i nuläget att samla in och jämföra kostnader då kommunernas larmanterings-process bedrivs väldigt olika .

Syfte Inventering ska ge en god överblick över och kunskap om de vägval respektive kommun gjort och utge underlag för fortsatt analys och överväganden om Halländsk samverkan inom området. Kunskapsökning, status i Halland - Påverka sina beslut om vägval - Påverka överväganden om samverkan (ex. upphandling, larmmottagning mm) - Påverka regionala och lokala beslut om vägval kring trygghetstjänster - Påverka andra beslut om vägval kring larm och trygghetstjänstprocesserna i stort (översyn av biståndbedömning, utförande…….mm)

Kommentarer till de olika kommunerna Installation och service (1) Hårdvara hemma hos kund Nivå av digitalisering i % (apparat hemma hos kund). Ingår arbete för installation, support, service och nyckelhantering? Biståndshanteringsprocess. Larmbesvarande (2) Ingår kostnader för teknik och mjukvara? Ingår kostnader för larmbesvarande? Larmåtgärdande (3) Vem åtgärdar larmen? Hemtjänst/patruller. Ingår detta i kostnaden? Vem åtgärdar larmen nattetid? Ingår detta i kostnaden? Hur ser larmorganisationen ut utanför SÄBO?

X kommun Normalflöden - 4 val idag Telenätet Larm- central Brukare Analog fast traditionell telefoni Analog fast traditionell telefoni Telenätet Larm- central Brukare Larmet rings över – samtal föregås av toner (larm) innan kopplas upp med brukaren ISDN alt. analogt Larm- central GSM Alt 1 Telenätet Alt 2 Brukare Larmet sänds över GSM via fasta telenätet – toner över digitalt nät ISDN Tal Larm- central GSM IP Telenätet IP-larm Brukare Internet Larmet sänds som IP i GPRS-kanal över Internet alt som sms – samtal över GSM Alt 1 Larmet sänds som SMS Alt 2 Larmet sänds som GPRS = IP

X kommun Brukare 1 Kommunens nät IP-nät Brukar-admin Byanät Larm- IP Anslutning till larmcentral via Internet: Direkt via egen operatör Via byanät eller stadsnät eHälsa Brukare 1 Kommunens nät Brukar-admin IP-nät Byanät IP Larm- central IP Internet Brukare 2 Stadsnät Fiber TV IP-larm TV Fiber TV/telefoni- tjänster IP Normalflöde: Ca 85% alternativ 1 och resterande alternativ 2, 3 och 4 (där det inte finns kopparledning). Reservflöde: Vid avbrott (driftstörning dator/tfn) – sekundärmottagning till Malmö stads larmcentral. Avtal med leverantör av larm/utrustning samt kostnad: Larmmottagning , avtalstid och kostnad: Övrig drift och support: Antal brukare med beslut om larm: Antal larmtryckningar per år: Antal larmutryckningar per år: Fortsatt planering, annat av vikt:

Kommentarer till X kommun Ca 25 % digitalisering. (1) X installerar, servar och sköter nyckelhantering. Ca 1,5 ÅA som jobbar med detta. (1) Allt ingår i kostnaden. (2) X sköter patrull 07-21 centrum. Hemtjänsten sköter landsbygen. 21-07 nattpatrull hos X. Kostnaden är prestationsbaserat på larm. Allt detta är utanför SÄBO. (3) Totalt budget X milj. och allt är inräknas för larmverksamheten.

Sammanfattning Kungsbacka Varberg Falkenberg Halmstad Laholm Hylte Totalt Leverantör larm, utrustning, Avtalstid och Kostnad Larmmottagn., Avtalstid och Kostnad Total kostnad per år Antal beviljade larm Antal larm-tryckningar Antal utryckningar Kommentar

Slutsatser – fortsatt analys Exempel på analys och fördjupningsarbete – likheter/skillnader, vad kan vi lära av varandra och eventuellt samverka kring? Analys av hela larmprocessen – kan vi göra annorlunda? Biståndsbedömningsprocessen. Bedömning- och hantering vid mottagna larm. Samlad kostnad för hela larmprocessen, utryckningsverksamheten (personal – mottagning och utryckning, fordon, dokumentation, utryckning som leder till andra kostnader, övrig administration mm)? Definition av larmprocessen (vad ingår)? Statistik och jämförelser Antal beviljade larm i jmf. med antal kommuninvånare, alla 80+, alla med biståndsinsats, andra kommuner Antal larmtryckningar i förhållande till beviljade larm mm. Antal larmutryckningar i förhållande till antalet larmtryckningar (gör vi olika bedömningar)? Kostnad per larm Teknik och digitalisering (vägval? Rakel?)